Beginners vraagjes over accu's en laders

Hallo, ik heb een paar dagen terug een Cheerson CX 20 besteld waar een 2700mah lipo accu bijzit. Nu krijg ik hier ook een zogeheten 'balance charger' bij alleen wat dit precies is vergeleken met een normale lader weet ik niet. Wel heb ik begrepen dat een balance charger er 4x zo lang over doet om een accu op te laden, dus vroeg of laat moet ik misschien een 'echte' lader bestellen.

Nu zag ik op youtube iemand die de standaard 2700mah batterij in de Cheerson CX 20 heeft vervangen met een 5200mah batterij. Dit wil ik zelf ook doen zodat ik van ~10minuten vliegen naar ~20minuten vliegen kan, iets dat wel erg leuk is natuurlijk.


De Cheerson CX 20 die ik heb besteld: http://www.gearbest.com/rc-quadcopters/pp_227349.html?wid=3
Youtube filmpje van de batterij mod:
De vervangingsbatterij in kwestie: http://www.hobbyking.com/hobbyking/...0mAh_Multi_Rotor_Lipo_Pack_EU_Warehouse_.html


Zo dat is dus alles op een rijtje.

Mijn vraag nu alleen: Kan ik gewoon zomaar de binnenkant wat uitvijlen zoals die man had gedaan en dan de dikkere batterij erin stoppen? Of moet ik nog ergens anders rekening mee houden?

En kan ik gewoon de balance charger van de Cheerson CX 20 gebruiken om deze nieuwe dikkere batterij op te laden? En hoelang zou zoiets duren?

Alvast bedankt!
 
Li-Po's moeten altijd gebalanceerd worden geladen. Anders is er risico op zelfontbranding van de accucellen. Dat gebalanceerd laden duurt bij een goede Li-Po en lader niet veel langer.

Een Li-Po met een grotere capaciteit levert niet alleen winst op. Omdat de grotere Li-Po zwaarder is, wordt een flink deel van de extra capaciteit benut op de Li-Po in de lucht te houden. Op een verdubbeling van de vliegtijd zou ik zeker niet rekenen.

Waar je ook rekening mee moet houden is wat de lader aan kan. Als je een 5200 mAh Li-Po in iets meer dan een half uur wilt laden, dan laad je de accu op 2C. In dit geval 10,4 ampère. De lader moet dit kunnen leveren. Wat ook belangrijk is, is het vermogen van de lader. Die moet in dit geval 10,4 x 12,6 = 131 watt zijn. Rekening houdend met wat verlies moet je toch al snel denken aan een lader met een vermogen van meer dan 150 watt.

Lees ook dit http://www.modelbouwforum.nl/threads/het-laden-en-balanceren-van-lipo-accus.112076/ eens. Heel belangrijke informatie!
 
Ok bedankt voor de reacties allemaal. Dus in het kort, kan ik die 5200mah accu opladen met de oplader die bij de cheerson cx20 zit?
 
Dat zou moeten kunnen. De vraag is alleen hoe lang het duurt. Meegeleverde laders zijn meestal nogal beperkt. Ga er van uit dat het twee maal zo lang duurt als het laden van de originele accu.

Als dit http://www.gearbest.com/rc-quadcopters-parts/pp_152915.html de meegeleverde lader is, zou ik er niet aan beginnen. De specificaties zijn niet te lezen, maar hoge stroomsterkten zijn met zo'n lader zeker niet mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Die vervangbatterij weegt 325 gram, voordat je die besteld, zou ik eerst het extra gewicht eens bij de standaardaccu stoppen en ermee vliegen.
Je verdubbeld namelijk bijna de capaciteit en zal de multi fors harder moeten werken om dit in de lucht te houden.

Het laden is zoals gezegd geen probleem, duurt alleen wat langer.
 
Dat zou moeten kunnen. De vraag is alleen hoe lang het duurt. Meegeleverde laders zijn meestal nogal beperkt. Ga er van uit dat het twee maal zo lang duurt als het laden van de originele accu.

