Mini DLG met split stabilo.

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door l shems, 1 dec 2015.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    De linkjes doen het niet ... :(
     
  2. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Op de PC moet je ze eerst downloaden.
    Op de telefoon, ???

    weet iemand welk formaat je vanuit adroid tapatalk direct kan posten?
     
  3. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
     
  4. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
     
  5. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Ik wil deze schakeling gaan gebruiken. Voor mij is echter onduidelijk waar de weerstanden voor bedoeld zijn. Zou je dit wat kunnen verduidelijken?
     
  6. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Midas, deze posts gaan over het maken van een verwarmingselemeny met temperatuurregelaar om je epoxy laminaat te kunnen verharden op hogere temperatuur.

    Epoxy wordt week bij ongeveer 40 graden boven de hoogste uithatdingstemperatuur.

    Als je dus gebagde vleugels maakt en die op kamertemperatuur laat uitharden, dan zouden ze in de zon kunnen vervormen.
     
  7. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    De weerstanden leveren de warmte: P= V*I = R*I*I, met I de stroom, R de weerstandswaarde, en P het verwarmingsvermogen.
     
  8. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    OK, wat tijd gehad om de videotjes op youtube te zetten:


     
    Jan Somers vindt dit leuk.
  9. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    En nog eentje:

     
  10. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
  11. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Onder het motto oude koeien uit de sloot:

    Het printje dat gebruikt wordt voor de vacuum regeling, schakelt deze het relais dat bij de pomp zit of gebruiken jullie een los relais?

    gebruiken jullie ook een losse 12v voeding voor dit boardje?

    Daarbij ook de vraag: Jullie hebben het over een druk sensor, maar moet dit niet vacuum sensor zijn? of doen deze sensoren beide?

    Hartelijk dank alvast:)

     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2018
  12. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Laatst bewerkt: 20 feb 2018
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Vacuümdruk is net zo'n hersenspinsel als graden Celcius. Negatieve druk bestaat net zomin als negatieve temperatuur. De laagst mogelijke waarde van druk en temperatuur is nul. Kortom een vacuümmeter is een drukmeter. alleen kan hij het verschil t.o.v. 1 atm. meten ook eronder. Maar geen enkele drukmeter kan lager dan nul atmosfeer, net als de temperatuur per definitie niet onder nul gr Kelvin kan.
     
  14. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Hoi.

    Voeding is gewoon een accu of 12 v acculader.

    De link verwijst naar een schakeling met relais. Ik heb daaraan gewoon direct de pomp gekoppeld. Die heeft zelf een schakelrelais. Wordt wel aangestuurd op 220. Dus voorzichtig.

    Druksensor inderdaad dp. Differential.

    P.s. druk en temperatuur zijn exponentiele weergaven van fysische grootheden. Omdat onze zintuigen dat zo percipieren.

    Neem je de log van die waarden, heb je ineens weer een schaal van -oneindig tot + oneindig, en zijn negatieve drukken en temperaturen gewoon mogelijk.

    Tis maar hoe je iets bekijkt. Lol.

    Log(0)= -oneindig, dus
     
  15. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Bwoah, hersenspinsel... Eerder afspraken...

    We hebben ooit afgesproken dat 0° Celsius de temperatuur van smeltend ijs is, net zoals Kelvin het niet kouder kon krijgen dan die - 200 in de 70. Hij behield dan gemakshalve wel dezelfde schaalverdeling als zijn maat celsius.

    Afspraken, normeringen... Die auto rijdt even hard, in mijlen of in kilometer per uur gemeten, voor de boetes moet je even opletten wat de 'afspraken' zijn...
    Druk of vacuum hangt ervan af welke schaal je gebruikt. Net als smeltend ijs is de 'huidige luchtdruk' een voor normale stervelingen begrijpbaar begrip.

    En voor de kracht die bij vacuum op je kern komt is op dat moment de 'huidige luchtdruk (en dus je mbars vacuum) toch wat je wil weten.

    Ik zit weer te hersenspinselen, ik moet gaan werken...

