Bart's schaal avontuur

Gewoon sturen naar de laagst hangende rotor tip. Werkt voor mij perfect!

Links/rechts is het probleem niet, nooit geweest ook. Rudder ook niet... voorover/achterover, daar ga ik de mist mee in om een of andere reden, en het maakt niet uit of de heli naar me toe drijft of van me af, ik corrigeer steevast de eerste keer verkeerd en ben dan gelijk van slag.... en het lukt me niet daar overheen te stappen en door te blijven sturen. Gebeurt alleen op korte afstand, als ik wat hoger/verder zit gaat het een klein beetje, maar wat ik ook doe, er zit geen progressie in: het verbetert niet.

En ik zal ook revo-mix moeten instellen denk ik.

Als je rate gyro gebruikt heb je dat absoluut nodig. En hoe beter je die revo hebt staan, hoe minder kritisch die gain wordt.
 
Ik ben ook volop bezig met het nose in hooveren op de sim. Wat mij ontzettend helpt is mijn modelvliegverleden. Daar is mij geleerd als het toestel naar me toe komt te sturen naar de laagst hangende tip om te corrigeren. Dit doe ik nu ook met de heli. Scheelt je een hoop denkwerk. Gewoon sturen naar de laagst hangende rotor tip. Werkt voor mij perfect!

Ja vliegtuigen ken ik ook. Die laaghangende vleugeltip komt me ook bekend voor.
En jawel, ook die maakte inderdaad een snoekduik... Komt me verdraaid bekend voor.
 
Dan zal ik mij daar maar eens gaan in verdiepen.

Het idee er achter is vrij simpel: de hekrotorsturing is in principe uitermate gevoelig en niet "zelfcorrigerend". Maar het is uit zichzelf ook niet echt instabiel....
De gain reageert op verstoringen, en hoe erger die verstoringen, hoe belangrijk het is dat de gain goed staat.
Verstoringen komen hoofdzakelijk van collective pitch veranderingen, en als je die grootste groep verstoringen automatisch weet te compenseren middels de ReVo mixer, dan heeft je gyro veel minder te doen, en word dus automatisch ook de gain minder belangrijk.

Sterker nog, hoe hoger je de gain zet, hoe lastiger het wordt om die ReVo goed afgesteld te krijgen, omdat de gyro dan het werk van die ReVo deels overneemt, en het effect verdoezelt
 
Een tip voor noze in hooveren: draai eens je lichaam ipv de heli, hierdoor denken de hersenen dat je nog side in aan het hooveren bent terwijl je noze in hangt. Andere tip is de hoover training in phoenix daarbij heb je geen tijd meer om na te denken over correcties en gaat het opgegeven moment vanzelf. Elke dag 10 minuutjes gegarandeerd succes.
 
Een tip voor noze in hooveren: draai eens je lichaam ipv de heli, hierdoor denken de hersenen dat je nog side in aan het hooveren bent terwijl je noze in hangt. Andere tip is de hoover training in phoenix daarbij heb je geen tijd meer om na te denken over correcties en gaat het opgegeven moment vanzelf. Elke dag 10 minuutjes gegarandeerd succes.
.. goede tip met omdraaien, bijna hetzelfde als je denkt, dat je zelf in de heli zit en van daar uit stuurt,
en oefenen met SIM top, veel oefenen en het gaat van zelf, zo als fietsen!
Gr. Uwe
 
Fietsen doe ik nooit nose in hoor Uwe ;)
Maar inderdaad, mee bewegen en simmen helpt.
Zelf heb ik een poosje aan de kabel vliegtuig gevlogen, om vanuit hoover verder te komen.
Later bij Flycam paar lesjes met SkyFox gehad en brevet gehaald.

Groeten,
Arie
 
Ondertussen hierna nog een hover van 10 min gedaan. Het gaat steeda beter, en het begint ook echt plezant te worden. Maar ik zit wel nog met een trilling heb ik gemerkt. Het krulstaartje van de staartvin trilt. Ik ga hem maar eens volledig nalopen.
 
Daar moet je niet te veel achter zoeken.... Er zit vanwege de constructie van de hekrotoraandrijving een heeeeeeel licht onregelmatigheidje in die aandrijving, en het krulstaartje trilt bij vrijwel alle skyfoxen.
Ten eerste is dat kielvlak niet van ultrastijf carbon, ten tweede is die heli 5 x zo zwaar als een 450, en dus de roterende massa ook. Je ontkomt gewoon niet aan minieme onbalansen en minime onregelmatigheidjes.....

Daarnaast, de rotorbladen zwenken wat tijdens de omloop, en ook dat veroorzaakt wat trillingen soms. Heel normaal en vrijwel niet te voorkomen.
Je frustreert jezelf alleen maar als je zulke kleine wissewasjes gaat proberen te verhelpen.