Als dit http://www.gearbest.com/rc-quadcopters-parts/pp_152915.html de meegeleverde lader is, zou ik er niet aan beginnen. De specificaties zijn niet te lezen, maar hoge stroomsterkten zijn met zo'n lader zeker niet mogelijk.
Ja die krijg ik erbij als dat de originele is dan. Dus ik moet een betere balance lader bestellen? Weet jij toevallig een goede waar je niet gelijk de hoofdprijs voor betaalt? Graag bij gearbest of banggood of hobbyking of zo zodat je niet mega veel kwijt bent.

Alvast bedankt
Die vervangbatterij weegt 325 gram, voordat je die besteld, zou ik eerst het extra gewicht eens bij de standaardaccu stoppen en ermee vliegen.
Je verdubbeld namelijk bijna de capaciteit en zal de multi fors harder moeten werken om dit in de lucht te houden.

Het laden is zoals gezegd geen probleem, duurt alleen wat langer.
Nou in dat youtube filmpje had die man hetzelfde gedaan en die zei dat die van 8 tot 10 minuten naar 15 tot 20 minuten ging. Dus ja. Die extra batterij weegt nog geen 100 gram extra denk ik. Maar ik snap wat je bedoelt hoor. Daarom zou je ook niet 2 batterijen paralel kunnen gebruiken, dan is die 2x zo zwaar en schiet je er niks mee op. Maar die accu die ik had was niet 2x zo zwaar als de originele, veel minder, dus vandaar

bedankt
 
Laders zijn er in zoveel uitvoeringen dat het onmogelijk is iets over een keuze van een lader te zeggen. Als je dat toch doet, dan komen er meteen reacties dat een andere beter/goedkoper is.

Let bij een selectie vooral op maximale laadstroom en vermogen.

Wat de LiPo betreft, die is inderdaad erg licht. Ongebruikelijk licht. Eigenlijk zou zo'n LiPo al snel meer dan 500 gram moeten wegen.

Uit de specificaties van de LiPo blijkt dat deze een C waarde van 10 heeft. Dat is laag voor een LiPo. Een LiPo die voor aandrijving wordt gebruikt, heeft tegenwoordig al snel een C waarde van 20. Liever nog hoger. Een lage C waarde geeft aan dat de LiPo de stroom "moeilijk" afgeeft. De spanning van een LiPo met een lage C waarde zal bij dezelfde stroomafname lager zijn dan van een LiPo met een hoge C waarde.
 
Laatst bewerkt:
Ok vreemd, ja ik vertrouw vooral dat filmpje wat ik had gepost:

Deze man dus met dezelfde quad en dezelfde batterij, hij komt niet over als een leugenaar, laat ik het zo zeggen :P En ook met al z'n andere filmpjes over die quad lijkt het me toch de gok waard. Maar jullie denken dus dat die zit te jokken over het gewicht en de vliegduur of zo? Hij komt zo betrouwbaar over.
 
Ok vreemd, ja ik vertrouw vooral dat filmpje wat ik had gepost.
Deze man dus met dezelfde quad en dezelfde batterij, hij komt niet over als een leugenaar, laat ik het zo zeggen :p En ook met al z'n andere filmpjes over die quad lijkt het me toch de gok waard. Maar jullie denken dus dat die zit te jokken over het gewicht en de vliegduur of zo? Hij komt zo betrouwbaar over.

Nee, we/ze zeggen enkel meerdere malen dat een verdubbeling van de accucapaciteit niet per definitie zal betekenen dat de vliegduur verdubbeld.
Dit omdat door het toegenomen gewicht ook meer vermogen nodig is om het te laten vliegen (en meer vermogen is meer energie verbruiken).
En hoeveel dit precies is zal op zijn beurt weer afhankelijk zijn van diverse factoren. Bijv. zelfs indien je accu's van hetzelfde merk, type en specificaties gebruikt kan er al verschil tussen zitten.

