Ja zo iets , heb al drie jaar een bubble dancer van Mark Drela !!
En heel veel plezier mee !
Thermal instinct van Hoellein ook een optie.
En heel veel plezier mee !
Thermal instinct van Hoellein ook een optie.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb dit jaar vooral strijd met mezelf en mijn kist geleverd en voelde me in het geheel niet gehinderd door het feit dat er medevliegers waren die wel kunnen vliegen en hun spullen in orde hebben. Start ik toch lekker 2 seconden later? winnen doe ik toch niet.
a) ik vind het rustiger later te starten
b) hinder ik niemand die wel voor de overwinning bezig is.
Hi Bob - deze vind ik een reactie waar ik me helemaal in kan vinden!
Wanneer er nu zevenhonderdachtenvijftig belangstellenden waren (ik noem maar ff een getal) was het zonder meer een optie om de verschillende klassen verder op te delen. Wanneer je dit echter gaat doen met de dertig tot veertig man die nu een wedstrijdje willen vliegen betekent meer klassen, versnippering. En ik denk dat niemand zit te wachten op een wedstrijdje waar maar een man of tien aan deelnemen.Maar er moet wel een gelijkwaardige competitie zijn.
Wanneer er nu zevenhonderdachtenvijftig belangstellenden waren (ik noem maar ff een getal) was het zonder meer een optie om de verschillende klassen verder op te delen. Wanneer je dit echter gaat doen met de dertig tot veertig man die nu een wedstrijdje willen vliegen betekent meer klassen, versnippering. En ik denk dat niemand zit te wachten op een wedstrijdje waar maar een man of tien aan deelnemen.
Nu weer iets positiefs ... Zaterdag en zondag lijk top weer te worden voor de F3J vliegers !!! Hoop dat ze heel veel plezier hebben !
Dit verschijnsel is mij ook bekend maar zodra er wat meer gevraagd wordt haken velen af.@arno888
Bij mij bekende clubs "vroegha", heb er aantal gehad, werden 3 tot 4 "club" kampioenschappe gevlogen per jaar. Wel met een hoog fun, bier enz gehalte maar absoluut geen tegen zin gezien van de andere club leden.
Een probleempje noem je niet en dat is dat het best wel handig kan zijn om een beetje te oefenen (het woordje "trainen" mijd ik bewust)Grootste probleem met de wedstrijden zijn gerelateerd aan aantal zaken, aantal mensen, velden, reisafstanden en vrijetijd (steeds meer gestresste werksituaties).
Je hebt natuurlijk gelijk Arno. Het gaat er ook niet om een succesvolle klasse te "torpederen" en er mensen weg te snoepen, maar stil te staan bij de gedachte waarom een klasse niet (meer) succesvol is en daar een mogelijke oplossing aan te bieden. Volgens mij is alles begonnen bij de invoering van lieren versus lopen. OK veel mensen waren gewoon minder in staat om te rennen, maar de bindende factor van n team bij wedstrijden, nml het oprennen van toestellen was in een klap weg. Je kreeg er rust en relaxtheid voor terug, sommigen vonden dat erg fijn, anderen misten het teamgevoel. Wat je er ook van vond, het heeft er mede voor gezorgd dat een van oorsprong teamsport migreerde naar een min of meer solistische sport. Nu dit eenmaal enkele jaren blijkt te functioneren en er een alternatief gevonden is in het oplieren, nl een motortje, zie je nog meer mensen die weg op gaan. Het is dan ook niet dat mensen in mijn ogen het vliegen de rug toe keren, maar de eenmaal inslagen weg van gemak en solo versus team verder bewandelen.
In den beginne was F5J, want je zal snappen dat ik het daarover heb, een leuke laagdrempelige klasse. Ribbenkistjes werden vaker gezien en ook met schuimvliegers waren er momenten dat je deukjes in een pak boter kon slaan. Inmiddels dreigt de fase van "professionalisering" ook toe te slaan in de F5J klasse en komen ook daar de erg kostbare kisten meer en meer voor. Ik heb zelf enige F5J vliegers gesproken die niet erg blij zijn met de intrede van deze professionalisering en bijna annexatie door ex F3J vliegers en zien de toekomst met lede ogen tegemoet.
Doemdenken ? negativisme? voor n dubbeltje op de eerste rij willen zitten ? kan allemaal, ik kan het niet beoordelen. Ik weet alleen zeker dat er n aantal mensen is die graag een F5J "achtige" wedstrijd/competitie zou willen vliegen als de (financiële) drempel niet zo hoog zou zijn en het gewoon n gezellige vliegdag zou zijn waar iedereen min of meer gelijkwaardige kansen heeft op basis van het model.
Volgens mij zijn er twee vormen mogelijk, die gewoon naast en met elkaar door kunnen.
-1- De F5J klasse in zn huidige vorm, die ook de volledige F3J gaat opslurpen, Zoals ik al eerder voorspelde gaat F3J gewoon helemaal stoppen in Nederland of krijgt het at best een F3B achtige omvang.
-2- Een soortement electro-RES klasse waar mensen aan mee kunnen doen die graag vliegen, ook in wedstrijdvorm, misschien als instapklasse voor F5J, misschien juist als afbouwklasse. De huidige RES zie ik hier niet toe in staat, maar je kan natuurlijk nadenken over een iets meer gesofisticeerd model van bv 3 meter die eenvoudig te maken is, met electronica die betaalbaar is, zonder carbongebruik, of dit met of zonder ailerons is laat ik in het midden. Ik wil er best in meedenken als er iets gemaakt moet worden, wil ook wel modellen maken tegen erg interessante tarieven waar iedereen iets mee kan.
Je kan natuurlijk wachten tot andere landen of de FAI er iets van vindt. Je kan er ook gewoon maling aan hebben en met een 6 tal mensen beginnen, vindt iemand het leuk haakt hij aan, vind je t niet leuk, dan vooral niet doen. Ik vind alles best. Voor mezelf heb ik besloten alleen nog maar te gaan (wedstrijd)vliegen met zelf gemaakte kisten, ik koop niets meer. al had ik de hoofdprijs liggen, ik vind de financiële ratrace voor dit soort modellen bizar en doe er niet meer aan mee.
Hi Arno, dit is IMHO een flinke onderschatting. Het feit dat er diverse wedstrijd initiatieven zijn (zie de opmars van F5J en nu de opkomst van RES) laat het tegendeel zien. De afkalving van F3J is slechts deels te verklaren door het stoppen met wedstrijdvliegen - integendeel, onze toppers schakelen over naar een andere klasse omwille van méér competitie.Vlgs mij zit het probleempje nog heel ergens anders en dat is namelijk een aversie van de gemiddelde modelvlieger tav het woordje wedstrijd.