T.I.D. tug en Thames Lighter

Het roer met as/doorvoer en verbinding naar de koker van de schroefas.

P1011339.JPG
 
Er gaat trouwens best wel veel vrije tijd zitten.....................................in werken ;)

Tussendoor nog wel wat kunnen freubelen aan de opbouw :)

P1011344.JPG
 
Beginnetje gemaakt met de detaillering van de luiken. Zoals het dekhuis nu is, weegt hij tot nu toe 136 gram ;)
Om de kale boot onder de 2 kilogram te houden gaat ruimschoots lukken lijkt me zo .............

P1011345.JPG
 
De roerkoker definitief verlijmd met de steun voor het roer. De verlijming hout - messing heb ik gedaan met gewone D4 bruislijm en het hout van het tussenstuk en het roer lekker vet in de G4 gezet.

P1011349.JPG
 
heel erg leerzame en interessant verslag!

mag ik vragen hoe u / jou G-ring in de schroef as verlijmd is?
 
heel erg leerzame en interessant verslag!

mag ik vragen hoe u / jou G-ring in de schroef as verlijmd is?

Hoi "poebe" dank voor je compliment. De G-ring is niet gelijmd in de as lagering. . De passing is dusdanig dat hij er in gedrukt zit. Met de open zijde naar het water toe zou dit volgens de leverancier absoluut waterdicht moeten zijn. Ik heb het nog niet kunnen proberen............ dus of het echt zo is ..............?
 
Ja ik geloof er niet in. Bij ons op de werf zetten we ze er altijd in met loctite vandaar. Deze g-ring moet wel vast zitten. Als je ze niet borgt loopt hij er een keer uit en dan ben je verder van huis. Ik spreek uit ervaring
 
De g ring moet wel vast dat wel maar deze moet ook te vervangen zijn. Als je lager kapot gaat, raakt de binnenas uit lijn en loopt het schip vol water omdat de g-ring uit zijn huis ge schud / slingerd word
 
De g ring moet wel vast dat wel maar deze moet ook te vervangen zijn. Als je lager kapot gaat, raakt de binnenas uit lijn en loopt het schip vol water omdat de g-ring uit zijn huis ge schud / slingerd word

Het betreffen hier glijlagers in een modelboot en in het lager aan de schroefzijde zit de sparing voor de G-ring. Ik ben er niet bang voor dat het lager kapot gaat ;) Bovendien zit de G-ring opgesloten met aan de open zijde een teflon ring om de wrijving op te vangen de schroef. De as/G-ring is gesmeerd met teflonvet en het draait zonder voelbare weerstand.
 
Eerst de "directrice" :D tevreden gehouden en een paar (beloofde) klussen in huis af gemaakt................
Morgen lekker :kwijl: in Loon op Zand en 21 april in de agenda gezet voorde Intermodellbau beurs in Dortmund :yes:

Vandaag weer lekker gefreubeld aan de Tid. De opbouw voor het open stuurhuis geplaatst, de trappen afgemaakt, wat details voor de scharnieren en de verschillende luiken gelijmd. De montage punten voor de mast en de schoorsteen gemaakt / gelijmd en de sleephaak gefreubeld.

P1011350.JPG
P1011351.JPG

P1011352.JPG
 
Afgelopen zondag op de stoombeurs in Loon op Zand geweest. Prachtige werkstukken gezien :kwijl::yes: :yes:
Op het moment dat ik de hal wilde verlaten werd mijn aandacht getrokken door aan elkaar gesoldeerde printplaatjes in allerlei bochten. De dunste waren 0.3 mm en 50 cent per plaatje......................ik wist direct hoe ik de schoorsteen in elkaar moest freubelen voor de TID...................:)
Je kunt het snijden/knippen/lijmen/solderen/buigen, kortom heerlijk materiaal om mee te freubelen en in dit geval ook nog eens behoorlijk hittebestendig en heel geschikt als materiaal voor de schoorsteen waar de hete gassen door heen komen van de ketel die door een gasvlam wordt verhit .

De onderdelen inmiddels gemaakt voor de schoorsteen. De huls die in de opbouw komt heb ik voorzien van gaatjes die worden afgedekt door het deksel waar de pijp inkomt. Hier tussen zit een ruimte van 3 mm waardoor de schoorsteen dus koele lucht van buiten mee "kan trekken" zoals bij de echte TID.

P1011353.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik was benieuwd wat TID nu tot nu toe in gewicht was aangekomen :D
Alles op de weegschaal, de dek delen liggen onder de romp en inclusief de schroefas/schroef en het roer.
Viel me niet tegen die 1321 gram. Laat daar nog eens 300 gram aan verf en wat kleine details bijkomen, dan blijf ik toch zo'n 400 gram onder m'n eerste schatting van 2 kilo :yes: Dat schept mogelijkheden om eventueel met 2 voedingswater tankjes en voedingspompje te gaan werken en zo de vaart/sleep tijd langer te kunnen maken dan alleen de inhoud van het stoomketeltje zelf ;)
P1011358.JPG
 
Back
Top