Als bovenstaand persoon deze resultaten heeft geboekt zal de realiteit vast wel in de buurt komen van die 8-10 naar die 15 minuten (zoals ik het hoor).

Je feitelijke vragen:
Mijn vraag nu alleen: Kan ik gewoon zomaar de binnenkant wat uitvijlen zoals die man had gedaan en dan de dikkere batterij erin stoppen? Of moet ik nog ergens anders rekening mee houden?

En kan ik gewoon de balance charger van de Cheerson CX 20 gebruiken om deze nieuwe dikkere batterij op te laden? En hoelang zou zoiets duren?

A) zoals je ziet op het filmpje moet je afstandhouders monteren zoals hij duidelijk verteld en niet alleen iets uitvijlen.
B) Als de lader het aan kan (wat N.P.S. al in twijfel trekt) zal het ruwweg bijna 2x zo lang duren. (Maar persoonlijk zou ik z.s.m. afstappen van zulke wandcontactdoosladers en een fatsoenlijkere lader kopen)

Een voorbeeld van een goedkope instapklasse lader is:
http://www.modellhobby.de/DYMOND-Po...ionId=&a=article&ProdNr=0319185&t=9&c=26&p=26
 
Let op! Deze lader heeft een maximale laadstroom van 6 ampère en een maximaal vermogen van 80 watt.
De maximale laadstroom bij het laden van 3 Li-Po cellen is theoretisch 6,6 ampère, in de praktijk zal dat nog wel wat lager zijn. Daarmee kan je geen 5200 mAh accu met 2C in iets meer dan een half uur laden.
 
Nee, we/ze zeggen enkel meerdere malen dat een verdubbeling van de accucapaciteit niet per definitie zal betekenen dat de vliegduur verdubbeld.
Dit omdat door het toegenomen gewicht ook meer vermogen nodig is om het te laten vliegen (en meer vermogen is meer energie verbruiken).
En hoeveel dit precies is zal op zijn beurt weer afhankelijk zijn van diverse factoren. Bijv. zelfs indien je accu's van hetzelfde merk, type en specificaties gebruikt kan er al verschil tussen zitten.

Als bovenstaand persoon deze resultaten heeft geboekt zal de realiteit vast wel in de buurt komen van die 8-10 naar die 15 minuten (zoals ik het hoor).

Je feitelijke vragen:


A) zoals je ziet op het filmpje moet je afstandhouders monteren zoals hij duidelijk verteld en niet alleen iets uitvijlen.
B) Als de lader het aan kan (wat N.P.S. al in twijfel trekt) zal het ruwweg bijna 2x zo lang duren. (Maar persoonlijk zou ik z.s.m. afstappen van zulke wandcontactdoosladers en een fatsoenlijkere lader kopen)

Een voorbeeld van een goedkope instapklasse lader is:
http://www.modellhobby.de/DYMOND-Po...ionId=&a=article&ProdNr=0319185&t=9&c=26&p=26

ja ik snap dat een dubbel vermogen niet betekent dubbel vliegen ivm het gewicht :P

En het hoeft ook niet in een halfuurtje, zolang hij maar op kan laden

kan ik hem gewoon 's nachts dan aan die cheerson lader hangen?

En bedankt voor die link, ik zal zo'n ding zeker overwegen als ik weer wat geld heb gespaard
 
Let op! Deze lader heeft een maximale laadstroom van 6 ampère en een maximaal vermogen van 80 watt.
De maximale laadstroom bij het laden van 3 Li-Po cellen is theoretisch 6,6 ampère, in de praktijk zal dat nog wel wat lager zijn. Daarmee kan je geen 5200 mAh accu met 2C in iets meer dan een half uur laden.
over welke lader gaat het nou? Ik wil die 5200mah die ik als eerste poste dus met die cheerson lader opladen. Dat kan toch gewoon? Maakt niet uit of het wat langer duurt zolang die maar oplaad
 
Nog een ander vraagje: Als die accu's vol zijn, stoppen ze dan gelijk met laden? Of moet je er echt constant voor zitten?

