Omdat ik het al een tijdje heel druk heb met het voorbereiden van mijn WK deelname (7-14 mei as.) schiet het in diepte lezen en interpreteren van deze materie er een beetje bij in.
Dus als ik iets roep wat al aan de orde is geweest en mogelijk (echt) opgelost, bij voorbaat excuses...
Wat me steeds bezighoud is, naast de dreigende restricties voor grootste groep -de RC recreatie vliegers (categorie F3, waar ik zo af en toe ook nog onder val

)- , hoe Vrije Vlucht (F1) en Lijnbesturing (F2)
(wel twee derde van het aantal hoofdcategorieën, en nu even geen flauwe opmerkingen over de -geringe- exacte aantallen, ik kom daar nog op terug) helemaal uit de regelgeving zijn verdwenen.
Daaruit zou mogen worden geconcludeerd dat deze klassen:
A. Geheel verboden zijn,
B. Geen enkele restrictie kennen of
C. Naar willekeur verboden of toegestaan kunnen worden.
Als we dus al iets nodig hebben, dan is het wel duidelijkheid en, waar mogelijk, het van toepassing zijn van punt B.
Duidelijkheid vraagt om ‘tot op de letter nauwkeurig’.
Conclusies op grond van combinaties van beschrijvingen, slaand op andere categorieën reken ik daarom dan ook niet goed.
Ik kom hier op terug omdat ik anders vele bureaucratische voetangels en klemmen voorzie.
Zelf heb ik een voorbeeld meegemaakt, maar er zullen ongetwijfeld meerdere zijn, met ingrijpender, langduriger overlast voor de vliegers in kwestie.
Enkele jaren geleden was er vliegverbod voor modelvliegtuigen i.v.m. een NATO top in Den Haag.
Omdat er in de regeling Modelvliegen geen onderscheid meer werd gemaakt, was dus alles verboden. Ik kan mijn clubbestuur dus moeilijk kwalijk nemen dat men mij geen toestemming kon geven voor het maken van enkele testvluchten t.b.v. een wedstrijd in het aansluitende weekend, terwijl het weer daar juist bij uitstek geschikt voor was. Kan bij een wedstrijd met 30 deelnemers zo'n 10 plaatsen schelen...
Het simpele feit dat mijn F2B model niet buiten een vast gebied van 50 x 50 x 25 m komt en daarom geen enkele bedreiging vormt voor wie of wat dan ook,wordt nergens gehonoreerd.
Ik hoor het jullie zeggen: “Wie maakt zich daar nou druk over? “
Nou, niemand, behalve dan net degenen die hier over gaan.
Bijvoorbeeld een clubbestuur dat geen enkel risico neemt (en terecht, zie het geval van hoogte overschrijding in Z-Limburg).
Wat ik dus nodig heb is een Regeling Modelvliegen die bevestigt, dat mijn model geen enkel risico vormt en daarom buiten vliegverboden voor RC modellen hoort te vallen.
En zo zijn er ongetwijfeld nog een aantal gevallen op te noemen waarin de regeling niet voorziet, wat dus ronduit oneerlijk is.
Ook deze zouden niet moeten hoeven te lijden onder onvolledige regelgeving.
Over de geringe aantallen F1 en F2 vliegers: het is in ons buurland al niet anders, maar kijk eens hoe deze als wel degelijk ter zake doende even met naam en toenaam worden vermeld, inclusief een commentaar over het ontmoedigen van modelvliegen op makkelijk bereikbare plaatsen.
Het zou de Nederlandse modelvliegersgemeenschap sieren als zij ook zo achter hun collega's in minderheidscategorien gaat staan.
Puntjes 1a en 2.3 in de stellingname van de afdeling Modelvliegsport van de DAeC:
http://www.modellflugimdaec.de/images/buko/news/2016/DOSB_Stellungnahme_DAeC_BuKoMod.pdf