Bart's schaal avontuur

Oei, das al een hele tiid geleden. De laatste tijd lette ik daar niet meer zo op. Ik zal het vlogende keer nog eens bekijken.
Ik ben van 10min naar 9min gegaan toen de lvc van de zsc begon in te grijpen.
Maar ik moet ook zeggen dat ik bij de laatste crash (ook al weer eventjes geleden) van 10t naar 11t pinion gegaan was (121t main gear) omdat ik die nog liggen had.
De lipos zelf zijn ook al enkele jaren oud en mijn lader geeft meer dan 100mOhm aan als ri.
Met de nieuwe 6s lipos is dat 24mOhm. (Totaal voor alle cellen samen)

Hoj,

Ik heb de skyfox na enkele vluchten nog eens onderzocht en ben toch weer iets verdachts tegen gekomen.
Er zit wat speling op het lager van de swash:

Ik weet niet of dit acceptabel is of gevaarlijk om mee rond te vliegen. Ik heb er iig nog niks van gemerkt in de lucht, maarja ik weet ook nog niet zo goed hoe de heli zich in perfecte omstandigheden in de lucht gedraagt.
Ik heb ook nog volgende link in het duitse Varioforum gevonden:
http://forum.variomodels.com/viewtopic.php?f=1&t=3822

Wat denken de experts hiervan? rustig mee doorvliegen of toch een nieuwe swash?

wouw, dat is veel speling voor mijn gevoel,
net gekeken bij mijn Bell en BT, .. geen speling , ook niet na 40 vlieguren !

Laatst bewerkt:
ondertussen heeft Vario op het Duitse forum ook gereageerd,
en ook ik heb mijn ervaring geschreven,
speling aan de swash bij zo een heli ga ik niet accepteren !

Groet
Uwe

Netjes is het niet, maar ik heb het wel vaker gezien (ook bij Vario). Ik heb er eigenlijk nooit veel van gemerkt, ook niet dat het na vervanging opeens veel beter werd of zo.
Rotorbladen drukken van nature die speling er uit namelijk (blad wil altijd naar de nulstand uit zichzelf) en hooguit bij stevig dalen, waarbij je rond die nul graden pitch zit, merk je wellicht een iets vager sturen...
Laat ik het zo zeggen: je merkt meer verschil tussen een metalen en een kunststof tuimelschijf, dan tussen eentje met of zonder speling, en ik geef de voorkeur aan een metalen TS met speling, boven een kunststof TS zonder speling.

Ik heb Vario wel eens gevraagd naar speling bij hun multiblades, omdat ik destijds bij de BO105 een totale speling aan de bladhouder kogel mat van ongeveer 0.5 mm, en hoe je het wend of keert, het hoort natuurlijk niet.... Ik kreeg van (toen nog) Rosemarie Knechtel het antwoord, dat hun exemplaar van dezelfde heli ondertussen ruim 1 mm speling had op hetzelfde punt, en men er niks van merkte.... (met als uitleg, van die bladen die de speling er uit drukken als ze draaien).
Dat was na ongeveer 20~25 vlieguren, en Vario heeft die tuimelschijf onder garantie vervangen via Machiel van Flycam (heli was toen zeker 4 jaar na aankoopdatum, en ongeveer 2 jaar in de lucht). Maar ondanks dat de nieuwe tuimelschijf wat strakker aanvoelde, kon ik na inbouw geen verschil in totale speling meten, en qua vliegen veranderde er ook niks.

Natuurkundig klopt dat in ieder geval wel, het coriolis effect is inderdaad zodanig dat die bladen naar nul graden willen.

Ik moet zondermeer toegeven dat de speling op Bart zijn tuimelschijf excessief is, maar je hoeft niet bang te zijn dat je heli op punt van neerstorten staat. Ik zou hem wel toch in de nabije toekomst vervangen, al was het maar voor de gemoedsrust. Maar ik zou de heli er tot die tijd niet om aan de grond laten, daar is echt geen gegronde reden voor.

