Brushlessmotoren voor schepen

efkes uit de oude doos halen na wat zoek werk toch het topic gevonden.:)
boot word een 5kg zwaar en beladen een 9kg zou deze setup lukken om de boot voort te stuwen .
ter info het gaat hem om een vervanger van een brusched moter robbe 755/40 vermoedlijke snelheid een goeie 10km per u de robbe moter heeft een 5400 rpm en kan met een 10000mhp pak een 2 tal uur varen volle bak
op de as zou een raboesch 4 blads schroef komen 50,60,65mm
hier een filmpje van de verbouwe boot met de robbe moters erin mijn boot zou hetzelfde worden maar dan liever met ne andere setup zoals hieronder.
https://video-ams2-1.xx.fbcdn.net/h...=c0cf2ed414fc87f42b382ba5e130e4ab&oe=55B8B3DC

hierbij een setup waarvan ik vermoed het wel moet lukken

http://www.hobbyking.com/hobbyking/...p_Drive_28_30_800KV_270W_Brushless_Motor.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/...roof_Speed_Controller_with_Water_Cooling.html

graag jullie bevestehing of wat raden jullie zelf aan
 
dus je vaart op een 6 volt accu als je dezelfde rpm wil aan houden met de hobby king setup
BEC Output: 6V@1A

kan je ontvanger die 6 volt aan ???

gr raf
 
nee raf 11.4 lipo 3s
de moter mag gerust wat over hebben dan varen we half stick en is het verbruik ook minder
kan bv een 65mm schroef hiermee 4 blads?
 
het gaat hem hier om een voerboot dus schaal snelheid speelt niet veel rol.
boot moet goed varen en 9kg gewicht stuwen als hij beladen is.
moet geen speed boot zijn maar mag gerust goed vooruit gaan.

de boot in het filmpje was vroeger aan gedreven met 720 turbo motoren met 2blads schroef deze hebben we vorig jaar aan gepast naar de robbe 755/40 moter met een 50mm 4blads schroef.
de boot vaart merkelijk sneller verbruik is hetzelfde op een 10min na op 2u das weinig verschil.

zoek dus vervanger voor de robbe 755/40 die zuinig is en zelfde rpm en stuw kracht heeft op 3s lipo mag gerust nog iets sneller boot kan het aan daarom eventueel groter blad erop en iets sterker moter nog?
 
De eerste motor die je noemt zal geschikt kunnen zijn maar hij draait op 12V wel behoorlijk veel sneller (±4000 omw/min) dan de Robbe motor. Dat kan je misschien compenseren met een kleinere schroef. Natuurlijk kan je ook minder "gas" geven maar de neiging om toch meer gas te geven is altijd behoorlijk sterk.

De tweede motor die je noemt draait op 12V duidelijk langzamer (±1800 omw/min) dan de Robbe motor. Dat kan je ook compenseren maar dan met een grotere schroef, als die past tenminste, en/of meer gas geven. Hoewel, vol gas is vol gas! ;)
Eigenlijk zou deze motor mijn voorkeur hebben want een grote schroef die relatief langzaam draait heeft een groter rendement en maakt volgens mij duidelijk minder geluid!

Het vermogen dat beide motoren kunnen leveren zal volgens mij meer dan ruim voldoende zijn voor een boot. Ik denk niet dat zelfs een 70mm schroef meer vermogen nodig heeft dan de motoren kunnen leveren.
 
merci ernst
dus met de 2de moter zou een 70mm schroef ook kunnen is wel een moter voor 4s lipo of gaat een 3slipo dan ook perfect.
in bijde gevallen is de regelaar ik voorstelde ook gepast toch?

de schroef kan passen de romp moet nog gebouwd worden en was al voorzien om een 65mm schroef te kunnen monteren die 5mm extra zal wel lukken indien nodig.
en wat de gas betreft die kan beperkt worden toch met een digitale zender dat je bv 80% gebruikt.
 
