Zwever voor beginner isola 3

Weer wat bijgeleerd, 10 % brandalcohol ( spiritus ) in de epoxy als verdunner en weefsel van 50 g/m² lamineren op de depron kern gaat als een fluitje van een cent, bedankt mannen :).
Wat zouden we moeten zonder internet en forum, spijtig dat het in mijn jonge tijd niet bestond , boeken lezen en club was toen de enigste manier om aan info te geraken :)
 
De ingang van de vleugel verbinder met carbon versterkt.
Vleugel pinnen ( alu 4 mm inox 3 mm ) uitgelijnd met mal en met epoxy gelijmd.

IMG_0546.JPG
 
Terwijl we wachten op het uitharden van de lijm van een houten stokje 6 mm plakband en resten depron een miny in elkaar geprutst.

2 moeren M6 op de kop en schroefdraad op het stokje, regelbare ballast.
Bout als ballast midden onder de vleugel, samen 57 g.
Span 60 cm vleugel opp. 4 dm².
Na plakken en schuren aan de stabilo een ~ rechte vlucht van 25 m.
Dit als oefening om te kijken wat het verschil is tussen ballast verplaatsen en stabilo hoek wijzigen .
Ook het toevoegen van de centrale ballast heeft veel invloed op de stabiliteit .

IMG_0547.JPG


IMG_0548.JPG
 
lijkt best veel balast voor iets dat moet vliegen .

moet je dit nu verwerken in de kokpit van de zwever dat gewicht ?
 
Een vliegtuig dat te licht is kan alleen maar met windstil weer vliegen.
Die mini gaf direct een veel beter vliegbeeld na bijna verdubbeling van het gewicht
Dat gewicht word vervangen door motor, regelaar en accu, dat is samen ook zo een 250 à 300 gr.
Motor die is vast, de regelaar en de accu daar kan ik mee schuiven om het zwaartepunt op de juiste plaats te krijgen, ongeveer op 1/3 achter de voorkant vleugel.
Ben nu aan het plamuren en schilderen, valt niet mee zo een matje van 50 gr/m² schuren.
Schuimopvulling van roer en stabilo kan ik niet met polyester plamuur bewerken, dat lost op.
Volgende vliedtuig word hout zeker weten .
 
Vorige week mijn bestelling binnen gekregen.
Motor turnigy 2826 1000 KV met regelaar 30 A en folding schroef 9 X 5
Lipo 2200 mA , goede lader 90W met balanser, ook een brandvrije zak om mijn lipo's in te bewaren
Motor spant 5 mm multyplex .
Alu motor adapter met 4 x M2.5 en moertjes op het spant geschroefd en op de balsa gelijmd neus .
De moertjes zitten nu in een uitholling in de balsa neus, en worden door de epoxy lijm op hun plaats gehouden.
De adapter, motor met kabels en regelaar kunnen nu gemakkelijk verwijderd worden.
De lipo kan ik 3 cm in de lengte verplaatsen, voor het balanceren .
Als je goed kijkt zie op de 2 de foto dat mijn schroefblad geen 9 " maar 8 is geworden, dit door mijn 1ste crash rollend in de tuin zonder de vleugel stopte de leerling piloot te laat .
1 blad 3 mm koter het andere 12 mm, om verder te kunnen testen heb ik ze op gelijker lengte gemaak en op de weegschaal gelegd.
De stabilo ben ik ook lichter aan het maken , mijn eerste poging om het raamwerk met oracover te bedekken was ook geen succes, morgen eens testen wat de juiste temp. is van mijn strijkijzer.

Jaaa leergeld betaal je toch


IMG_0563.JPG


IMG_0564.JPG
 
2 de poging om stabilo met oracover te bespannen gelukt.
Gewicht winst TOV schuim, plamuur en verf 20 g.
Scheelt 60g aan gewicht vooraan, dus 80 g winst :)
Ga hetzelfde doen voor het staartvlak

IMG_0567.JPG
 
Alles zit er in om te vliegen en wat blijkt 1600 g het zijn vooral de vleugels die boven het geschatte gewicht uitkomen, de oorzaak bij het lamineren met epoxy zuigt het depron veel meer epoxy op dan nodig om het 50 g weefsel te bevestigen.
Beide vleugels zitten nu met alles gemonteerd samen op 700 g, sterk zijn ze wel , maar nu is de vraag of ik heel het zaakje de lucht in krijg met de gekozen motor turnigy 2826 1000 KV en prop 9 X 5. en dit met 3S 2200 mA
 
Heb nog een vraagje, is het gebruikelijk om een schakelaar tussen Batt. en snelheid regelaar te zetten ? moet natuurlijk flink wat stroom kunnen verdragen .
 
Nee, dat is zeker niet gebruikelijk. De stekker is in feite de schakelaar. Een mechanische schakelaar heeft moeite met die stromen en is te storingsgevoelig.
 
Heel lang geleden had ik een regelaar die het niet goed deed. De motor startte soms wel en soms niet (dan bleef de prop een beetje staan rammelen/trillen). Binnen een paar seconden werd de motor gloeiend heet (je kon hem ruiken, en hij rookte een beetje, niet overleden!).
Filmpje van gemaakt en op Youtube gezet, even contact gehad via de mail, regelaar opgestuurd en een nieuwe ontvangen. Alleen die verzendtijden ... het heeft wel 8 of 10 weken geduurd voor ik de nieuwe had. Maar goed, het is ook uit de begintijd van Hobbyking. Het EU warehouse bestond nog laaang niet.
 
Balanceren met de 194 gr lipo lukte niet , dus ik had de keus om lood bij te voegen ~ 120 gr of de vleugel te verplaatsen.
Omdat 1600 gr al vrij zwaar is voor de gekozen esc. heb ik gekozen om de vleugel 35 mm naar achter te verplaatsen.
De langs stabiliteit : vleugel 36 dm² , stabilo 4.75 dm², afstand neutrale as tussen beiden 595 mm .
Ben de formule voor de langs stabiliteit even kwijt , iemand deze bij de hand ?
 
Back
Top