Brushlessmotoren voor schepen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Roel van Essen, 24 feb 2011.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die vertragingstijd is programmeerbaar Ad. Vijf seconden voor model van een mammoet-tanker?
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik had het kunnen weten voor die prijs!!!!

    Heb je ook nog versies waarbij ze dit nog kunnen verlengen Ron? Costa Cruises wil er wel een paar hebben.

    Groet,

    Ad
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    als ze die van de NMBS (spoorwegen)kopen dan zijn die zeer verleng baar
    soms zolang dat er geen treinen meer komen

    gr raf
     
  4. carpfinder

    carpfinder Guest

    sorry Wiggy was even niet meer op het forum geweest, je hebt gelijk had misschien ook met een tand riem gekund, het maakt inderdaad een hoop herrie, uiteindelijk heb ik de assen in gekort en de motoren weer in lijn gezet,,pff wat een rust weer, dit bevalt beter, maar het idee tandriem onthou ik even .
     
  5. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Geen probleem hoor. Adam en Leen Boers hier op het forum hebben er persoonlijke ervaringen mee voorzover ik het weet.
     
  6. leen.boers

    leen.boers

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Gouderak
    Brushless motoren in werkschepen.

    Hallo Roel en andere geïnteresseerden.

    Nadat 2 jaar geleden mijn model van de Maersk Master klaar was wilde ik in mijn volgende model graag brushless motoren gaan gebruiken.
    Zo,n 3 jaar geleden ben ik me al gaan verdiepen in het brushless verhaal maar op dat moment was alleen william (wiggie) bezig met een geslaagd experiment in zijn Smit Mississippi.

    Om niet verzeilt te raken in nieuwe experimenten ben ik met zijn motoren gestart.
    Hij gebruikt motoren van 50mm en 420KV.

    Nu lees ik heel veel berekeningen van allerlei soort, welke interessant zijn om te lezen, maar na nu 2 jr ervaring kan ik zeggen leuk maar geen toegevoegde waarde aan langzaam varen modellen als werkschepen.
    Er is maar een ding van belang, diameter schroef, hoeveel capaciteit accu's (ik gebruik gewoon loodaccu's) en soort model (sleepboot) of sneller varen model als marineschip.

    Mijn modellen zijn wat groter maar ook kleinere modellen zijn zeer geschikt voor brushless (outrunner) motoren.

    Er circuleren schema's op het forum wat het ideale toerental van een bepaalde diameter schroef nodig heeft maar om van mijn model uit te gaan kan ik het onderstaande zeggen.

    Hoofdschroeven zijn 80 mm (verstelbare schroeven) hebben een toerental van rond de 1700 nodig
    De Boeg schroeven zijn 48mm en draaien ongeveer 6000 tpm.
    De hekschroeven zijn 38 mm en draaien 7000tpm.

    Ik gebruik voor de hoofdmotoren de HK(hobbyking) G46 motoren van 420KV, met 12v boordspannning geeft dat ongeveer 5000 tpm,
    Vervolgens is dmv een getande riem een vertraging gemaakt van 5/3 zodat de tpm ongeveer 2700 tp,m zijn geworden, vervolgens wordt met de dual rate de motor verder terug gesteld tot ongeveer 1800 tpm

    Na inmiddels 4 proefvaarten is het stroomverbruik (model weegt 53kg) op schaalsnelheid ongeveer 3,6 amp per motor, op de snelheid zoals vele modellen te snel varen, gebruikt de motor 5 amp, en bij vol vermogen dus 2700tpm, en dit is veel,veel te snel, max 13 amp per motor.

    De Boeg en hekschroef motoren zijn ook HK motoren van 750KV
    Deze draaien rond de 90oo tpm en worden ook met de servoslag begrenzing op de zender terug gesteld.
    Deze gebruiken bij normaal gebruik ongeveer 2 amp stuk

    Als ik dit vertaal naar alle technische berekeningen welke op het forum worden weer gegeven is de praktijk:
    BRUSHLESS MOTOREN ZIJN ZEER GESCHIKT VOOR WERKSCHEPEN!!!!

    Het belangrijkste is zoek de juiste motor met de goede KV en het werkt.

    Een ander verhaal is de regelaar.
    Er worden mooi combo's aangeboden voor vliegers, autorijders en speedboten, maar voor ons werkschepen bouwers gelden andere criteria.

    Ik zocht en denk vele andere werkschepen modelbouwers een combinatie waarbij de motor zo langzaam mogelijk kan draaien en dat de aanloop mooi geleidelijk verloopt en geen vertraging geeft bij schakelen van voor naar achteruit.