Wat je zou kunnen doen, is kijken of er ook RADIALE speling op die tuimelschijf zit (dus dat je de buitenring zijdelings kunt bewegen t.o.v. de binnenring. Als dat het geval is, dan moet je vraagtekens gaan zetten, dan is het ringlager duidelijk aan het slijten. Om dat goed te beoordelen moet je de binnenring vlak houden (met een tangetje o.i.d.) en proberen de buitenring naar voren en naar achteren te schuiven. Als je de binnenring niet vlak houd, vertekent je meting omdat het ringlager onder de gewrichtskogel ligt.

Ik zal hem dan later vervangen. Ondertussen nog eens gehoverd en ben bijna nose-in gegaan. De heli blijft stabiel, alleen neus naar rechts blijft moeilijk. Oefenen dus.

Ik heb ook nog eens de 450 uitgelaten.
Ik dacht dat deze nu wel heel vinnig zou gaan, maar hij blijft vliegen als op rails. Maar het is duidelijk dat de lipos bijna op zijn. Ik kon maar 8 min vliegen en toen greek de lvc in. Ik heb toen 1913mAh teruggeladen van de 2800. Das +/- 70%.

hallo,

Dit weekend heb ik nog enkele keren gevlogen met de skyfox en het bevalt steeds meer. Dit is echt een zalig vliegende heli.
Pirouettes en nose-in gaan met meer gemak. Het is vooral een kwestie van de schrik te overwinnen.
Enkel het goed afregelen van de staart, daar is nog wat werk aan. Maar het gaat de goede kant uit.
Bij stijgen en dalen blijft de staart min of meer op z'n plek, maar bij gewoon hooveren moet ik nog naar mijn gevoel veel trimmen.
Het heveltje bijregelen op de stuurstang werkt slechts matig. Maar we komen er wel.
Ik heb hem nu zo afgesteld dat hij iets boven midstick hovert.
Nu heb ik ondertussen wel al een iets hardere landing gemaakt, waardoor 1 dwarskabeltje in het landingsgear losgeraakt is. (verder geen breuk ofzo)
Alleen, als ik begin rond te kijken in de handleiding (zowel van skyfox als kobolt) en op internet, kom ik nergens een landingsgear tegen met kabeltjes tussen.
Ik heb nu even geen foto, maar het is een kabeltje dat dwars gespannen zit door 2 gaatjes in de plastic boog v.h. lg.
Het kabeltje hangt slap, maar als je de op de heli duwt en zo de bogen openspert, dan spant het kabeltje op.
Ik vermoed dat de bedoeling hiervan is om te voorkomen dat de bogen breken bij een harde landing, maar of dit nu echt nodig is?
En echt werken doet dat toch niet, want zo hard was die landing nu ook weer niet.
Zou dit een modificatie kunnen zijn van mijn illustere voorganger?
Zonder dat kabeltje land hij nog steeds goed in het gras (toch zeker bij normale, zachte) landingen.

Dat kabeltje hoort daar niet.... die oogjes zijn voor de antenne, een rudimentair iets uit het XX MMHz tijdperk. Ze voorkomen het breken van de beugels niet, de oogjes breken eerder af (of het kabeltje.... :D)

Je moet een SkyFox echt ongenadig hard neerzetten voor die beugels breken. Het kan wel, maar zo hard durf jij echt niet te landen (even er van uitgaand dat het kunststof niet verouderd of chemisch aangetast is).

IK geef nu 13 jaar les met die dingen, en met name met kritieke lesonderdelen zoals lostrekken van de heli of neerzetten, en ook wel eens als een leerling niet doet wat ik zeg, en de pitch dichttrekt net op het moment dat ik de bediening overgeef, zijn de heli's tientallen keren met behoorlijk geweld tegen de grond gekwakt, en dat heeft nog nooit een gebroken beugel opgeleverd....

