Bouw van Elbe naar jacht 1:50

Probeer te voorkomen dat je door de epoxy/glasweefzel coating heen schuurt. Dat geeft alleen maar dubbel werk. Dus voor het bekleden het hout zo glad mogelijk maken. In pricipe alleen met plamuur de deuken vullen. Waar je iets bolling tekort komt kun je natuurlijk wel corrigeren met een dun laagje plamuur.Het geheel ziet er aardig strak uit. Maak er iets moois van! Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Dankjulliewel voor de reacties en de tips. Ik zal dit in acht houden wanneer ik zover ben.

Eerst maar eens de beplanking afmaken
 
Weer even een update.

Verder gegaan met de beplanking en de romp is eindelijk dicht. Op een paar ''putjes'' na kan er geschuurd worden en kan ik daarna een begin maken met het glassen van de romp.
Hier even wat plaatjes.
042.jpg

044.jpg

045.jpg

046.jpg

047.jpg




Tot zo ver maar weer
 
Laatst bewerkt:
dit is inderdaad een mooie romp die je vervaardigd hebt.
Laat het schuren en plamuren van start gaan zodat ie nog strakker wordt.
vgr Marc
 
Dankje! Morgen een start maken met het opvullen van de onstane gaatjes, en dan kan ik los met schuren. Zal ook eens gaan kijken voor glasweefsel met epoxy, wellicht deze week de eerste laag erop zetten.
 
Bedankt voor de bewondering :D

Even wat anders gedaan vandaag. Omdat de motor samen met de koppeling en schroefas toch nog wel iets vibratie geeft, het zal dan minimaal zijn, toch besloten om een motormount te maken waarbij ik de trillingen zoveel mogelijk kan opvangen. Zo gezegt, zo gedaan. Begonnen met wat alu profieltjes en uitmeten van het een en ander.
Dit is het resultaat. Let wel dat er nog het een en ander ge-finetuned moet worden.
De bedoeling is dat er later nog een beugel boven komt voor de regelaar, maar hier ben ik nog niet over uit. Het geheel blijft demontabel.

Hier dan ff wat plaatjes.

Materialen;
048.jpg


Uitmeten van de hoeken;
049.jpg


Gaatjes boren;
050.jpg

051.jpg


Overzicht;
052.jpg


Hoekprofielen afgemeten en geboord als voorbereiding op de stelsleuven van het geheel. Hiermee heb ik de mogelijkheid de motor te stellen.
053.jpg

054.jpg


En dan het totaaltje;

055.jpg

057.JPG

058.jpg


Morgen even proberen een filmpje te uploaden, dan hebben jullie een beetje idee wat het effect van deze steun is.

Tot zover eerst weer.
 
Laatst bewerkt:
Mooie motorsteun! Omdat de motor kan bewegen moet je wel zorgen voor een flexibele koppeling. Anders gaat de schroefas wringen op het voorste lager. Ik heb de Bühlers zo recht mogelijk voor de schroefas vast opgesteld en gebruik flexibele cardan koppelingen. Loopt als een zonnetje. Zal wel door de type aanduiding van deze motoren komen. Moet een mooi schip met goede vaareigenschappen worden. Gr. Klaas.
 
Klopt klaas.
Ik kan kiezen tussen een cardan koppeling of een flexibele slang. De bedoeling is dat deze idd recht voor de schroefas komt te zitten en dan uitlijnen met ampere meter ertussen. Moet helemaal goed komen denk ik:D
 
Heren, ik zit met een klein probleempje. Wellicht kunnen jullie me daarbij advies geven.

Omdat ik het schip zo natuurgetrouw wil namaken, behoort er ook een boegschroef in te komen. Echter is het zo dat voor in de neus een schamele 1,5 cm breedte is voor het plaatsen van een boegschroef. Omdat ik graag toch wel een echte schroef erin wil hebben en niet een waaier ding van raboesch zit ik dus met het probleem dat het wel eens niet kon gaan passen, mits ik hiervoor een boegschroef speciaal voor maak.
Mijn vraag is dan ook; is hier iemand die dit probleem ook heeft gehad, en zoja, wat is hiervoor een goede oplossing? Diameters exact weet ik nog niet maar het zal rond de 2cm zijn.
 
Ik heb weer even een kleine update.
Momenteel staat het schip te drogen van de epoxybeurt. En is er een begin gemaakt van de boegschroef. Morgen even wat foto'tjes plaatsen.
 
Mag ik toch ook even mijn bewondering uiten voor de bouw van de romp!!!

Mijn volgende project zal ik waarschijnlijk ook zo maken (al lijkt het simpler dan het is)

Kan je wat extra foto's maken van het epoxi en keperdoek en hoe je dat gaat aanpakken dat is altijd leerzaam.
 
