Bart's schaal avontuur

@Pizzaman:
Nose-in is dat de heli met de staart van je weg is. Je kijkt dan recht op de neus van de heli. De moeilijkheid is dan dat alle cyclic functies omgekeerd lijken te werken. Stick naar links en de heli gaat naar rechts enz.
Ik vind het persoonlijk wel prettig dat ik het kan zonder al te veel stress. Het geeft toch een gevoel van veiligheid. En het is ook gewoon leuk. Al zou ik het nu ook weer geen hele batterij vol kunnen houden.

Laatst bewerkt:
Bart was me net te vlug af...

En dat is ook mijn probleem er mee: ik kan niet snel genoeg "omdenken".... gek genoeg levert het nul problemen op als de heli snelheid heeft, maar zodra hij stilhangt is het net alsof de hersens op slot gaan.... Ik heb er geen verklaring voor, ik ben er af en aan al mijn gehele "carrière" mee bezig, en het kwartje wil niet vallen.... Uren op de SIM geprobeerd, heb er zelfs een MCPX voor gekocht ooit waarmee ik ook talloze accutjes mee geoefend heb, maar het wil gewoon NIET.....
Met een Solo Pro, ging het dan weer wel, maar ja... dat vliegt ook zónder dat je stuurt, dus dat telt niet....

Ik had precies hetzelfde, zodra hij stil kwam te hangen ging het fout.
Blijkbaar zoek je dan iets om te sturen maar je brein werkt dat tegen.
Uiteindelijk leerde ik het door op een meter of 4 te hangen met de neus op de wind, dus de wind in mijn rug. Hoe meer wind, des te makkelijker ging het !
Maargoed, side in is ook al lastig zat, en dan ook nog eens de andere side.
Het is zeker niet perse nodig om te kunnen, maar je hebt meer bewegingsvrijheid tijdens het vliegen.

Ik heb het er ook niet gemakkelijk mee gehad met het nose in vliegen maar het moest nu eenmaal bij ons in de club om (was het nu A of B ? ) brevet te bekomen . Bij mij is het uiteindelijk toch gelukt en ik vindt het toch wat meer bewegingsvrijheid te geven . :cool: Bv even nose in hooveren en dan langzaam achteruit en omhoog gaan is een leuke oefening .

gek genoeg levert het nul problemen op als de heli snelheid heeft, maar zodra hij stilhangt is het net alsof de hersens op slot gaan

Bij mij was het net omgekeerd. Ik durfde niet met snelheid nose-in te gaan omdat ik schrik had dat ik te traag zou reageren. Ik wilde eerst zeker zijn dat ik het kon beheersen met stilhangende heli en dan pas met snelheid. Het zit allemaal tussen de oren denk ik. Maar het belangrijkste is idd dat je er fun in hebt natuurlijk.

nose in heb ik geoefend met de SIM en een mCPX V1,
en dan met een Blade 500 X, dat was eerst maar zweten,
en plotseling keek me de heli aan en alles ging van zelf.

mijn tip:
ik verzet me in gedachten, dat ik zelf in de heli zit,
dus als ik naar rechts wil, stuur ik naar rechts,
probeer het maar uit met de SIM.

Nose-in zegt het al, met de neus van de heli naar jezelf toe hoveren.

Ik zie jou als erg ervaren vlieger Bert en daarom was ik wat verbaasd. Maar er zijn ook mensen verbaasd over mij als ik toegeef dat ik het ondersteboven hoveren niet goed onder de knie krijg. Gelukkig is dat ook geen probleem, het gaat erom dat je van de helihobby geniet.

Oh, ervaren ben ik wel.... tenminste.... net als jij 30+ jaar....

Maar nose in, het wil gewoon niet, tenminste, niet lekker, en dus waag ik mijn heli's er niet aan....

Hoj,
Deze middag ben ik even een uurtje over huis geweest en heb de skyfox nog eens uitgelaten, maar weer geen filmpje wegens cameraproblemen.:confused:
D/R staat nu op 100% en expo op 0% en het ging al beter. Deze heli heeft het idd niet nodig.
Ik ben nu bezig met het bepalen van de staartgyro gain.