Dan zal ik dan andere kabeltje ook maar verwijderen.
Ze zitten trouwens niet in of rond het antenne beugeltje, maar er is een extra gaatje geboord in de beugels en het kabeltje zit daardoor.

Oh... dat gaatje hoort er ook niet, en in principe verzwakt dat de beugels, maar dat mag geen naam hebben....

Je moet een SkyFox echt ongenadig hard neerzetten voor die beugels breken. Het kan wel, maar zo hard durf jij echt niet te landen
Dat klopt. Ik heb er ondertussen zoveel zorg en centen inzitten dat ik hem met zoveel mogelijk liefde probeer te behandelen en hem liefst zo zacht mogelijk neerzet.:D
En met deze heli lukt dat bijzonder goed.
Alleen, als je revo mix probeert in te stellen, dan moet je wel eens iets heftiger op en neer en als je dan je heli nog niet goed genoeg kent, dan vlogt al eens een iets herdere landing:cool:

Oh... dat gaatje hoort er ook niet, en in principe verzwakt dat de beugels, maar dat mag geen naam hebben....

Ik denk niet dat mijn beugels erg verzwakt zijn. Daarvoor zijn die gaatjes echt te klein.

Alleen, als je revo mix probeert in te stellen, dan moet je wel eens iets heftiger op en neer en als je dan je heli nog niet goed genoeg kent, dan vlogt al eens een iets herdere landing:cool:

Dan doe je dat verkeerd ;) Dat moet je veel hoger doen: een korte pitchbeweging helpt je weinig, want de gyro doet stiekum toch meer dan je denkt. Als je Revo in wilt stellen, moet je domweg een aantal seconden klimmen met "3/4 stick", en daarna met vol pitch, om de revo aan te passen op je pitch curve. De gyro vangt namelijk de eerste beweging op, pas na 1 a 2 seconden ga je zien dat ReVo niet goed staat.
Idem met dalen, dat doe je ook met een langere daling op 1/4 stick, dus je moet al vrij hoog zitten om die test te doen.
Tip van flip: hou, indien windstil (of nagenoeg windstil) weer, een heel lichte voorwaartse snelheid (10~15 km/u, zeg maar "tempo sukkeldraf") aan voor die daling, dan vangt je heli stukken makkelijker af dan wanneer je verticaal naar beneden komt kletteren.

Nog een tip van een vario vlieger, let goed op dat je staart rotor de grond niet raakt bij een te harde landing, dit gaat meestal ten koste van je tandwieltjes in de staart rotor of main gear, ze kunnen niet veel hebben...
Gr rinie

Nog een tip van een vario vlieger, let goed op dat je staart rotor de grond niet raakt bij een te harde landing, dit gaat meestal ten koste van je tandwieltjes in de staart rotor of main gear, ze kunnen niet veel hebben...
Gr rinie

is mij gebeurt in de winter bij sneeuw,
daar zit je heel snel met de staart rotor in de sneeuw, en als de sneeuw gevroren is ... pling pling
Groet
Uwe

Bedankt voor de tips, ik zal er zeker op letten.
Misschien heb ik hier een klein voordeel met die staaldraad i.p.v. een echte torque tube (zou die niet wat meegeven ?), maar ik ga het zeker niet proberen. Ik probeer mijn landingen steeds zo zacht mogelijk te doen. Moet met deze heli zeker lukken.

Oh, een staaldraad-aandrijving.... Dat scheelt zeker! En in combinatie met electro is dat absoluut een acceptabele aandrijving qua stabiliteit. Zou ik lekker zo laten.

Ik was van plan om het zo te laten tot ik hem in een romp inbouw. Ik wil nog steeds een jetranger. Ik zie in z'n bouwbeschrijving dat ze daar de articulated aandrijving gebruiken. Dan moet alles toch veranderen. Maar das voor later. Eerst wil ik hem echt gewoon worden. En voorlopig heb ik idd geen last van de staart (enkel dat ik nog veel trim nodig heb, maar eens uitgetrimd is het relatief stabiel )

Back