Na een heerlijke dag vrij heb ik weer eventjes een stukje kunnen doen aan mn scheepje. Ik ben verder gegaan met waar ik mee bezig was. Namelijk het fabriekje zoals Klaas dat noemde. De laatste twee tussenstukjes geplaatst en ben ik begonnen met de roertjes. Het zou in eerste instantie gaan scharnieren op lagers, maar aangezien de stalen staaf die ik mee had dus geen 3mm betrof maar een tik groter, besloten het iets anders te doen. Dus gewoon een messing as, met daarop de roeren, en doorvoeren door de roerkoning zonder lagers. Ach, volgende keer beter zullen we maar zeggen.
Maar goed, bij mijn vorig scheepje had ik de roeren gemaakt van hout, berkenhout met vierkante tussenstukjes en dat in profiel geschuurd/geslepen. Maar omdat er dan lucht in de roeren zit moet je het goed behandelen of plamuren, en daar had ik dit keer vrij weinig zin in.
Mijn voorraad plexiglas bekeken en daar lag nog een stukje geschikte dikte in voor de roertjes. Goed, zo zijn we dus begonnen..
Vanuit de tekening een template gemaakt op papier om de juiste grootte van het roer te krijgen. Dit overgezet op het plexiglas en in de figuurzaagbank uitgezaagd. De vorm is er.
Na een beetje denken, kijken, schuren en vijlen en checken is er dan een eerste roer. Op naar de tweede,
Gaatjes maken voor de asjes die er worden ingestoken naderhand. Helemaal doorboren is geen optie en de kans dat het gaat splijten is aanwezig.
En hier dan met asjes, en beide roertjes klaar.
Even proefpassen.
En hier dan alles klaar voor montage. Het geheel is al vastgelijmd, en dient uiteraard nog afgewerkt te worden. De schoentjes onderaan moeten nog wat vulmiddel hebben, roertjes primeren en roerassen inkorten zodat de hevels er op kunnen.
Daarna nog eventjes wat knoeien met plamuur. Het ziet er hier echt niet uit, maar goed. Dat komt na het schuren wel weer in orde. Tevens de rest van het schip bekeken op gaatjes, die opgevuld. morgen of overmorgen maar lekker gaan schuren.
Tot zover maar weer.