    ;):)
     
    jmk1 vindt dit leuk.
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Temperatuur is het resultaat van de gemiddelde snelheid waarmee een 'bosje' moleculen tegen iets opbotst (wand van een vat, muur van je huis, ... ).
    Edit: Temperatuur is het resultaat van de gemiddelde snelheid van een 'bosje' moleculen.
    Daarmee staat het voor de energie-toestand van dat bosje moleculen. Iets heeft een bepaalde energie, of geen energie. Nul graden (= 0 graden Kelvin), de moleculen staan stil, is dus de laagst mogelijke temperatuur.
    Negatieve energie is tot nu toe nog niet ontdekt in de natuurkunde. Wellicht in een (deel van een) heelal dat uit anti-materie bestaat, maar dat is bij ons typisch niet het geval. Dus hier bestaat het niet. Dat de mens ooit (uit onkunde!!!) 0 grC heeft vastgelegd bij de temperatuur van smeltend ijs, is daarbij alleen maar onhandig. En ontstaan dit soort mistverstanden.

    Druk is de kracht die een bosje moleculen op een oppervlak uitoefent. Het is de reactiekracht die wij meten a.g.v. de som van alle botskrachtjes van alle individuele moleculen. Het is daardoor zowel afhankelijk van de temperatuur (gemiddelde snelheid van de moleculen) en de hoeveelheid moleculen. Snelle moleculen bosten harder dan langzame, 20 botsende moleculen veroorzaken 2x zoveel kracht als 10.
    Nul moleculen veroorzaken dus 0 druk (er vindt geen enkele botsing plaats), evenals 0 graden Kelvin (de molecules staan stil, en botsen dus niet). Negatieve botsingen bestaan niet, net zo goed als negatieve snelheid, en een negatief aantal moleculen bestaat ook niet.
    Nee, dus!
    Log(0) bestaat niet, is ongedefiniëerd. Net als wortel(negatief getal) (behalve in het imaginaire getalstelsel, maar het woord "imaginair" geeft al iets aan ...).
    Ongedefinieerd is iets heeeel anders dan + of -oneindig.
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2018
  17. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Hartelijk dank voor de reacties. Weer wat wijzer geworden.

    Ondanks dat ik het temperatuur printje heb aangeschaft, heb ik, gezien de kosten van de onderdelen voor de losse print, toch maar deze besteld:
    https://nl.aliexpress.com/item/MD-S...add2-41dc-9a9a-0bedcf064385&priceBeautifyAB=0

    Voor die 35 euro zou ik in een klap klaar moeten zijn.
    Het idee is om een compressor te voorzien van een koelkast pomp, en met een aantal kleppen en een wisselschakelaar de compressor te gebruiken voor perslucht, maar ook voor vacuum.
    Lijkt mij ideaal.

    Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?;)

    Ps, I schem,
    De voeding hoeft toch alleen maar het printje van stroom te voorzien, en moet het relais geschakeld worden. Een voeding van rond de 1A zou moeten volstaan dan?
     
  18. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Ok, een aantal jaar later maar deze temperatuurregeling wordt nog steeds verkocht en ik wil hem ook graag gebruiken om een vacuumpomp te schakelen.

    Wat ik mis in het oorspronkelijk draadje:

    - Waar gaat het zwarte draadje naar toe? GND?
    - Welke druksensor is hiervoor geschikt?
    - Hoe zit het nou precies met die SMD weerstand? Hoe herken ik die?
    - Wat zit er aan K0 en K1?

    Als iemand nog wat toe kan lichten zou dat zeer welkom zijn.



     
  19. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    De SMD weerstand is R3. zoals je ziet in het plaatje is die er al afgesloopt. Qua druksensor heb je er een nodig die ook vacuum kan meten, niet alleen overdruk. de datasheet van de sensors geeft de details.

    K0 en K1 zijn gewoon de contactpunten van het relais voor de netspanning richting de Pomp. Het zwarte draadje ging naar mijn testopstelling.
    Bij twijfel niet zomaar aan netspanning gaan hobbien. haal er iemand bij met ervaring.

    Een mooiere oplossing zijn de kant en klare vavuum schakelaars. die zitten zo rond de €50 maar dan weet je zeker dat alles werkend te krijgen is. zoek ebay of aliexpress eens op digital vacuum switch.

    let dan even op de versie, 12v 24v of 220V.
     
    l shems vindt dit leuk.
  20. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Een koelkastcompressor heb ik, van mij hoeft er geen moeilijke meters aan, ik wil hem gewoon laten draaien. Als ik hem in het stopcontact doe draait hij niet.
    Waarschijnlijk omdat een sensor niet aangeeft dat het kouder moet.
    Ongetwijfeld staat er in het begin van dit draadje hoe dit moet, maar alle plaatjes zijn weg.
    Heeft iemand een snelle oplossing?
    (Mocht ik de huidige pomp verkloot hebben, binnenkort koop ik een nieuwe vriezer,dan heb ik een 2e kans)
     

Deel Deze Pagina