ABS heb ik altijd gelijmd met Stabilit Express, dat ging beter dan met epoxy....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Kijk uit dat je niet te dikke lagen van je aceton/ABS papje maakt, dan gaat het te veel van je romp oplossen en maak je het alleen maar erger. Laagje voor laagje is dus het devies!Hoi Bertus,
Het ontvangertje heeft de brand en het bluswater op een verbrande antennedraad na prima doorstaan.
Dit antenne draadje is er in een mum van tijd nieuw aan gesoldeerd maar moet ik nog wel even een keertje doen.
De rest van het plan?
Ja, daar ben ik mee bezig maar ook al weer volop met de Victoria.
Heb afgelopen weekend een flesje aceton gekocht en ga daar deze week op wat ABS afval eerst eens wat experimenteren, testen en als deze methode het niet wordt, kijken wat de volgende stap moet worden.
M.v.g. Bert
Kijk uit dat je niet te dikke lagen van je aceton/ABS papje maakt, dan gaat het te veel van je romp oplossen en maak je het alleen maar erger. Laagje voor laagje is dus het devies!
Ik gebruik hier trouwens chloroform voor, gaat sneller maar is wel link spul.
Ja hoor Bert. We kunnen de foto's nu wel zien.Als het goed is moet alles nu weer voor iedereen zichtbaar zijn?
Hoi Bert,
Moedig om de zaag er in te zetten.
Ja! Hele dappere klus. Zie nu al dat dat gaat lukken met alle toewijding, moed beleid en trouw!
Hou er rekening mee dat de lasnaden altijd veel brozer zullen blijven dan de rest. Zeker de lasnaden afwerken met een strook ABS. 0,5 mm, zoals je noemt, geeft sterkte. Niet anders dan bij het bewerken van autoplaat.
Kan ook een dikkere kunststof profielstrip overwegen voor verwerkbaarheid, stijfheid?
De hele las indekken uit 1 stuk plaat kan natuurlijk ook nog. Dan werkt het makkelijk door van het gat 1 sjabloon te maken. Dan hoef je geen verzwakkende versteknaden in de profieltjes te snijden. Heb je als het ware een schilderij-kader dat je direct op de naad plakt.
Rechte haakse hoeken scheuren makkelijker weer in dan ronde hoeken, alleen moet je dan weer wat nauwkeuriger werken met de 'puzzelstukjes' te vervaardigen. De verbinding in de hoekjes worden sterker.
Hou er rekening mee dat Styreen geen ABS is, en dus ook een stukje zwakker. Styreen wordt vaak als ABS verkocht, maar is dat niet. Echet ABS plaat is behoorlijk lastig te verkrijgen.
Wat wel heel sterk is, is dunne PVC plaat. Je zou bij Coltec in Groningen wat van dat materiaal kunnen bestellen. En dat is oneindig veel taaier dan Styreen. Geef de overlapping enig houwvast, minimaal 5 mm weerszijden van de lasnaad. Wil je een lasnaad op industriesterkte, kies dan voor een 2K-Metylacrylaat lijm, nu je toch deze arbeidsintensieve weg hebt gekozen.
Als alles is afgelapt, zet de romp in de lak. ABS en Styreen zijn niet echt UV bestendig. Zelfs uit de TL-buis komt UV. Vergeeld, en wordt uiteindelijk daardoor nog brozer. Ach ja, niets is voor eeuwig. Ook bij botsen of stoten (modelbootjes botsen nimmer) altijd oppassen. Het heeft niet meer de elasticiteit van voorheen.
Gr Bas