Als ik die 5200mAh accu dan met die originele cheerson lader wil opladen ben ik misschien wel 8 uur bezig, kan ik hem dan gewoon 's avonds erin doen en 's morgens eruit halen? Of moet die er direct af als die is opgeladen?
 
De Multistar 5200 mAh 10 C zou ik in ieder geval nooit met meer dan 1C laden. In dat geval is de Dymond lader, met maximaal 6 A en 80W, voor deze accu zeker goed passend.
Als je de tijd hebt is de originele lader ook OK, ddurt alleen wat langer.

De grotere accu kan goed bevallen als je geen wilde acties met hoge stromen vraagt. 10C is voldoende wanneer je rustig vliegt en tijden kan halen van 15 tot 20 minuten.
Maar de test met de originele accu en extra ballast om op het nieuwe totaalgewicht te komen is aan te raden. Vliegt het nog goed genoeg, worden de motoren niet te warm, haal je nog een tijd van 8 à 9 minuten?

Rick
 
De Multistar 5200 mAh 10 C zou ik in ieder geval nooit met meer dan 1C laden. In dat geval is de Dymond lader, met maximaal 6 A en 80W, voor deze accu zeker goed passend.
Als je de tijd hebt is de originele lader ook OK, ddurt alleen wat langer.

De grotere accu kan goed bevallen als je geen wilde acties met hoge stromen vraagt. 10C is voldoende wanneer je rustig vliegt en tijden kan halen van 15 tot 20 minuten.
Maar de test met de originele accu en extra ballast om op het nieuwe totaalgewicht te komen is aan te raden. Vliegt het nog goed genoeg, worden de motoren niet te warm, haal je nog een tijd van 8 à 9 minuten?

Rick
Ok bedankt dus ik kan gewoon de originele cheerson lader gebruiken voor die 5200 mah multistar?

Kan ik hem er gewoon een nacht aan laten of moet ik er echt bijzitten ? Of schakelt de oplader vanzelf uit als de batterij vol is?
 
Ik ken deze ladertjes niet goed. Weet daarom ook niet of ze echt afschakelen.

Een kwaliteitslader zal het laadproces beginnen met de ingestelde maximale stroom en zal die stroom vasthouden tot een spanning van 4.2 volt per cel wordt bereikt. Dan zal de lader deze spanning vasthouden, waarbij gedurende het verder volladen de stroom die die accu bij deze spanning opneemt steeds lager worden.
Een kwaliteitslader zal dan geheel stoppen met laden wanneer de stroom terug gelopen is tot 5 à 10% van de ingestelde laadstroom. Dan is de accu 'vol'.

Het kan zijn dat de bijgeleverde simpele lader niet echt volledig afschakelt, daarom is het verstandig het laadproces zeker de eerste keren goed te volgen en de lader af te koppelen wanneer de lader aangeeft dat de accu vol is.

In het bovenstaande verhaal is niet gesproken over de werking van de balancer, maar als het goed is werkt die op de achtergrond geruisloos mee.

Rick
 
Ok bedankt dus ik kan gewoon de originele cheerson lader gebruiken voor die 5200 mah multistar?
Kan ik hem er gewoon een nacht aan laten of moet ik er echt bijzitten ? Of schakelt de oplader vanzelf uit als de batterij vol is?

Of dat originele ding te gebruiken is weet ik niet. Als ik naar het plaatje kijk lijkt het mij zelfs dat deze de accu laadt over de balancerkabel.
Dan duurt het opladen van zo'n 5200mAh waarschijnlijk al helemaal een eeuwigheid..