Die nog grotere schroef was maar een voorbeeld. Zo'n grote schroef gebruiken lijkt me een beetje overkill. ;)
Een motor kan je altijd op een lagere spanning gebruiken. Het enige "probleem" is dat je dan niet aan het maximale vermogen zal komen. De tweede motor kan maximaal 20A continu verwerken. Dat is ongeveer 600Watt bij een 8S accu wat het maximum is. Bij een 3S accu zal dat "maar" 222Watt zijn.
Op zich geeft dat helemaal niets want dat is nog steeds zo'n 4 keer meer dan de Robbe motor kan leveren. Die motor zal dus ook op een 3S accu ruimschoots sterk genoeg zijn. Wat je kan doen is gewoon de originele schroef gebruiken en kijken of de boot dan snel genoeg vaart. Wil je toch sneller dan kan je een grotere schroef proberen. Maar je kan ook een schroef gebruiken die een grotere spoed heeft. Vaak is dat zelfs noodzakelijk om sneller te kunnen gaan.
 
merci 222watt op 3s wil dan ook zeggen de 20a max op8s dat deze zal zakken naar een 14a max

net gezien die moter niet verkrijgbaar is in eu ware housse
als vervanger deze dan 6s moter 400watt en 16a varen op 3s zou een 200watt zijn en 8a ben ik juist dan kom ik in de buurt van de robbe kwa verbruik en vermoedelijk nog steeds meer dan sterk genoeg?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/...Pole_Multi_Rotor_Outrunner_EU_Warehouse_.html

dit samen met de turnigy regelaar deze of de andere
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24567__HobbyKing_30A_Boat_ESC_3A_UBEC.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/...roof_Speed_Controller_with_Water_Cooling.html
 
Laatst bewerkt:
merci 222watt op 3s wil dan ook zeggen de 20a max op8s dat deze zal zakken naar een 14a max.
Nee zo zit dat niet! Die motor kan maximaal 20A continu verwerken. Die 20A kan en mag bij 2S, 3S en meer lopen! Alleen het vermogen zal hoger worden omdat de spanning hoger wordt. Bij 2S is dat 7,4V x 20A = 148Watt. Bij 3S is het 11,1Vx 20A = 222Watt. Dat gaat door 8S wat 29,6V x 20A = 592Watt en dat is het maximum.

De motor die je op geeft zal ook sterk genoeg zijn maar houdt er wel rekening mee dat ook deze motor langzamer draait dan de Robbe motor. Je zal echt een schroef met een grotere spoed moeten kiezen om even snel of sneller te kunnen varen.

Een ander probleem kan de afmetingen zijn. De motor is 51mm in diameter en de buitenkant draait! Je moet dus zeker een centimeter of drie ruimte hebben om die motor hoog genoeg boven de bodem te kunnen monteren. Komt dat wel uit met de plaatsing van de schroefas?

Misschien dat DEZE motor beter geschikt is. Ook deze motor heeft ruim voldoende vermogen, de afmetingen komen veel meer in de richting van de Robbe motor en het toerental komt veel dichter bij waardoor je mogelijk de originele schroef nog goed kunt gebruiken.
Een ander voordeel is dat de motor maar 8A kan verwerken en dus minder vermogen kan leveren. Het is echter nog wel ongeveer 1,5 keer zo veel als de Robbe motor en het rendement is hoger dus mogelijk zal je toch bijna 2 keer zo veel vermogen tot je beschikking hebben.
 
Als ik de 2 motoren samen aansluit heb ik dan een v mixer nodig of kan dit met een gewoon y kabeltje daar als je draad draait op de moter de richting veranderd en de boot zal draaien met een links en rechts draaiende schroef?

Vandaag ook een topic aan gemaakt onder werk schepen over de bouw van de boot.
 
Heeft iemand een idee welke ESC's echt "traag" kunnen lopen zodat je de schroef mooi ziet rondlopen?

Of kunnen ze dit allemaal? Ik las eerder dat de startsnelheid van de meeste ESC nogal hoog is?
 