    Samen met leden van de M@il-line en leden van Vicwijs hebben we de ideale regelaar gevonden voor ons werkschepen modelbouwers.
    Kort gezegd zijn dat de goedkope autoregelaars van HK welke goed zijn te programmeren en mooi voor en achteruit regelen.

    Het is een lang verhaal geworden maar ik hoop dat het enigszins duidelijk is dat bij de schroefdiameter een motor wordt gezocht met de juiste KV,
    De regel van diameter schroef is diameter motor gaat hier absoluut NIET op.

    De brushless motoren van de boeg/hekschroef zijn maar 28mm in diameter maar leveren meer kracht als een deca, /hectoperm.


    gr leen
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2013
    MicropropSport en Bas Hamans vinden dit leuk.
  7. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Bijna goed Leen,
    Ik gebruik 670 kV motoren. Die draaien op 12 volt 8000 toeren en met een vertraging van 1:5 drijf ik er een 110 mm vijfblad schroef mee aan.
    Het toerental mag nog iets omhoog daarvan. Ik zit nu op 1600 toeren en wil naar 2000 a 2100 toeren.
    Dat los ik met een andere vertraging op.
     
  8. leen.boers

    leen.boers

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Gouderak
    Hi William.

    Klopt idd, maar ik heb een verstelbare schroef en deze levert echt aanzienlijk meer kracht als een standaard Raboesch (of propshop) schroef.
    Maar op schaalsnelheid is voor de Maersk topper 1800 tpm meer dan genoeg, de rest is reserve voor sleepwerk.

    Maar dankzij jouw pionierswerk kunnen we nu goedkope, veel kleinere, lichtere en sterkere motoren gebruiken in onze modellen.
    leen
     
  9. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Dat een verstelbare schroef meer kracht geloof ik zonder meer Leen.
    Maar om mij de eer te gunnen dat ik het pionierswerk heb verricht?
    Voor mij was het een gok die toevallig goed uitpakte.

    Maar toch bedankt hoor. ;)
     
  10. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    It's a dirty job, but someone's got to do it Wiggie. Aan jou de eer, dus.
    De brushless motoren voor mijn slepers heb ik net als Leen ook vooral op KV uitgezocht, en op het maximaal toelaatbare vermogen (niet te krap genomen), en dat werkt tot nog toe uitstekend bij mij.
    Overigens heb ik wel lichtere modellen dan jullie, ik drijf direct aan en mik op een toerental van tussen de 5000 en de 8000 toeren. En ja, dat is inderdaad "met de losse boot" zwaaaaar overpowered...
     
  11. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    @ Leen:

    Meen je nu serieus dat jouw Topper net zoveel weegt als mijn Mississippi? Kan ik me nauwelijks voorstellen eigenlijk want in mijn ogen is jouw model toch veel groter.
    De Mississippi is natuurlijk wel een badkuip te water, dat dan weer wel. :)
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En aantal bladen, en spoed. Of is dat te vliegtuig gedacht? Geen idee wat invloed van straalbuis is.

    Houd de meetsnoeren zo kort mogelijk bij het meten van stroom, niet de standaard meetsnoerlengte van 1 meter (x2) gebruiken. Verlengen van kabels tussen accu en regelaar kan je heel snel een borstelloze regelaar kosten. Zie
    too long battery wires will kill ESC over time: precautions, solutions & workarounds

    Doordat borstelloze motoren in zoveel Kv varianten beschikbaar zijn, doordat er meer magneetpool<>statorpool combinaties zijn, en verschillende magneetsterktes, is de diameter motor = diameter schroef vuistregel mi.i. niet bruikbaar meer. (Voor de koppelconstante Kt, Newtonmeter per Ampere, geldt: Kt =1/Kv, in SI-eenheden). Toepassing van die vuistregel zou leiden tot overgedimensioneerde motoren, geen probleem, of ondergedimensioneerde motoren/regelaars: barbecue :(

    De hoofdletter K in Kv staat voor niet voor kilo maar voor Konstante de index v staat voor velocity of vitesse, de t in Kt staat voor torque. Een motor heeft maar een Kv, niet 670Kv's. Zoals een mens slechts een enkel gewicht heeft en niet, in mijn geval, 102gewichten weegt of in 50tijd aan woon-werkverkeer kwijt is.
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2013
  13. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    In de praktijk komt het er op neer dat een motor met een kV van 670 ruwweg 670 toeren per Volt onbelast draait. Dat ruwweg is afhankelijk van welke Chinees de motor heeft geassembleerd. ;)
     
  14. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Uhmm, als diameter van een schroef de maat is ben ik erg benieuwd hoe mijn 245 Kv outrunners incl 1:6 mechanische vertraging het gaan doen om en 140mm voith aan te slingeren op een relatief laag toerental :D

    Gr Martin :D
     
  15. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Laten we zeggen dat je rond de 500 toeren uitkomt op de Voith onbelast. Dat zal zo'n 400 toeren ( of meer ) zijn onder belasting.
    Uitgaande van draaien op 12 volt.
     