Maar ik weet wel dat ik nooit een LiPo-acculader aan het werk laat zonder dat ik in de buurt ben.
Toegegeven, de accu's en laders zijn beter geworden maar als er iets mis gaat terwijl je ligt te slapen is er een grote kans dat je jezelf echt geen zorgen meer hoeft te maken over je vliegtijd.........
Daarnaast, als je een beetje serieus aan het werk wilt met LiPo's e.d. kun je beter investeren in een fatsoenlijke lader.

Met die simpele (doch doeltreffende) lader uit de link zul je zo'n 5200mAh accu in ongeveer zo'n 50 minuten vol laden en balanceren (indien je hem tot 30% hebt ontladen) mocht je het willen weten.
 
's nachts opladen?
http://www.modelbouwforum.nl/threads/brand-door-lipo.237796/

Was eigenlijk de bedoeling om dit in mijn vorige post te plakken maar allez, kijk dat topic eens door.

Het is nu ook niet zo dat je er bang voor moet zijn maar je moet wel weten wat er kan gebeuren als het eens fout gaat.
Dus kun je een accu aan de lader houden gedurende de nacht? Nee, eigenlijk niet. Het kan 1000 keer goed gaan maar die ene keer dat het mis gaat ben je gelijk goed de Sjaak.
 
Of dat originele ding te gebruiken is weet ik niet. Als ik naar het plaatje kijk lijkt het mij zelfs dat deze de accu laadt over de balancerkabel.
Dan duurt het opladen van zo'n 5200mAh waarschijnlijk al helemaal een eeuwigheid..

Maar ik weet wel dat ik nooit een LiPo-acculader aan het werk laat zonder dat ik in de buurt ben.
Toegegeven, de accu's en laders zijn beter geworden maar als er iets mis gaat terwijl je ligt te slapen is er een grote kans dat je jezelf echt geen zorgen meer hoeft te maken over je vliegtijd.........
Daarnaast, als je een beetje serieus aan het werk wilt met LiPo's e.d. kun je beter investeren in een fatsoenlijke lader.

Met die simpele (doch doeltreffende) lader uit de link zul je zo'n 5200mAh accu in ongeveer zo'n 50 minuten vol laden en balanceren (indien je hem tot 30% hebt ontladen) mocht je het willen weten.
ok bedankt. Ja ik ben er allemaal nog vrij nieuw mee. En ik wacht dus nog op die cheerson met standaard accu, heb nog nooit een lipo accu in mn handen gehad. Ik denk dat ik gewoon moet beginnen met die standaard accu die erbij zit en die standaard lader die erbij zit.

Als ik ooit een lader ga nemen wil ik liever voor een Imax B6 gaan. Die kost een eurootje of 30, dat is in mijn geval wel een beetje beter dan zo'n lader van 60 euro. Hebben jullie ervaring met die Imax B6? http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=31467


's nachts opladen?
http://www.modelbouwforum.nl/threads/brand-door-lipo.237796/

Was eigenlijk de bedoeling om dit in mijn vorige post te plakken maar allez, kijk dat topic eens door.

Het is nu ook niet zo dat je er bang voor moet zijn maar je moet wel weten wat er kan gebeuren als het eens fout gaat.
Dus kun je een accu aan de lader houden gedurende de nacht? Nee, eigenlijk niet. Het kan 1000 keer goed gaan maar die ene keer dat het mis gaat ben je gelijk goed de Sjaak.
ja dankje ik zag dat topic ook al een keer. Daarom maak ik me er een beetje zorgen om. Kijk ik kan er best 2 uur naastzitten maar als dat opladen 4 uur of langer duurt dan wordt het wel lastig om er de hele tijd bij te blijven

pffff, komt best veel bij kijken.

kan me haast niet voorstellen dat ze je een accu en lader geven die opeens in de fik vliegen toch? Dan zouden ze flink aangeklaagd worden toch?

Ik hoop dat die standaard accu en lader goed zijn, eng zeg allemaal, het verpest wel een beetje m'n humeur, ik had er zo'n zin in en nu heb ik die quad nog niet binnen en zit ik mezelf al op te vreten :(
 
Back
Top