Dat er een overduidelijk bestand bestaat tussen de nieuwe rage "drones" en een verscherpte regeling voor wat betreft het gebruik van het luchtruim is overduidelijk. Dat de relatief kleine groep van modelvliegers hier de dupe van dreigt te worden komt alsmaar dichterbij. De KNVvL en de Limburgse Federatie hebben een uitzonderingspositie weten te bedingen voor de bij hun aangesloten verenigingen,. Een regeling die nog altijd geldig is, maar waar veel vraagtekens, bij gesteld kunnen worden.
Een vraag van mij, gesteld een klein jaar geleden, was, wat de opstelling van de KNVvL (onze belangenbehartiger) is ten opzichte van het drone gebeuren. Een antwoord op deze vraag heb ik nooit ontvangen.
Tot mijn niet geringe verbazing las ik vanmorgen het onderstaande bericht:
UPDATE MINI DRONE LICENSE
Waar staan we nu... vorige maand zijn de laatste gesprekken met de sector afgerond en deze maand werden door enkele partijen (NLR, EuroUSC, VNV, Darpas, Sky Vision en Dutch Drone Academy) in samenwerking met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu de laatste puntjes op de spreekwoordelijke i gezet. Dit heeft erin geresulteerd dat de kenniseisen welke aan de MINI DRONE PILOOT gesteld gaan worden definitief geformuleerd zijn.
Er is blijkbaar haast bij, gezien Nederland graag wil scoren in het komend half jaar dat men voorzitter van de EU is. Het doel is om al in januari komend jaar, ja volgende maand inderdaad, de mogelijkheid te gaan bieden om een 'light brevet' te gaan halen aan een ieder, waarmee je commercieel werk mag gaan doen (als professional zijnde dus) met drones tót 4 kilo.
Later volgt er overigens nog een diploma voor hobbyisten die met drones (lees: strikt en alleen multirotors tot 4 kilo) willen vliegen, pas dan zal voor hen de regeling modelbouw komen te vervallen.
Opvallend is dat het Ministerie niet de bestaande, erkende vliegscholen aanwijst om lesmateriaal - of in elk geval het examen - te verzorgen maar dat er voor gekozen is aan branchevereniging Darpas én de KNVvL te vragen om vliegscholen te accrediteren die vervolgens de lessen mogen geven en examens mogen afnemen. Onduidelijk is nog hoe Darpas en KNVvL dit willen en kunnen gaan doen. Ook zullen daar weer accrediteringskosten mee gemoeid zijn voor de toekomstige vliegschooltjes.
De komende weken zal blijken of men dit tijdig voor elkaar gaat krijgen en hoe men de kennis wil laten overbrengen, of er sprake zal zijn van daadwerkelijke fysieke legitimatie van leerlingen, of het e-learning of klassikaal leren wordt en welke eisen er aan de vliegschooltjes gesteld gaan worden (leraren - met welk niveau - op de pay roll (?), lesstof eisen, locatie-eisen, etc.).
Nu is de KNVvL een vereniging ter bevordering van (alle) luchtsporten. Het valt slechts te hopen dat de belangen van de "oude kern", de modelvliegers niet ten onder gaat aan de belangen van de drones. In aantal zullen deze snel het aantal modelvliegers overvleugelen en het is maar afwachten waar de KNVvL (onze belangenbehartiger) dan voor kiest.
Een vraag van mij, gesteld een klein jaar geleden, was, wat de opstelling van de KNVvL (onze belangenbehartiger) is ten opzichte van het drone gebeuren. Een antwoord op deze vraag heb ik nooit ontvangen.
Tot mijn niet geringe verbazing las ik vanmorgen het onderstaande bericht:
UPDATE MINI DRONE LICENSE
Waar staan we nu... vorige maand zijn de laatste gesprekken met de sector afgerond en deze maand werden door enkele partijen (NLR, EuroUSC, VNV, Darpas, Sky Vision en Dutch Drone Academy) in samenwerking met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu de laatste puntjes op de spreekwoordelijke i gezet. Dit heeft erin geresulteerd dat de kenniseisen welke aan de MINI DRONE PILOOT gesteld gaan worden definitief geformuleerd zijn.
Er is blijkbaar haast bij, gezien Nederland graag wil scoren in het komend half jaar dat men voorzitter van de EU is. Het doel is om al in januari komend jaar, ja volgende maand inderdaad, de mogelijkheid te gaan bieden om een 'light brevet' te gaan halen aan een ieder, waarmee je commercieel werk mag gaan doen (als professional zijnde dus) met drones tót 4 kilo.
Later volgt er overigens nog een diploma voor hobbyisten die met drones (lees: strikt en alleen multirotors tot 4 kilo) willen vliegen, pas dan zal voor hen de regeling modelbouw komen te vervallen.
Opvallend is dat het Ministerie niet de bestaande, erkende vliegscholen aanwijst om lesmateriaal - of in elk geval het examen - te verzorgen maar dat er voor gekozen is aan branchevereniging Darpas én de KNVvL te vragen om vliegscholen te accrediteren die vervolgens de lessen mogen geven en examens mogen afnemen. Onduidelijk is nog hoe Darpas en KNVvL dit willen en kunnen gaan doen. Ook zullen daar weer accrediteringskosten mee gemoeid zijn voor de toekomstige vliegschooltjes.
De komende weken zal blijken of men dit tijdig voor elkaar gaat krijgen en hoe men de kennis wil laten overbrengen, of er sprake zal zijn van daadwerkelijke fysieke legitimatie van leerlingen, of het e-learning of klassikaal leren wordt en welke eisen er aan de vliegschooltjes gesteld gaan worden (leraren - met welk niveau - op de pay roll (?), lesstof eisen, locatie-eisen, etc.).
Nu is de KNVvL een vereniging ter bevordering van (alle) luchtsporten. Het valt slechts te hopen dat de belangen van de "oude kern", de modelvliegers niet ten onder gaat aan de belangen van de drones. In aantal zullen deze snel het aantal modelvliegers overvleugelen en het is maar afwachten waar de KNVvL (onze belangenbehartiger) dan voor kiest.