krakend geluid servo

Als de servo stil is zonder dat het roer is aangekoppeld denk ik dat het roer "te zwaar" loopt. Natuurlijk kan ook de stuurstang/kabel te zwaar lopen. Er zit dus hoogstwaarschijnlijk ergens te veel wrijving waardoor de servo het roer niet exact in het midden kan krijgen. De servo moet dus constant een (heel) klein beetje kracht leveren en dat is het brommen/zoemen wat je hoort.
 
Als de servo stil is zonder dat het roer is aangekoppeld denk ik dat het roer "te zwaar" loopt. Natuurlijk kan ook de stuurstang/kabel te zwaar lopen. Er zit dus hoogstwaarschijnlijk ergens te veel wrijving waardoor de servo het roer niet exact in het midden kan krijgen. De servo moet dus constant een (heel) klein beetje kracht leveren en dat is het brommen/zoemen wat je hoort.

Ernst idd als ik de servo bedien los van de stuur stang loopt de servo prima. Het gekke is dat als de servo gekoppeld de ene keer wel en de andere keer weer niet dat brommend geluid maakt. Het is dus random. Ook als de servo in "up" staat bromt hij soms wel en soms niet. Soms hersteld de servo het zelf en stopt het na een paar seconden. De servo is trouwens sterk genoeg, ik kan in een menu van mijn zender de uitlsag in procenten (0% is UP en 100% is DOWN) veranderen. Ik zie dan als ik dat verander dat de FLAP mee beweegt dus de servo is sterk genoeg, zeker in de eind stand.
 
Als de servo stil is zonder dat het roer is aangekoppeld denk ik dat het roer "te zwaar" loopt. Natuurlijk kan ook de stuurstang/kabel te zwaar lopen. Er zit dus hoogstwaarschijnlijk ergens te veel wrijving waardoor de servo het roer niet exact in het midden kan krijgen. De servo moet dus constant een (heel) klein beetje kracht leveren en dat is het brommen/zoemen wat je hoort.
Ernst ik heb een filmpje geplaatst helaas ging het alleen op YouTube. Het staat vermeld onder " fllap servo analoog krakend geluid" (Mustang shangri la )
 
Heb je geen link naar die Youtube pagina?
Ben al een beetje aan het zoeken maar ik vind eigenlijk...niks nada noppes :confused:
 
Hij blokkeert tegen zijn eindstand lijkt mij.
Probeer in de ruststand (wanneer hij dus kraakt) je trim te verstellen (zodat je flap naar beneden gaat) en kijk wanneer hij stopt met dat geluid.
Het kan softwarematig op te lossen zijn doordat je eindpuntafstelling te scherp staat (de servo blijft trekken) of mechanisch omdat je flap niet ver genoeg terug kan komen.


P51 ziet er wel netjes uit in ieder geval :cool:
 
Hij blokkeert tegen zijn eindstand lijkt mij.
Probeer in de ruststand (wanneer hij dus kraakt) je trim te verstellen (zodat je flap naar beneden gaat) en kijk wanneer hij stopt met dat geluid.
Het kan softwarematig op te lossen zijn doordat je eindpuntafstelling te scherp staat (de servo blijft trekken) of mechanisch omdat je flap niet ver genoeg terug kan komen.


P51 ziet er wel netjes uit in ieder geval :cool:
Ok bedankt. Ik probeer hem eerst nog wat scherper "mechanisch" af te stellen. Maar het is ook random, dan wel dan niet. Misschien ben ik een zeikerd maar ik wil de flaps nauwkeurig hebben voor al in DOWN om asymmetrie te voorkomen. Dank voor je compliment!
 
Hoe staat de hevel van je servo in ruststand eigenlijk? Haaks op de servo?
Soms staat de hevel net zo dat het volle gewicht van de flap in ruststand op je hevel drukt en dan kan het ook wel eens voorkomen dat hij niet in ruststand wil komen/blijven.

Als hij zo kraakt en je beweegt de flap met je vingers (gewoon een beetje op en neer, geen millimeters proberen te bewegen o.i.d.) dan houdt het kraken wel eens op zeker?
 
Hoe staat de hevel van je servo in ruststand eigenlijk? Haaks op de servo?
Soms staat de hevel net zo dat het volle gewicht van de flap in ruststand op je hevel drukt en dan kan het ook wel eens voorkomen dat hij niet in ruststand wil komen/blijven.

Als hij zo kraakt en je beweegt de flap met je vingers (gewoon een beetje op en neer, geen millimeters proberen te bewegen o.i.d.) dan houdt het kraken wel eens op zeker?
Klopt!
 
Ik merk ook dat als ik de vleugel monteer aan de romp dat na montage de flap iets naar beneden wordt gedrukt. Wanneer ik spanning (batterij ) op het vliegtuig zet de servo meteen gaat " werken". Dus idd iets beter afstellen dus dat de servo onder voeding niet meteen aan het werk moet in de ruststand, in dit geval is dat UP.
 
Ik merk ook dat als ik de vleugel monteer aan de romp dat na montage de flap iets naar beneden wordt gedrukt.
Kijk in dat geval ook eens of de stuurheveltjes nergens tegen de romp komen. Als dat zo is wordt de servo constant "belast" wat hij probeert tegen te sturen en dat is dat brommen.
 
Precies.
Kijk bijvoorbeeld ook eens naar waar de flap onder de fairing van de romp komt. En dan niet alleen aan de trailing edge van de flap maar zeker ook de leading edge.
 
Back
Top