Mini DLG met split stabilo.

Hoi,

Ik ga mij, na mijn http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=577751 Taranis project, nu eens verdiepen in de kunst van het bouwen van een composiet model.

Doelstellingen:
-Lowcost apparatuur
-Lowcost materiaal
-Childproof lowspeed 900mm DLG

Aanpak:
-vacuumpomp gaat uit een afgedankte koelkast moeten komen
-glas vleugels met carbon liggertjes en carbon boom.
-zelf gesneden xps kernen
-split stabilo besturing

Om mezelf een beetje te dwingen voortgang te maken, zal ik hier een bouwverslag bijhouden[emoji14][emoji14]

Tegelijkertijd is het natuurlijk altijd leuk om te delen waar je mee bezig bent.

En, zoals Nederlanders in het buitenland plegen te zeggen:

It's always good to "keep in touch with the Dutch".

P.s. ideeën waar ik goedkoop een boompje van geschikt gewicht kan vinden? Pod ga ik zelf maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik ga mijn stabilo links en rechts apart aansturen. geen rudder, geen rolroeren. eens kijken wat dat geeft.

een soort v zonder v. lol.
 
Links en rechts sturen door het stabilo te rollen? Ik ben benieuwd!
Ik ook. Zal wel de nodige fine tuning vragen, maar zie op voorhand geen reden dat het niet zou werken. [emoji12] [emoji51]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ook. Zal wel de nodige fine tuning vragen, maar zie op voorhand geen reden dat het niet zou werken.

Ik kan me voorstellen dat de grove tuning al een uitdaging is.
Maw, krijg je wel genoeg rolroerwerking? Is je romp stijf genoeg?

Rick
 
ik ben eerder bang dat je behoorlijk grote uitslagen gaat krijgen en daarmee veel weerstand op wekt als je wilt rollen
(lees hoogte verlies)

als je twee kanaals op een andere wijze wil zou ik eerder voor een vleugel met alleen flaps gaan en dan alleen op flaps sturen
beide omhoog is down, beide omlaag is up ( rollen spreekt voor zich)

maar laat het je vooral niet tegen houden, ik vind het een interressant project!
 
Ik heb jaaaaaren geleden ook zo'n draaivleugelbesturing gemaakt. Vloog prima! Afstellen was geen enkel probleem.
Voor zover ik weet vliegt hij nog steeds. Vraag "Niek" maar eens. Die heeft hem van mij gekregen.
Hier een plaatje en wat tekst.
 
Guido,

Ik ben voor expirimenten. Maar ik vrees dat dit niet gaat werken. En wat is het voordeel met gewoon rudder en elevator? Je hebt tenslotte toch 2 servo's nodig.
Ik heb ooit in een 3 meter Bird of Time, die normaal met rudder en elevator vliegt, in de binnenvleugel flaps gemaakt. Als rolroer aangestuurd merkte ik geen enkele winst qua rollen.
Ik heb wel eens een mimi gebouwd met een V staart, maar dan 90 graden gedraaid. Niet echt een succes. Met de Taranis is het denk ik wel beter te programeren

Het is wel fijn als je na je 1e projekt iets vliegbaars hebt. Het is best veel werk namelijk.
Iets meer span werkt wel. 1 m 20 vliegt nog prima met R/E.

Succes in elk geval.
 
Goh, een kielvlakje is snel genoeg van een sturing te voorzien, en twee kanten van een stabilo lijm je ook wel weer aan elkaar. Ombouwen zal het probleem niet zijn, mocht het niet werken.

Je gekantelde V-staartje, wat was daar de idee achter? Vind dat eigenijk ook wel grappig. Misschien kunnen we het stabilo wel helemaal weggooien en alleen richting doen :). met een platgeslagen boompje kom je er misschien al wel.

Bedankt voor de leuke reacties, dat maakt het wel spannend!
 
Moet je glas 25 grams als je het in twee lagen aanbrengt op 45° x -45° leggen?

en in een stabilo, moet daar een carbon ligger in, en van welke dikte??

Bedankt alvast.
 
Hallo,

Zou een ster teken ipv typische kruis voor DLG hoogte richting ook werken (zou het iets besparen qua gewicht)????

Star Tail.jpg
 
Die Y-staart wordt succesvol gebruikt bij vrije vlucht DLG's.
Bedacht door Mark Benns geloof ik.
Vincent heeft het wel eens ingezet op een RC-DLG. Niet helemaal naar tevredenheid....
Geen gewichtsbesparing geloof ik.
 
Hoi Vincent,

voor een gewone V-staart mag je niet van geprojecteerd oppervlak uitgaan, heb ik begrepen. Heeft te maken met effectieve aanvlieghoeken bij draai etc.

Wil je dezelfde draaimomenten creeeren met een V, dan kom je theoretisch op hetzelfde "natte oppervlak" uit. Wel iets betere Reynolds door bredere koorde. Weerstand zal het dus niet zijn, althans, toch niet noemenswaardig..

Een drievlak zoals jij tekent zou iets beter moeten zijn in langs- en iets minder in hoogte- stabiliteit dan een V, bij hetzelfde natte oppervlak, iets dat je bij een DLG ook wil. Dus voor een DLG zal een drievlak denk ik beter zijn dan V. Maar ik zie zelf de voordelen nog niet.

Voordeel dit ik nog zie in een V is dat die de grond niet raakt bij een normale landing. maar dat ben je met die drievlak kwijt.

Kijk maar naar het filmpje van Jeroen. Die gedraaide V land niet echt lekker. Dat gaat een keer stuk.

Het ziet er wel stoer uit!!
 
Die Y-staart wordt succesvol gebruikt bij vrije vlucht DLG's.
Bedacht door Mark Benns geloof ik.
Vincent heeft het wel eens ingezet op een RC-DLG. Niet helemaal naar tevredenheid....
Geen gewichtsbesparing geloof ik.


Dankjewel voor de informatie. Naar wat zoeken "free flight DLG" vond ik deze op youtube. Met een Y start erbij!

 
20151204_175417.jpg Da's een koelkast, best zwaar. Toch raar dat je daar mee moet beginnen als je een vliegtuig van 150 gram wil bouwen. Dus nu gewoon pijpjes doorknippen (buiten) en pomp eruit schroeven en op een plankje zetten met een tijdklokje ervoor en klaar is Kees?
 
Back
Top