Oververhitting motor P51D

De lucht die via inlaat onder de spinner binnenkomt gaat met de huidige situatie vrijwel rechtstreeks naar de kast waar de demper zit.

Waar de lucht heen gaat, is niet zo van belang in dit geval.... wat me zorgen baart, is dat het de druk in de motorruimte mogelijk verhoogt, en daardoor de "kracht" van de luchtstroom vanuit de oliekoeler deels opheft, want lucht stroomt nu eenmaal alleen als er een drukverschil is.

Daarvoor dienen ook de trechters: om de druk ter plaatse van die slangen zo hoog mogelijk te maken (trechters, of "kegels" kunnen snelheid in druk omzetten, of andersom, druk in snelheid, zoek maar eens wat rond in de theorie achter centrifugaalpompen, en straalbuizen etc).

Of trechters erg geschikt zijn betwijfel ik.... de meeste van dit soort kelken heeft een konushoek van tussen de 10 en 20 graden. Hoe hoger de snelheid van de aanstromende lucht, hoe kleiner de hoek die je nodig hebt.
 
Dat word inderdaad even snuffelen in de theorie. Nu gebruikt Carf ook leidingen vanuit de oliekoeler, althans het staat in hun bouwbeschrijving. Helaas nog geen foto's gevonden hoe zij dat onder de motorkap hebben...
 
Kleine update,

Motor en uitlaat zitten weer in het model. Vandaag was de bedoeling om de motor eens te laten draaien om te zien of alles doet zoals het bedacht is. Helaas gooide een defecte easystart box roet in het eten.

Zonder box kwam ik niet verder dan wat plofjes en lamme armen ( dank u vertraging ).

Het model heeft in ieder geval voor het eerst in maanden weer eens in elkaar gezeten. En ondanks dat de motor niet liep toch genoten van de dame.

edee3138026923a16f2fc85e868e27b5.jpg


7357c25ef985eb24325f201cb871942c.jpg


131c3df1ddf53370e373df5b251d1e5a.jpg
 
Een plaatje is het zeker! Vliegeigenschappen schijnen zeer goedmoedig te zijn volgens Richard. Al kijkend naar het toch wel imposante model en de gedachte om het te vliegen... Pff spannend!

Ervaring tot nu toe... Lichte spierpijn [emoji1]

Nog even een leuk sfeerplaatje van afgelopen winter naast de grote broer:

1cea65e76547bc168c94349b9d4e5430.jpg
 
Ziet er netjes uit! Erg netjes!:thumbsup:
Smoke pijpje zit er ook al in, mooi. Wat is dat dunne draadje dat langs de bougiedop naar voren loopt?
Groet,
Sam.
 
Thanks! Het motorcompartiment is af, nu de rest nog. Ben ook zeer tevreden met het resultaat.

Dat draadje is een getwiste borgdraad ( uit de 1:1 luchtvaart ). Ooit gehad dat een bougie dop los kwam tijdens de vlucht. Deze klemt verder prima maar ik borg ze net als brandstofleidingen e.d. altijd af.

Better safe then sorry!
 
Een 4,8V 4 cellen nimh pakket om precies te zijn. Echter de Easystart box laat een piep/ fluittoon horen wanneer deze op het model word aangesloten. Absoluut foute zaak. Heb voorheen ook Easy start gehad op mijn Piper en Cap21.

Met de bougie uit de cilinder en Easystart is in een klap duidelijk dat de Easystart de boel de war in stuurt. Easystart afgekoppeld en de bougie vonkt netjes.

Binnenkort kan ik er eentje van Edwin lenen, eerst controleren voor ik een nieuwe bestel. De werking van de Easystart box welke bij de Mustang zat was al niet gegarandeerd ( ten tijde van aankoop werd de motor gestart met een andere Easystart box )

Voel het nog steeds in mijn boven armen, na een uurtje start pogingen zonder box.. Stug doorgaan [emoji1]
 
Als ik het goed is vervroegd het de ontsteking waardoor de motor wat makkelijker start. Ook backfires zijn verleden tijd.
 
Dat klopt niet, de easy start geeft juist minder vervroeging, zodat de motor niet terugslaat.
Tevens geven de batterijen een sterkere vonk (met de hand aanslaan gaat te langzaam om met de magneet een sterke vonk te maken)
 
Ah had ik het weer verdraaid. [emoji6]

Alle Zenoahs die ik tot nu toe heb gehad ( allemaal met magneet ontsteking ), de ZG 38 met en zonder TC vertraging, de 45, 62 en de ZG80 boxer start(t)en prima zonder Easy start.

De ZG38 met reductie in combinatie met de 32x18 prop is goed te doen. Echter de 28x13 prop op de Mustang in combinatie met de Mick Reeves Torquemaster is een uitdaging om zonder Easy Start en lamme armen aan de praat te krijgen.

De ZG 38 op mijn L21 loopt meestal in 3 slagen. De ZG's mogen in de ogen van velen zwaar, verouderd en minder vermogen hebben vergeleken met andere bekende merken maar ik zweer er bij op schaalmodellen. Über betrouwbaar en met een TC demper heerlijk stil.
 
ZG :thumbsup:
Ik had dezelfde ervaring met de ZG62 (PCI) en Torquemaster.
Beetje van dit spul op de riem deed wonderen

71142-24cd04fbda1704e8157b04f421ff1d21.jpg


Misschien de moeite eens te proberen?
Wat is trouwens een L21?

Groeten, Ralf
 
Back
Top