Na 4 jaar heli vliegen ben ik ook begonnen met nose-in te vliegen.
Ik heb mijn oude mini-titan (450) bovengehaald en er weer het verbreed landingstel ondergehangen.
Eerst, juist als vroeger, op een gladde ondergrond gaan schuiven en dan met kleine sprongetjes gaan hooveren.
Een week lang, dagelijks 3 à 4 batterijen opvliegen en nu heb ik het aardig onder de knie. Ik kan nu makkelijk een rondvlucht doen en nose-in blijven hooveren en dan achterwaarts omhoog om dan met een flinke duik weer vooruit weg te vliegen.
Daarna, de Skyfox genomen en toen ging het als een fluitje van een cent.
Blij dat ik het onder de knie heb!
Op naar de volgende oefening.

Nose in was 1 van mijn grootste "overwinningen" in het heli vliegen, maar is is iets dat je steeds moet blijven oefenen. Als ik enige tijd niet gevlogen heb en ga de heli nose in vliegen dan is het toch eerst even "wennen" en moet ik denken. Ook ik heb er vrij lang over gedaan om het onder de knie te krijgen maar zijn er nog wel een paar figuren op te noemen. Mijn grootste probleem is bij nieuwe figuren dat ik moeilijk de euro tekens uit mijn gedachten kan krijgen als ik de boel kapot vlieg. Als ik nieuws wil proberen en kom een beetje uit mijn comfort zone dan stop ik en vlieg weer lekker verder in een positie waarbij ik mij lekker voel.

Ik wil echter verder maar toch kom ik steeds weer dezelfde blokkade tegen, zal misschien ook wel met de leeftijd te maken hebben. Hoe ouder je wordt hoe meer je gaat nadenken over van alles en nog wat terwijl de jongere generatie nergens over denkt en het gewoon doet...

Ach, elke gek heeft zijn gebrek...

Bij mij lukt het "nose-in" wel, maar dat komt omdat ik het gewend ben van modelautootjes.
Het probleem is dan, omhoog en omlaag zijn nog wel hetzelfde, dus meestal maakt ie
na keurig linksaf gegaan te zijn een snoekduik.

Nu lees ik hier aldoor mee en steeds meer krijg ik zin om mn skyfox te gaan vliegen die staat nu al enige tijd te wachten tot hij eindelijk mag.
Nu nog de tijd vinden wat warmer en Bert ook even lief aankijken nog [emoji2]

Ik ben ook volop bezig met het nose in hooveren op de sim. Wat mij ontzettend helpt is mijn modelvliegverleden. Daar is mij geleerd als het toestel naar me toe komt te sturen naar de laagst hangende tip om te corrigeren. Dit doe ik nu ook met de heli. Scheelt je een hoop denkwerk. Gewoon sturen naar de laagst hangende rotor tip. Werkt voor mij perfect!

Dat is idd een handig hulpmiddel wat ik ook heb gebruikt.
Als je tail in staat te hooveren ben je ongemerkt continu aan het sturen, net als dat je met fietsen overeind blijft. Bij nose in ontbreekt dat automatisme dus zul je opnieuw moeten leren "fietsen"

begint hij al een beetje comfortabel aan te voelen?

Het is nog een beetje te vroeg Bert.
Het is wel een groot verschil met m'n 450. Deze gooi ik toch niet eventjes van de ene kant van de tuin naar de andere:cool:
Nu ik er aan denk, het voelt net zo aan als toen ik de 450 voor het eerst hoverde. Een mix van vreugde en angst voor dat grote geweld.
En het is ook nog maar m'n tweede vlucht. Hoewel er zeker verbetering in zit.
Maar de staart is nog niet wat het moet zijn.
Gain moet nog verder bijgesteld worden en het midden is ook nog niet perfect.
En ik zal ook revo-mix moeten instellen denk ik.

Back