Als je landingsskids en staartboom niet trillen, is er niks aan de hand en zit je gewoon ruim binnen de norm
 
Nog enkele cijfers:

De laatste hover was 10min onafgebroken (1 keer kort geland om naar de timer te kijken en daarna direct terug de lucht in)
Wel laag bij de grond gehoverd, dus meestal in grondeffect.
Daarna de esc uitgelezen:
Max stroom: 16A
Max temp: 31°C
Max Bec stroom: 2,1A
Max speed: 1400rpm
Capaciteit gebruikt: 2323mAh

Daarna de lipo's geladen en de lader zegt:
2459mAh teruggeladen voor de ene lipo en 2448mAh voor de andere.

Het zijn lipos van 4500mAh. Dus de 80% limiet ligt op 3600mAh.
Het gewicht ligt momenteel op +/- 5.5Kg.
Dus al bij al geen slechte cijfers denk ik.
 
16 A?????? Draai je dan op 12S of zo?
Je hebt wel een lekker lange vliegtijd, maar daar gaat met de romp er omheen nog wel wat aan veranderen, ben ik bang.
Asymetrische bladen helpen dan een hoop.
 
Inderdaad 12s Bert.
Nu weet ik niet hoe correct die stroom gemeten wordt. Is voor mij ook niet het belangrijkste.
Belangrijkste is de geladen capaciteit. En daar heb ik dus nog speelruimte.
Natuurlijk zal er nog vliegtijd vanaf gaan. Ik vermoed dat als ik echt ga vliegen, dat hij dan nog wel wat meer zal verbeuiken ook.
 
Zo aan de getallen te zien, klopt die meting vrij aardig. Ik hanteer als stelregel voor rustig hooveren (baseline vermogen) 150W per kilo, dus met 5,5 kilo zou je met 12S een aanvangsspanning hebben van ruwweg 50V, en dat komt neer op 15A.
Aan het eind van de accu capaciteit zal je nog een accuspanning hebben van ongeveer 45 volt, en dat zou dan 16,6 A moeten opleveren.
Dus een max stroomdoorgang in jouw geval, bij niet helemaal leeggevlogen accu's van 16 A zou heel goed kunnen kloppen.

Kijk voor de grap maar eens wat je max stroom is, na 1 minuut hooveren, en wat hij is als je je accu's tot 80% leeg gevlogen hebt. Als het goed is moet daar ongeveer 10% (in jouw geval ongeveer 1,5 A) verschil tussen zitten. Het wattage blijft echter constant....

Boven het grondeffect zal het heel licht toenemen, maar niet heel veel, ik schat zo een halve, max 1 Ampere, en als je op minimum vermogen rond gaat vliegen, neemt het zelfs nog wat af, maar dat is marginaal en slecht te meten (je moet een start en een landing uitvoeren waarbij de pieken net even wat hoger zijn. Dan heb je dus telemetrie nodig om je actuele waarde uit te kunnen lezen tijdens de vlucht).
 
Ik heb nog een tweetal keren gevlogen en denk dat ik met 13min nog veilig zit qua ontlading.
Das al mooi. Beter dan m'n 450. Die trekt het maar 9 min.
Als daar met romp nog 3 min afgaan, dan ben ik tevreden, maar das voor later.
Heb trouwens nu 19A als max. Maarja het is wel max gemeten waarde, dus eventjes een overcorrectie op de pitch en je zit daar al aan. Zegt niets over de gemiddelde stroom.
Ben voorzichtig de heli naar links en rechts opzij aan het draaien en dan richting nose-in. Maar ik doe het zeer langzaam aan. Met deze heli wil ik geen onverwachte bewegingen. Hij blijft heel indrukwekkend als hij iets dichterbij komt.
Maar het moet wel gezegd, deze heli is zeer stabiel.
 
Maar het moet wel gezegd, deze heli is zeer stabiel.

Fijne heli's, voor als er een gewichtige romp omheen moet....

Onze 450jes trekken het overigens ruim 13 minuten, maar da's wel op 2600 mAh en met een heel behoudend toerental. Bij 10 minuten gaat er slechts 1650 mAh terug in gemiddeld.

Als je die eerder genoemde 150W per kilogram aanhoud, heb je een heel aardige vuistregel om aan de hand van je huidige vliegtijd, straks je vliegtijd met een romp er omheen te voorspellen.
 
Onze 450jes trekken het overigens ruim 13 minuten, maar da's wel op 2600 mAh en met een heel behoudend toerental. Bij 10 minuten gaat er slechts 1650 mAh terug in gemiddeld.

Ik gebruik zippy's van 2800mAh, maar ze zijn al een tijdje op hun retour, ik moet ze dringend eens vernieuwen.
Misschien toch eens naar een beter merk kijken.
 
Back
Top