Bij borstelloze motoren kan dat eigenlijk alleen met motoren en regelaars die met sensoren werken.
Een citaat uit een al veel ouder draadje:
Er wordt steeds geschreven over het probleem dat borstelloze motoren moeilijk langzaam kunnen draaien. Op zich klopt dat niet! In principe kunnen ze zelfs nog langzamer draaien dan een borstelmotor. Het probleem is wel dat de regelaar daar geschikt voor moet zijn.
Veruit de meest door "ons" gebruikte borstelloze motoren zijn sensorloos. De reden is dat deze motoren en de benodigde regelaars simpeler te maken zijn. Hierdoor zijn ze goedkoper. Er is ooit iemand geweest die bedacht dat die sensors bij een borstelloze motor helemaal niet nodig waren. Er is steeds één wikkeling die "niet gebruikt" wordt. Door de generator werking wordt er een spanning in die wikkeling opgewekt en die kan je als sensor gebruiken. Die kan gedetecteerd en gebruikt worden om op tijd naar de volgende wikkeling over te schakelen. Dat bleek dus goed te werken. Mede hierdoor zijn de borstelloze motoren stukken goedkoper en makkelijker te gebruiken geworden.
Er kleeft wel één probleem aan het gebruik van die winding als "sensor". Bij lage toeren is de spanning die er in die wikkeling wordt opgewekt door de generator werking zo klein dat hij niet (goed) gedetecteerd kan worden. Vandaar dat vele systemen direct bij iets van 20% of 30% beginnen. Dan weet men zeker dat die "sensorspanning" hoog genoeg is en de regelaar er perfect mee kan werken.
Ga je echter een hallsensor gebruiken die een signaal af geeft als er een magneetpool voorbij komt dan kan je zelfs bij stilstand een signaal krijgen. Door minimaal 2 maar liever 3 sensoren te gebruiken kan je de timing heel precies sturen van zeer laag toerental tot maximaal. Maak je dan ook nog gebruik van een buitenloper dan heb je veel magneetpolen waardoor het toerental lager kan worden. Door de relatief grote diameter van de rotor krijg je ook een behoorlijk hoog koppel.
Dus door een (helaas wel dure) regelaar en motor met sensors te gebruiken kan je ook voor een schip een borstelloze motor gebruiken die je van zeer langzaam tot maximale snelheid kan regelen.

Dat regelaars en motoren erg warm worden als ze lang op lage toeren draaien is ook niet noodzakelijk. Als dat gebeurt komt dat meestal doordat niet de juiste motor voor dat doel is gekozen. Zo zou ik nooit een motor voor een autootje in een (werk) schip zetten. Die motoren zijn gemaakt om met een enorm beginkoppel weg te "spuiten". Ze hebben dus een vrij gering aantal wikkelingen van behoorlijk dik koper waardoor er heel flinke startstromen kunnen gaan lopen. Totaal niet nodig bij een (werk) schip. Je kan dus een motor met een veel lagere Kv gebruiken. Ook een motor met vrij veel wikkelingen. Hierdoor zal het beginkoppel wel duidelijk lager zijn maar dat is voor een schip geen probleem. Als je dan ook nog een motor voor een (feitelijk) hogere spanning gebruikt win je nog meer. Het geeft helemaal niet als je een motor gebruikt die tot 6S LiPo's mag gebruiken "maar" op 3S gebruikt. Natuurlijk haal je dan niet het vermogen dat die motor zou kunnen leveren maar dat heb je meestal niet eens nodig. Het is al een paar keer aangehaald dat je helemaal geen 200Watt in een sleepboot van een meter lang nodig hebt.
Mijn 83cm lange boot voer destijds (eind 70tiger jaren) met slechts 12 tot 18 Watt (6V 2 à 3Amp)! Hij had zelfs voldoende trekkracht om een rubber bootje met twee kinderen erin voort te trekken over de singel.
De originele motor is helaas ter ziele gegaan doordat er water in is gekomen wat ik niet heb gemerkt. De boot heeft toen jaren :rolleyes: niet gevaren en toen ik hem weer eens te water wilde laten kwam ik tot de ontdekking dat de motor zo ongeveer weggeroest was. De metalen ring waar de magneten in zaten was compleet doorgeroest waardoor de magneten tegen het anker zaten. Het ijzer van het anker was ook danig aangetast dus was die motor niet meer te redden. Er staan nu een speed 500 motor in maar die is zeer zeker veel te sterk. Als ik vol gas geef trekt hij het achterschip haast onder water.
Als ik er nu een nieuwe motor in zou leggen dan zal het een borstelloze zijn. Waarschijnlijk een "fietsbel" en de kans bestaat dat ik hem ook nog over wikkel met het dubbele aantal wikkelingen. Hierdoor wordt de Kv grofweg gehalveerd en de generatorwerking verdubbelt. Het zou dan mogelijk moeten zijn om dat motortje heel langzaam te laten draaien.
Maar ja dat zijn allemaal ideeën en plannen waar tot nu toe niet zo erg veel van terecht komt. ;)

