Bart's schaal avontuur

Heb net de foto's nog wat nader bekeken, en die kogels op de binnenring lijken wel zwart....
Ik durf hier niet 100% zeker over te zijn, maar volgens mij zijn Vario kogelgewrichten altijd vernikkeld, en dus "zilver blinkend".

Nogmaals, geen 100% zekerheid (het kan zijn dat men vroeger zwarte kogels in het programma had), maar het kan maar zo, dat die kogels sowiso niet diegenen zijn die er thuis horen?
 
.... de kogels bij mijn 2 Vario's zijn idd ook zilver en hebben een raar maat,
lijkt bijna als die van de T Rex 700, maar zijn ietsje bietsje groter of kleiner, dat weet ik niet meer.
weet niet of dat wat helpt, ik noem het maar ..
 
Bij mij zijn de maten van de binnen- en buitenkogels 8,6 mm, gemeten van swash tot kop.
Ik heb zo'n twee mechanieken, origineel geleverd door Vario.
Zoals je kan zien in de tweede foto, heb ik de meenemer dan ook lichtjes moeten bij werken.

DSCN0642.JPG
DSCN0649.JPG
 
Mijn skyfox/kobold heeft dezelfde meenemer zo te zien

2015-12-14%2021.33.222_zpswo3emacu.jpg

Maar die heeft een linkje aan 1 kant, dan heb je het probleem ook niet

Maar zo te zien is die van jouw de vervanger hier van.

En volgens de tekening zit het goed ook.
 
Ik blijf het maar raar vinden....

Ik heb zojuist even mijn swash opgemeten: de binnenring diameter is 26,5 mm, en de kogels zijn (van ring tot top) 11 en 13 mm.
De meenemer zit op de 11 mm kogels, de stuurstangen op de 13 mm kogels....

Ik hoef de linkjes van de meenemer niet bij te werken (maar die kogels zijn dan ook korter dan de andere.

Toch kan ik vanaf de foto's niet zien wat er dan precies anders is aan jouw swash, hij ziet er gewoon uit als een originele Vario swash...

Overigens, die linkjes, die zijn behoorlijk overbemeten, niet benauwd zijn om daar een schuin kantje aan te maken hoor....

Groet, Bert
 
Ik heb ook even gemeten, de binnenring is hetzelfde als bij Bert, maar ik heb er 4 kogels bij gekregen van 11 mm (in de beschrijving staat 4 * 8.5 mm, maar dat zal wel naar hart kogel zijn) (ja dus Die Länge eines Kugelbolzens bezieht sich jeweils auf das Maß von Kugelmitte bis Gewindeanfang)
de ruimte waarbinnen de kogels kunnen bewegen is 56 mm, dus is er naast de kogel ongeveer 4 mm ruimte.

Bij de andere swashplate, zo'n ringvormige
Deze dus
P4061032-1024_zpshdxfoace.jpg

heb ik een binnenring van 32, met kogels van 6 mm, in een buitenring van 52 mm, dus ook 4 mm tussen kogel en buitenring.
 
Laatst bewerkt:
11 mm (in de beschrijving staat 4 * 8.5 mm, maar dat zal wel naar hart kogel zijn) (ja dus Die Länge eines Kugelbolzens bezieht sich jeweils auf das Maß von Kugelmitte bis Gewindeanfang)

De kogel is inderdaad 4,8 mm (zeg maar, 5)....

De 13 mm kogels van de Evo (die heb ik) dienen om iets meer directe cyclische respons te krijgen, ter compensatie van de wat "strakkere" flybar.
 
Wow,
Enorm veel info op korte tijd. Bedankt allemaal.
Ik heb nu eventjes weinig tijd, maar ik ga het allemaal eens rustig bekijken de komende dagen.
 
die kogels zijn idd 4,8 mm, die van de T Rex 700 zijn 5,0 mm, een groot verschil en niet uitwisselbaar !

die kogels van de Bell zijn ook 4,8 mm, maar alleen die aan de swash,
die swash is buiten het zelfde als de Trainer, maar binnen is die breder,
die swash van de Bell heeft een meenemer met alleen een arm,
die kogels aan de stuurstangen bij de Bell Rigid kop worden naar boven hen groter,
wat dan een monster aan de bladhouder betekend van 11 of 12 mm.
 
Hallo,

Ik heb de kogels eens uitgedraaid en naast elkaar gelegd.
Deze heb ik:
kogellinks.jpg

Die zwarte zat bovenaan mijn swash ( 4 stuks) en deze zijn waarschijnlijk niet van vario.
Ik merk ook dat het halsje een stuk dunner is. Zou dit betrouwbaar zijn om mee te hooveren?
Ik ga ze zowiezo vervangen, maar misschien voor de eerste tests nog bruikbaar?
De korte (rechts) is vario nr 060/2 en deze is 5mm tot aan het center van de bal. Deze heb ik nu op de meenemerarmpjes gezet en dat helpt al.
De middelste is vermoedelijk 060/3 (6mm tot het center van de bal)
 
Ondertussen heb ik oko al lipos aangeschaft.
Het zijn NXE power 4500 45c lipos geworden.
Voor mij nog een onbekende. Met een prijs van €108,- zitten ze tussen de goedkope Hobbyking lipos en de duurdere Gens ace in.
Ik ga het opvolgen hoe deze zich gedragen:
lipos.jpg