  16. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    William,

    400 belast is te weinig zal meer in de orde van grote van 600 gaan worden heb straks ook 24 V tot mijn beschikking ;) Dus dat gaat het probleem niet zijn. Maar het stroom verbruik is iets waar ik zeer benieuwd naar ben.

    Gr Martin :D
     
  17. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    @Ron, bedankt voor uw heldere uitleg, Voor de leek is het abracadabra,;)
    Maar toch even een puntje:

    Dit is voor ons langzaam vaarders niet van toepassing omdat wij niet met van die hoge stromen werken,
    Bij ons varen we gemiddeld op 12v (met hier en daar een uitzondering), Ook zijn wij geen ampère slurpers zoals de snelle jongens..:cool:
     
  18. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Vergeet de speedboten niet, Vincent. Vaarders als Jan (Pompebled) lusten er wel pap van:D.

    Groet,

    Ad
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dit is een ander probleem dan spanningsverlies t.g.v. langere kabels Vincent. Spanningsverlies bestrijdt je simpelweg door dikkere kabels te gebruiken. Echter, hier gaat niet om de hoogte van de stroom, spanning en de weerstand (in Ohm) van de bedrading.
    De hogere zelf-inductie (in Henry) t.g.v. langere kabels is het probleem, daardoor ontstaan spanningspieken hoger dan accuspanning, met een frequentie van 8,16, 24, 32 kHz. Slecht voor de elektronica van een borstelloze regelaar. Dat kan al vanaf 10cm meer fout gaan. Het opzweep-effect (ook het vonken bij koolborstels, bobine, vlamboog. analoog aan waterslag in waterleiding) treedt ook op bij lage vermogens. Stel dat alles, accu, regelaar, motor, bedrading, is goed gedimensioneerd dan nog moet je oppassen als je accu-kabels verlengt. Zelf-inductie verminder je met de methodes beschreven in
    too long battery wires will kill ESC over time: precautions, solutions & workarounds

    CONTENTS


    • Problem
    • Solution
    • Rule of thumb
    • Capacitor type
    • Capacitor polarity!
    • How to add extra capacitors
    • Expert/manufacturer opinions, rules of thumb, installation
    • Explanation/theory
    • Measurements
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2013
  20. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    Hallo aan iedereen,

    Zo deze jonge heeft een probleem ik hoop dat iemand raad weet!

    Ik bouw op het Moment een LCF fregat en de aandrijving zou op Brushless gaan lopen,na dit draadje te hebben gelezen heb ik ook BL-Motoren besteld en de regelaars hiervoor ook.Voor het gemak ook een programmer.

    de motoren zijn:Robbe Roxxy Navy C 35-29(outrunner)
    de regelaars Roxxy 930-6
    de programmer uit deze Serie de V2.

    Zo nu alles ingebouwd is wilde ik een testloop maken en de Motoren zijn lekker zachtjes,maar lopen in 1 richting,de LED op de regelaar brande ook nog,dus na de beschrijving te hebben gelezen servo-reverse ingesteld op de zender.
    Liep nog steeds in 1 richting.Dan de programmer aangesloten daar je hiermee alles in de regelaar kann programmeren.Zo gezegd,zo gedaan:van Heli Modus in Boat/Car omgesteld zodat de regelaar vooruit-stop-achteruit regeld en nu loopt tot mijn verbazing de hele zaak alsnog in 1 richting dus niet vooruit en achteruit!!

    De hele zaak weer aangesloten op de programmer en daar stond alles weer op Heli Modus.Weer alles opnieuw geprogrammeerd en weer het zelfde probleem:het loopt in 1 richting.De regelaars zijn echter voor vooruit en achteruit in Boot en automodellen aangeprezen.

    Moet ik met mijn zender ook weer de gaswegen nieuw instellen?Zou kunnen,maar de achteruitfunktie gaat niet,vooruit instellen:ja.Stop instellen:ja.Achteruit:niks.

    Wat doe ik verkeerd?Snap er de ballen van,en ben echt aan het twijfelen.

    Weet iemand een tip of raad voor mijn probleem?

    Bvd John
     

Deel Deze Pagina