Er zijn twee andere manieren waarop dit min of meer mogelijk is.
De eerste is een borstelloze motor gebruiken met heel veel polen. Hoe meer polen de motor heeft des te langzamer draait hij. Nadeel is dat een motor met veel polen ook een grote diameter heeft. Meestal is dat een grote ronde maar vrij platte motor, denk aan een soort fietswiel.
De tweede manier is een vertraging gebruiken. De motor draait dan met een "hoog" toerental en de schroef draait met een laag toerental.
 
Een vertraging Ernst? Dat roep ik al jaaaaaren :D Mooie planetair er tussen en het zoemt stilletjes. En de props gaan ordentelijk laagtoerig rond... stuwkracht is dan eigenlijk al nihil...

Echter motor en box matchen... dan moet je slim zoeken naar fittende units... of een draaibankje er bij... als het kwaadschiks moet. Je moet het wel zuiver in elkaar steken.

Wat je cadeau krijgt is een zeer ordentelijk rendement. Ofwel spuug zuinig. Dat wat we normaal gesproken van onze moderne auto's verwachten...

Hier een piepklein 15 euro motortje op een 23,- euro planeetje. (Robbe of MP-Jet). Met moed beleid en trouw (improvisatie en internet ronde) paste het perfect. Maar je 'moet' het maar willen.

Ziet er uit als een 'darth-vader-space-age-zen-tempel-taartje'... anderen zien er weer adacadabra in (eng)... ik en mezeluf een simpel doeltreffend nifty compact aandrijf unitje... in...
Dat keurig stil z'n werk doet...


DSCN7462-LR.jpg



DSCN7464-LR.jpg



DSCN7467-LR.jpg


Zo... perfectmooi weer... ik ga het modelvliegtuig uitlaten. Oefenen in ondersteboven varen.
Maandag avond wellicht een even het bootje...

Buhlers... doen het vast uitstekend. Nog geen tijd voor gehad... wat geplanned staat, gaat via reductiekastjes... eigenlijk. Voor de leut. En dat is de essentie/het wezen van het hele geheel. Leut! ...en... invulling van de tijd, die lijdt tot 'leut'...

Zo, voor wat het weer waard is vandaag.
Groente Bas
 
Laatst bewerkt:
Hmm,

Omdat werkschepen altijd een behoorlijke displacement hebben en snel al lood nodig hebben om een beetje op de waterlijn te komen, zou ik nog steeds voor lood accu's en opteren en voor zware motoren gaan.
Ik wacht nog op mijn fairmount Alpine, maar zat wel naar brushless motoren te kijken..

Turnigy 3639 136 gram 750 Kv per volt
Turnigy G15 170 gram 710 Kv per Volt
Turnigy aerodrive 4250-350 266 gram 350 Kv per volt
Turnigy G46 300 gram 420 Kv per volt

Ik neig op dit moment naar de G46 en 4250-350 omdat ze lekker zwaar zijn..
 
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de G46's het erg lekker doen. Een G46 op 13,8 volt met een vertraging van 1:5 op een 110 mm vijfbladsschroef en dat maal twee (twee schotels) vaart ongeveer 4 uur op een 10Ah accu. (LiFePo4)
 
Er van uitgaand dat je de Fairmount van Billingboats bedoeld, lijkt mij een G46 een beetje "overkill", oftewel Olympisch lomp voor dit scheepje....
 
Inderdaad vrij overkill voor de fairmount, maar je ziet snel:
hoe groter de motoren (diameter en voltage) des te lager de Kv's. dat zou dan weer in de vertraging schelen..
De keuze is iig nog niet gemaakt. heb meerdere vertraging setjes besteld uit china (1:3, 1:5) wachten welke pakketjes daadwerkelijk aankomen..
 
Back
Top