Oververhitting motor P51D

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Jonkje, 22 feb 2016.

  1. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    Heb je de ruimte om een soort van venturi te creeren?
    Waardoor de warme lucht sneller wordt afgevoerd en je zo een betere koeling van je motor krijgt.

    Groeten,
    Egbert
     
  2. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Thanks guys voor het wederom meedenken. Het isoleren van de uitlaat ga ik in ieder geval doen, volgens mij zit hier in de omgeving wel een motorenzaak.

    De oliekoeler onder de romp gaat functioneel worden, het idee van Strutter met een ventilator ( pc type idee? ) was bij mij ook al voorbij gekomen. Flexibele buis is geen probleem, gebruiken het op het werk veel en heb de keuze uit 10- 60mm diameter. Gewicht valt gelukkig erg mee van dat spul.

    Dan eens uitwerken hoe de meest ideale doorstroming binnen de cowling gemaakt kan worden. Om de motorruimte wat op te knappen trek ik er een dun matje glasvezel en topcoat overheen, uitlaat en stacks opnieuw in de verf, nieuwe pakkingen er tussen en hopelijk blijft het dan schoon.

    Deze week beloofd weer overwerk op de zaak, hopelijk kan ik een beginnetje maken..

    Tot de volgende update!
     
  3. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    ik weet dat deze kist altijd vloog zonder spinner om een betere koeling te krijgen, koeling was inderdaad een issue.
    Het geluid daarentegen was fantastisch!
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Naast je genoemde herstelwerken... heb je thans ook goede hittebeschermende verven en folies? Om de romp extra te beschermen? Motor ruimtes van snelle auto's maar ook compacte motor-/machienekamers van jachten? Inmiddels heel wat ontwikkelingen op dat gebied. Kan iets zijn om even uit te pluizen? En of het werkelijk wondermiddelen zijn...

    Als je hem maar klaar hebt op de OLC Fly-In!!!! Haha!
     
  5. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Je zou ook een goedkope elektrische ducted fan (van hobbyking) kunnen inbouwen die op bijv 2 cellen lipo draait in een afvoerbuis met de uitgang in de schaal radiator..
     
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik denk dat je het niet te ingewikkeld moet maken.
    Nu komt de lucht via de inlaad voor onder in de motorkap en gaat er ook weer aan de onderkant uit. De motor krijgt hierdoor te weinig luchtstroom. Dat is ook de reden dat hij zonder spinner gevlogen heeft.
    Probeer direct na de motor de luchtstroom onder in de kap te blokkeren met een schot oid waardoor de lucht naar boven langs de cilinder moet. De lucht kan vervolgens langs de uitlaat onderin de kap weer naar buiten.
    Als hij zonder spinner geen koelingsproblemen had dan is de afvoer van de warme lucht voldoende denk ik.
    Een andere optie kan een opengewerkte spinner zijn.
    De binnenkant van de kap kan je voorzien van hitte folie die ze ook gebruiken bij turbine modellen.
     
  7. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Kan je de uitlaat niet inpakken in keramische wol? Het weegt vrij weinig en de isolerende eigenschappen zijn enorm. Ze pakken er ook smeltovens mee in dus een uitlaatje van een RC model moet een makkie zijn.
    Lijkt me een stuk praktischer dan allerlei constructies en/of computer fannetjes.
     
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Vliegen zonder spinner werd gedaan op warme dagen.

    Vandaag dan toch aan de gang om het motor compartiment een opfris beurt te geven.

    Fijn dat jullie meedenken, houd de moed er in.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2016
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Gisteren een begin gemaakt met het opfrissen van het motorcompartiment. Er is al een gat geboord voor een betere doorstroming achter de cilinder richting uitlaat waar tevens het gat in de onderkant van de motorkap zit.

    Als het compartiment klaar is gaat deze deels in de glasvezel en volledig in een 2 comp. epoxy primer.

    Een deel van de uitlaat en V12 stacks zijn opnieuw gespoten en zien er weer strak uit.

    De ruimte waar de uitlaatpot zelf zit zal volledig bekleed worden met hitte bestendige aluminium tape, en de pot met isolatie band. Slimme jongens in de autowereld ( thanks slippery Sam! )

    Tevens een Quanum telemetry setje op de kop getikt waar ik een temperatuur sensor bij aanschaf om tijdens het vliegen en op de grond op diverse locaties de temperatuur verschillen kan volgen.

    Tevens liggen de leidingen klaar om vanuit de oliekoeler lucht naar voren te brengen. 2x 30mm en 2x 25mm voor extra afvoer via de achterkant van de koeler.

    Om te zien of dat ook daadwerkelijk effectief gaat zijn komt de temp sensor daar in.

    Vandaag op het www de bouwbeschrijving van de CARF P51 eens doorgelezen en ook zij werken met dezelfde leidingen via de oliekoeler.

    Wordt vervolgt!
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Laat mij eens een debiele duit in het zakje doen....

    Plaats een PC radiator in die luchthapper van de oliekoeler (ik heb er nog wel eentje voor je liggen) en voorzie de motor van een koelmantel.
    Waterpompje (kan achterop die ongebruikte as gekoppeld worden mischien?), en klaar ben je. Als expansietank een "ballon" (in wat voor uitvoering dan ook) gebruiken.

    Ik weet het, lastig uitvoerbaar mischien maar niet ondoenlijk.
     
