Oververhitting motor P51D

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Jonkje, 22 feb 2016.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.952
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waar de lucht heen gaat, is niet zo van belang in dit geval.... wat me zorgen baart, is dat het de druk in de motorruimte mogelijk verhoogt, en daardoor de "kracht" van de luchtstroom vanuit de oliekoeler deels opheft, want lucht stroomt nu eenmaal alleen als er een drukverschil is.

    Daarvoor dienen ook de trechters: om de druk ter plaatse van die slangen zo hoog mogelijk te maken (trechters, of "kegels" kunnen snelheid in druk omzetten, of andersom, druk in snelheid, zoek maar eens wat rond in de theorie achter centrifugaalpompen, en straalbuizen etc).

    Of trechters erg geschikt zijn betwijfel ik.... de meeste van dit soort kelken heeft een konushoek van tussen de 10 en 20 graden. Hoe hoger de snelheid van de aanstromende lucht, hoe kleiner de hoek die je nodig hebt.
     
  2. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.343
    Locatie:
    Heerenveen
    Dat word inderdaad even snuffelen in de theorie. Nu gebruikt Carf ook leidingen vanuit de oliekoeler, althans het staat in hun bouwbeschrijving. Helaas nog geen foto's gevonden hoe zij dat onder de motorkap hebben...
     
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.343
    Locatie:
    Heerenveen
    Kleine update,

    Motor en uitlaat zitten weer in het model. Vandaag was de bedoeling om de motor eens te laten draaien om te zien of alles doet zoals het bedacht is. Helaas gooide een defecte easystart box roet in het eten.

    Zonder box kwam ik niet verder dan wat plofjes en lamme armen ( dank u vertraging ).

    Het model heeft in ieder geval voor het eerst in maanden weer eens in elkaar gezeten. En ondanks dat de motor niet liep toch genoten van de dame.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    serge pot vindt dit leuk.
  4. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.416
    Locatie:
    nuenen
    wat een plaatje! ben erg benieuwd naar je ervaringen straks.
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.343
    Locatie:
    Heerenveen
    Een plaatje is het zeker! Vliegeigenschappen schijnen zeer goedmoedig te zijn volgens Richard. Al kijkend naar het toch wel imposante model en de gedachte om het te vliegen... Pff spannend!

    Ervaring tot nu toe... Lichte spierpijn

    Nog even een leuk sfeerplaatje van afgelopen winter naast de grote broer:

    [​IMG]
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  6. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.416
    Locatie:
    nuenen
    wow
    heb m eens in Volkel zien vliegen tijdje terug...
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    10.162
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm... dat ziet er weer indrukwekkend en patent uit! :thumbsup:
    Gr Bas
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  8. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    167
    Ziet er netjes uit! Erg netjes!:thumbsup:
    Smoke pijpje zit er ook al in, mooi. Wat is dat dunne draadje dat langs de bougiedop naar voren loopt?
    Groet,
    Sam.
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.343
    Locatie:
    Heerenveen
    Thanks! Het motorcompartiment is af, nu de rest nog. Ben ook zeer tevreden met het resultaat.

    Dat draadje is een getwiste borgdraad ( uit de 1:1 luchtvaart ). Ooit gehad dat een bougie dop los kwam tijdens de vlucht. Deze klemt verder prima maar ik borg ze net als brandstofleidingen e.d. altijd af.

    Better safe then sorry!
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.119
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    als ik het goed heb zit in de easy start box een batterij , vervang deze eens .
     
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.343
    Locatie:
    Heerenveen
    Een 4,8V 4 cellen nimh pakket om precies te zijn. Echter de Easystart box laat een piep/ fluittoon horen wanneer deze op het model word aangesloten. Absoluut foute zaak. Heb voorheen ook Easy start gehad op mijn Piper en Cap21.

    Met de bougie uit de cilinder en Easystart is in een klap duidelijk dat de Easystart de boel de war in stuurt. Easystart afgekoppeld en de bougie vonkt netjes.

    Binnenkort kan ik er eentje van Edwin lenen, eerst controleren voor ik een nieuwe bestel. De werking van de Easystart box welke bij de Mustang zat was al niet gegarandeerd ( ten tijde van aankoop werd de motor gestart met een andere Easystart box )

    Voel het nog steeds in mijn boven armen, na een uurtje start pogingen zonder box.. Stug doorgaan
     
  12. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.416
    Locatie:
    nuenen
    Wat doet zon easy start?
     
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.343
    Locatie:
    Heerenveen
    Als ik het goed is vervroegd het de ontsteking waardoor de motor wat makkelijker start. Ook backfires zijn verleden tijd.
     
  14. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.416
    Locatie:
    nuenen
    Helder
     
  15. willemvdm

    willemvdm The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.337
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Dat klopt niet, de easy start geeft juist minder vervroeging, zodat de motor niet terugslaat.
    Tevens geven de batterijen een sterkere vonk (met de hand aanslaan gaat te langzaam om met de magneet een sterke vonk te maken)
     
  16. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.416
    Locatie:
    nuenen
    Nog helderder:thumbsup:
     
  17. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.343
    Locatie:
    Heerenveen
    Ah had ik het weer verdraaid.

    Alle Zenoahs die ik tot nu toe heb gehad ( allemaal met magneet ontsteking ), de ZG 38 met en zonder TC vertraging, de 45, 62 en de ZG80 boxer start(t)en prima zonder Easy start.

    De ZG38 met reductie in combinatie met de 32x18 prop is goed te doen. Echter de 28x13 prop op de Mustang in combinatie met de Mick Reeves Torquemaster is een uitdaging om zonder Easy Start en lamme armen aan de praat te krijgen.

    De ZG 38 op mijn L21 loopt meestal in 3 slagen. De ZG's mogen in de ogen van velen zwaar, verouderd en minder vermogen hebben vergeleken met andere bekende merken maar ik zweer er bij op schaalmodellen. Über betrouwbaar en met een TC demper heerlijk stil.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  18. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.264
    Locatie:
    Haarlem
    ZG :thumbsup:
    Ik had dezelfde ervaring met de ZG62 (PCI) en Torquemaster.
    Beetje van dit spul op de riem deed wonderen

    [​IMG]

    Misschien de moeite eens te proberen?
    Wat is trouwens een L21?

    Groeten, Ralf
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  19. Ronald van Aken

    Ronald van Aken

    Lid geworden:
    5 okt 2006
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Zoetermeer
    Piper Cup Type L-21 Verkennings versie van de PA-18 KLU heeft er mee gevlogen
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  20. ludo p

    ludo p

    Lid geworden:
    2 jul 2013
    Berichten:
    31
    Moet de easy start box geen 6 volt hebben?
     

Deel Deze Pagina