Mini DLG met split stabilo.

Klasse Guido! Mooie kist en vind dat je hem snel hebt gebouwd. Lijkt wel wat op mijn eeste poging MiMi met die batterij los aan het carbon buisje. Hoop dat die van jou beter bestand is tegen landingen op de neus.

Voor mij is de huidige batterij oplossing om het concept met alles in de vleugel en tailerons te testen. Gaat in deze vorm ook mijn fullforce lancering en niet overleven.

Dit concept model gaat waarschijnlijk twee batterijen kort onder de neus krijgen. 10 g zwaarder, maat dan wel lanceer en land bestendig. Misschien dat ik eerst de onderkant van het kielvlak halveer, en dan kijk waar ik uitkomt met een batterij.

Eerst zien of ie vliegt, en hoe :) .
 
Die mini ontvanger is niet veel lichter dan een 4dr. Stekkers kunnen er nog af, scheelt een halve gram. Zelfde geldt voor servos: d47 weegt evenveel, is alleen veel duurder (en ongelooflijk goed).

Wordt nog even zoeken, want ik wil op servos toch 3 gram kunnen besparen.

Ik heb trouwens de drie kabeltjes voor de altimeter vastgesoldeerd en naar buiten gevoerd. Kan er dus zelfs nog een alti onder hangen. Lol. Nog een reden om niet naar de mini ontvanger te gaan.
 
Even tussendoor ?

Emax heeft ook de :
ES9251(2.5g) Digital Servo
Schattig kleine servo, maar niet sterk en vrij veel speling. Lijkt mij meer iets voor een ~50g model[/QUOTE]

Ik heb net 2 zo'n servo's besteld maar voor een indoor toestel , nu is de vraag over hoeveel speling spreken we ? Zijn die servo 's wel betrouwbaar ?
 
Zo slecht zijn ze niet hoor, maar als je ze op ailerons wilt gebruiken en je model met 100km/h omhoog jaagt dan wil je iets hebben waar minder speling in zit.
 
Zo slecht zijn ze niet hoor, maar als je ze op ailerons wilt gebruiken en je model met 100km/h omhoog jaagt dan wil je iets hebben waar minder speling in zit.
Is het enkel slop, of echt centering. Je kunt je tailerons ook pullspring maken.

Goh, grappig, Android maakt tailerons van mijn ingetikte ailerons. Wordt nog populair.
 
Ok, tailerons, niet echt effectief. (Of echt niet effectief!). Ik had zo ingeschat dat het oppervlak van de tailerons gelijk zou zijn aan het oppervlak van ailerons. Ok, de arm om het rol moment op over te brengen is veel korter, maar dan nog, als ik een maar een kwart van de rol zou hebben als met ailerons, zou ik de tailerons als geslaagd hebben beschouwd.

Helaas helaas, niets leek het wel. Pitch up down is prima, maar roll, no way. Na een handstartje structureel recht om in een draai vallen, en met volle taileronuitslag niet te compenseren.

Experiment succesvol, we weten nu dat het niet werkt! (Moet er toch op een of andere manier een positieve draai aan geven lol.)
 
Nu, aangezien tailerons niet werkt, en we al weten dat enkel roer zonder v-stelling ook niet werkt, en ik weinig v-stelling heb ingebouwd, denk ik toch maar naar ailerons te gaan. Met één servo weliswaar. Moet dan wel een omdraaimechanisme maken, maar dat is niet al te moeilijk.

Denk er aan om de kiel aan de onderkant zwaar te korten, om gewicht uit de staart te halen. En stabilo ervoor maken, wel full flying, als bij elf.
 
Wel een leuk experimentje hoor!!!, alleen jammer dat t niet werkt

De kans zit er idd dikkels in dat het komt door het moment, maar nu je dat ding toch in elkaar hebt zitten, mischien light het wel aan de torsiestijfheid van de boom?.
Wat voor stokje gebruik je?

Een stokje die 1,5 of 2 keer zo dik als als een standaard stokje is echt 4x zo stijf ofzo, terwijl het gewicht wel meevalt (minder kracht op de wand waardoor die dunner kan)

Evt zou je 4 kevlar draden vanaf de vleugelstips naar de tips kunnen spannen tbcv de torsiestijfheid, dit zal wel veel luchtweerstand geven, denk ik, maar je kan dan wel testen of de besturing erop vooruit gaat
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wel een leuk experimentje hoor, alleen jammer dat t niet werkt

De kan zit er idd dikkels in dat het komt door het moment, maar nu je dat ding toch in elkaar hebt zitten, mischien light het wel aan de torsiestijfheid van de boom.
Wat voor stokje gebruik je?

Evt zou je 4 kevlar draden vanaf de vleugelstips naar de tips kunnen spannen, dit zal wel veel luchtweerstand geven, denk ik, maar je kan dan wel testen of de besturing erop vooruit gaat
Bedankt voor het meedenken. Boompje zal het probleem niet zijn. Is een p90 vliegerstok, zo stijf als wat.

Punt is denk ik dat je stabilo eigenlijk niet bijdraagt aan de rol stabiliteit. Pitch gaat wel,omdat de hele staartboom als moment arm werkt.

Met een aileron verander je effectief de aoa van een hele linker of rechter vleugel, en daarmee de lift (of negatieve lift) van die hele vleugel. Door een kant van het stabilo naar beneden te draaien, verander je weliswaar de lift van het stabilo aan die kant, maar de aoa van de linker en rechtervleugel blijft gelijk. Dus geen rol!?!

Da's althans mijn analyse nu.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu ik daarover nadenk kom ik wel weer op leuke inzichten. Als ailerons zorgen voor een andere aoa voor links en rechts, zal je model blijven rollen.
Tailerons daarentegen zullen enkel een rol moment leveren, dat tegengewerkt wordt door de rollstabiliteit door v-stelling van de vleugels. Anders gezegd, een constante taileronuitslag zorgt voor een vaste rollhoek, terwijl een constante aileronuitslag zorgt voor een vaste rollsnelheid!

Nou had ik de batterij laag onder het dragende vlak hangen, dus dat werkt ook zwaar stabiliserend.!!!!

Niks ombouwen nog (had al bijna het mes er ingezet), maar eerst eens vliegen met hoog zwaartepunt en goed uitgebalanceerd (mijn ontvanger zit rechts langs de romp, en de lanceerpen die moet compenseren zit er nog niet op.

Wordt vervolgt!!!!!
 
Zou trouwens ook wel over een de reden kunnen zijn voor tailerons bij de f14. Constante rollhoek is veel mooier sturen dan constante rollsnelheid.
 
Gooien die F14 niet hun vleugels naar achter? Dan is het stabilo bijna de spanwijdte van de vleugel, het wordt dan bijna een delta

Ik vond het een super strak uitgevoerd project!!!

Je kan ook nog proberen alleen met flaperons te sturen! Dus je zet je staartje helemaal vast, en ga je rollen en up en down met flaperons
 
Laatst bewerkt door een moderator:
2f1d609588f7de66dbb1b773456cd8bb.jpg


Zo dus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ah kijk, das stiekem toch ailerons. Die wijzigen wel degelijk aoa van de main wing PER KANT.

Ondersteunt mijn analyse. Lol.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eens een depron kist gemaakt met onafhankelijk sturende horizontale staartvlakken. Was voor fun. Maar dat ding had verder geen stuurvlakken behalve die twee. Hier een filmpje
Misschien heb je er wat aan. Het toestel was heel onstabiel. Wat me ook bijstaat is dat het de neiging had de neus omhoog te gooien. Zp naar achter?
 
Back
Top