@JaFa
Bedankt voor je compliment :D

Mijn bouwwijze was iets complexer dan nodig was achteraf. Maargoed, aldoende leert men

Uiteraard wil ik dat wel even voor je doen. Let wel, aangezien ik het lamineren niet zo bijzonder vindt, heb ik er weinig foto's van. Maar wat ik heb zal ik voor je posten en daarbij uitleg geven waar ik kan.;)
 
Hierbij dan even de beloofde foto's. Filmpje van de motorsteun ben ik nog mee bezig, maar misschien spreek dat ook voor zich.
Wat ik de laatste tijd heb gedaan is dus een begin maken van de boegschroef en het lamineren van het schip.
Voor JaFa dan even de epoxy foto's:
060.jpg


Vastgezet in de workmate, zo kan ik overal gemakkelijk bij tijdens het epoxyen.
061.jpg


Vervolgens doek uitleggen, en dan bij de voor en achterkant een stukje overschot houden. Dan de zijkanten het grootste overschot weghalen maar wel ongeveer 15 cm aan weerskanten overhouden.
Daarna heb ik het gefixeerd met knijpertjes, hoewel dit achteraf niet echt nodig was.
062.JPG

063.JPG



Vervolgens alles in de schuur neergezet en mijn juiste hoeveelheid epoxy aangemaakt en aan de slag gegaan. Vorige keer heb ik het met een roller alleen gedaan, dit keer heb ik dat ook weer gedaan en dat bevalt mij het beste. Niet met een kwastje gaan werken aangezien je dan je doek kapot maakt en gaten creërt.
En dan het resultaat:
064.jpg

065.jpg

066.jpg


Omdat ik te weinig tijd had, komt de tweede laag later. De bedoeling is dan om eerst te schuren, beetje opruwen, en dan volgende laag er overheen zetten. misschien nog een derde laag zonder doek, maar dat moet bij mij nog ff blijken of dat nodig gaat zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben uiteraard een beetje wezen brainstormen over de boegschroef aangezien ik dit toch wel zo echt mogelijk wilde maken, maar omdat ik kwa machines maar beperkt ben, toch maar wat geprobeerd in elkaar te flansen.
Materialen:
Schroef, 25mm
Koperen sok van de bouwmarkt,
aantal lagertjes,
paar O-ringen
en wat ander klein spul

Het geheel is gebaseerd op 4mm asjes, ook omdat me dat weer draadsnijen scheelt, wat ik niet kan doen omdat ik het spul niet heb. Dus een oude schroefas weten te krijgen zodat ik die als donor kan gebruiken.

Even een beetje doorspoelen en dan zijn we bij het passen van het asje, lager en kijken hoe het allemaal wat uitkomt;
067.JPG

068.JPG


Na wat passen, meten en zagen ziet het er zo uit;
069.JPG

Wat je hier ziet, is het asje met 2 lagertjes, een zelfgedraaide pulley, en wat spacers.

Dan alles in elkaar geschoven;
070.JPG

071.JPG



Hier het hulpstukje, met al de aangepaste boegschroef.
072.JPG

073.JPG

074.JPG


En dan zoals het er uit moet komen te zien.
075.JPG


Zoals je ziet is het niet groter dan de helft van een aansteker.

Na heel veel priegelwerk, soldeerwerk. en een keer opnieuw te moeten maken, is het dan toch gelukt en is er een boegschroef.
076.JPG



Ik weet, het zit niet 100% recht, maar vond het al aardig wat, en als er een roostertje voor zit, dan ga je die halve mm afwijking niet meer zien. Het geheel word zoals ik aangaf eerder met een O-ring aangedreven en zal nog een manier worden bedacht om alles op de behuizing te kunnen monteren. Langzaam maar zeker komen we steeds wat verder.

Tot zover
 
Laatst bewerkt:
Mooi gelukt die romp in de epoxy zetten. Doek zo droog op de romp en dan met de rol epoxy erop, of eerst de houten romp in de epoxy gerold? Ik moet een met plastic tape beklede romp in de epoxy zetten, maar ben bang dat als ik het doek er droog op leg het begint weg te glijden. Ook je boegschroef ziet er goed uit. Zit er een afdichting in om de snaar droog te houden? Gr. Klaas.
 
Klaas,

Ik heb hem er droog op gezet. Daarna vanaf de kiel werken, dan plakt het al zo erg dat je rustig naar beneden vanit het midden kan werken.
Mag ik vragen waarom hij in tape is verwikkeld? Heb je daar een specefieke reden voor?? Ik zou anders het doek even fixeren. Maar iets in mij zegt dat epoxy niet gaat hechten op tape. Namelijk, tape krimpt en zet uit. Dat blijft flexibel.

Mbt de boegschroef, de lagers zijn flenslagers met keerringen erop. Op die manier zal er geen water inkomen en blijft de "snaar" droog.
 
Back
Top