Er zaten XT60 connectoren op, maar dat vindt ik toch een beetkje aan de lichte kant.
Ik heb ze vervangen door XT90 connectoren.
Ik heb ook een adapter om 2 lipos in serie te zetten ineengesoldeerd:
adapter.jpg

En natuurlijk ook de lesc van connectoren voorzien:
esc.jpg


En tenslotte heb ik ook nog 2 laadkabels gemaakt:
laadkabels.jpg


Ik heb ook bij conrad een tandwiel voor mijn motor besteld, maar ik had geen rekening gehouden met de dikte van het tandwiel:

pinion.jpg


Het is slechts 5mm dik, terwijl het hoofdtandwiel 10mm dik is.
Ik vermoed dat dat problemen gaat geven als de motor een vermogenstoot moet geven.
Mijn idee is om er een 2e tandwiel ondersteboven bij te zetten, dan komt het nl wel gelijk uit.
Ik weet alleen niet of dat een goed idee is, maar als ik beide tandwielen mooi gelijk zet moet het volgens mij wel lukken.
 
Puntje van aandacht met die kogels: Die middelste lijkt een wat langere schroefdraad te hebben. Als dat te lang is, stoot het uiteinde tegen het lager, en rust de zeskant niet goed tegen de binnenring, en dat kan tot breuk leiden.
Dus GOED controleren of je hem helemaal in kunt schroeven.

Dat tandwiel, dat gaat inderdaad niet zo, maar als je een dubbel tandwiel gebruikt, moet je ze wel héél exact gelijk zetten, anders "draagt" de boel niet gelijkmatig over de hele lengte van de tandflank.. Zou één van beide tandwielen een beetje los komt te zitten, komt gelijk alle kracht op het resterende tandwiel en dan gaat het vermoedelijk niet heel lang goed.
Ik zou toch op zoek gaan naar een goed tandwiel uit één stuk....
 
Da's zondermeer een feit... Een riem is, zelfs met brandstofaandrijving, hóórbaar stiller, dus bij electro zal het helemaal flink schelen.
 
Hallo,
Ik geloof jullie wel dat het met belt veel stiller is. Later zal er zeker een riemaandrijving inkomen.
Maar voorlopig is dit de simpelste en snelste oplossing om hem in de lucht te krijgen.
En ook de goedkoopste (ik heb er al heel wat centjes inzitten en hij is nog niet veel hoger geraakt dan de werktafel:confused:)
Ik verwacht namelijk nog veel moeilijkheden, waar ik nu kog geen zicht op heb, tegen te komen vooralleer het ding stabiel hovert.
Als ik zover ben en al wat kan oefenen ga ik eerst een romp aanschaffen en van daar verder werken. Dan krijgt de aandrijving een update. Nog veel plannen dus maar alles op zijn tijd.
Ik heb trouwens een pinion gevonden met tanden van 13mm lang, dus dat komt goed.
 
Best wel goed nadenken vooraleer in de romp te steken . Daarna veranderen kan nog maar meer werk . Maar zover ben je nog niet he , eerst je maiden :cool: Je kan natuurlijk wel aan een romp werken zonder de mechaniek erin .
 
Je kan natuurlijk wel aan een romp werken zonder de mechaniek erin .

Sterker nog: 12 schroefjes los (de skids, de voorbouw, en de staartbuis) en je mechaniek staat voor je klaar om naar believen in en uit de romp te zetten om dingen pas te maken (mechanieksteunen, eventuele rompopeningen) en te rommelen met je gewichtsverdeling en plaatsing van bijvoorbeeld je LiPo's.

Dat is werkelijk een fluitje van een cent.
Al moet ik heel eerlijk toegeven, dat ik nog nooit een mechaniek zonder romp gemaidend heb, ik heb altijd eerst de complete heli "functioneel afgebouwd".
 
Hallo,

Ik heb vandaag mijn motormount ineengeknutseld.
Ik ben begonnen met scrap aluminium:
scrapalu.jpg


Na wat boren, schroefdraad trekken, vijlen en zagen is dit het resultaat:
motormount3.jpg


Met nog enkele details:
motormount2.jpg

motormount1.jpg


Het is niet moeders mooiste, maar wel functioneel en hopelijk sterk genoeg.

Nu dus gemonteerd met het Lynx tandwiel.
Ik moet nog een kleiner hoofdtandwiel (met 48 tanden) monteren om aan 1500 rpm rotortoetental te geraken, nu is het net te krap.
Motor eventjes laten lopen (zonder kop op de heli) en alles lijkt wel soepel te lopen.

Ik heb nog wel 1 vraag:
Op ed esc moet ik een timing instellen. Deze is in te stellen tussen 0° en 25° en staat nu op 15°
Ik heb echter geen idee wat nu de beste waarde is voor mijn motor (RCM-BL800MX 440Kv).
Ik kan het niet direct vinden in de handleiding of op internet.
Het enige wat in de handleiding van de esc stat is: voor aantal motorpolen 8 of meer gebruik 20°-25°
Maar ik had toch graag een iets preciezere omschrijving. Iemand een idee?
Hij kan ook op auto staan, maar ik weet niet wat hij dan doet.
 
Meestal zijn er default settings in de handleiding , beste is deze dan te gebruiken tenzij ze niet voor heli zijn . Om welke esc gaat het ? Nieuw gekocht of overgenomen van iemand ?
 
Back
Top