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Ghehe, ik had de heliuitlaat niet naast de P51 moeten leggen Waterkoeling is nog niet eens zo'n gek idee. Heb immers ook jouw watergekoelde heli project van dichtbij ervaren. En zeg nu zelf... Hoe schaal getrouw kan de functie van een oliekoeler nu worden? Ik wil me er wel eens in gaan verdiepen.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zal best even lastig worden om een koelmantel op die cylinder te krijgen, maar niks is onmogelijk.... Als je aan een spare cylinder kunt komen ben je al een heel eind: dan is het een kwestie van de ribben rond afdraaien, de tussenliggende ribben geheel verwijderen en een bus er omheen zetten met een krimp passing (en een afdichtmiddel voor de zekerheid). Pompje (heb je in jouw geval per sé nodig) zal nog lastig zijn, maar moet ook mogelijk zijn, desnoods sloop je het van een watergekoelde brommer o.i.d... Daar zijn sealtjes voor te krijgen, en ze zijn tenminste ontworpen om langere tijd goed waterdicht te blijven.

    Maar het zal gerust een pittig project worden....
     
  13. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    of je koopt gewoon een watergekoelde blata br2 minibike motor en bouwd die om
    40 cc 11 pk
     
    E.hof vindt dit leuk.
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Alleen om het geluid wat de ZG62/ reductie/ V12 stacks combo produceerd is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een andere motor te plaatsen
     
  15. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Om de lekkage te verhelpen dan moet de cilinder eraf lijkt mij.
    Kan je zien of de zuiger nog mooi strak is en geen sporen van vast/heet lopen heeft als dat zo is dan is de luchtstroom wat ombuigen richting de cilinder zo goed als zeker voldoende. De brandplek komt niet door omgevingstemperatuur maar door straling van of contact met de uitlaat en dat los je al op met de eerder aangegeven folie en isolatie.
     
  16. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Ze zijn vooral slim in het jatten van elkaars ideeën. En dat kunnen wij dus ook.;).
    Is het een idee om de koeling van de motor door de motor zelf te laten doen? Wat zou het schelen als je een fan achter de grote riemschijf maakt, dus tussen de schijf en cilinder. Motor drijft dan mooi de koeling aan. Kost een beetje vermogen, dat wel. Voor de fan kijk je weer even bij die slimme jongens; de koel-fan op veel dynamo's. Zijn er in veel variaties en maten en meestal van dun plaatmateriaal, moet er wel een passen.
    Groet,
    Sam.
     
  17. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Vergeet maar weer... realiseer me net dat zo'n ding niet blaast maar zuigt.:oops:
    Idee blijft hetzelfde maar nu met een goede fan.
    Groet,
    Sam.
     
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    De Duitsers pasten een dergelijk systeem toe op de FW190A, daar zat achter de prop een fan voor de koeling van de BMW 801 radial.

    [​IMG]

    Ondertussen zijn er wat zaken gebeurt:

    Het uitlaat systeem is montage klaar. Gespoten en de demper geïsoleerd. Boven en onderkant zijn niet bekleed.

    [​IMG]

    Er zijn 4 flexibele buizen in de romp aangebracht. Twee 35mm via de oliekoeler ( eindplek in motorruimte moet nog bepaald worden ) en twee 22 mm leidingen die vanaf het brandschot naar de uitstroomopening van de oliekoeler lopen, soort van extra afvoerkanaal.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tevens is er aan de voorkant naast de motor een extra gat geboord voor een directe flow op de demper.

    [​IMG]

    Tussendoor het bovenste deel van de cowling opgefrist en op de V12 stacks locatie warmte reflecterende alu tape geplaatst.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het volgende "struikelpunt " is de directe koeling van de motor. Door de vertraging zijn baffles vanaf de intake onder de spinner naar de cilinder geen echte optie meer. Dat word dus koeling via de oliekoeler.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gelukkig kan ik op de zaak met een edf achtige setting de airflow door de oliekoeler enigsinds goed testen om een idee te krijgen.

    Word vervolgt!
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2016
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gevoelsmatig zou ik dan denken, dat je de inlaatopening onder de spinner af zou moeten blinden, teneinde het drukverschil tussen de inlaat van de oliekoeler, en de ruimte onder de motorkap te vergroten, en op die manier de luchtstroom door de 35 mm slangen te verbeteren. Maar ik heb géén idee, of je dan voldoende lucht hebt....

    Het is maar een idee, ik durf er niet op te zweren dat het ook klopt....

    Waar ik wél 100% zeker van ben, is dat je in de oliekoeler opening luchtgeleiders (trompetten o.i.d.) moet zetten die de lucht die slangen in geleid, want anders doet dat bitter weinig: de lucht botst tegen dat schot aan, en stuwt op, maar stroomt niet echt die slang in....
     
  20. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    De lucht die via inlaat onder de spinner binnenkomt gaat met de huidige situatie vrijwel rechtstreeks naar de kast waar de demper zit. Bij mij rees ook al de vraag, hoe gaat die lucht stroming lopen wanneer er koellucht via die 35mm slangen bovenin de kap achter de cilinder word gebracht, word die meegezogen door de instroming van de inlaat? Die stroming zal hoger zijn en met wat geluk creëert dat iets van een onderdruk..

    Ik heb op de zaak een aantal fans tot mijn beschikking ( gebruiken we in de machinekamers ) en daar kan ik een leuke statische test op de oliekoeler mee doen. Van daaruit eventueel een paar trechters van de action of iets dergelijks modificeren want ik denk dat je inderdaad gelijk hebt.
     

Deel Deze Pagina