an sich voor de gyro zelf maakt het niets uit.
in een estab zitten gewoon 3 gyro's, die continu de versnelling over de betreffende as meten.
het stukje "heading hold" komt voort uit een meelopende tijdmeting.
het moment van corrigeren komt dan voort uit een versnelling over 1 as, waardoor de estab "weet" dat de hoek van het toestel veranderd.
dit corrigeert de estab. de mate van corrigeren kun je meestal instellen.
Meestal zit er een stukje hading hold in, wat eigenlijk neerkomt op een meelopende tijdmeting.
Dus dan meet de gyro een x versnelling, voor een y tijd.
de estab kan daar vrij goed uit berekenen welke correctie nodig is om de heli weer in exact de goede uitgangspositie te zetten.
Ik maak hier expres even onderscheid in gyro en estab.
Een gyro is een leuk apparaatje, maar de software bepaald de correcties en het gedrag van de heli. in totaal is dat de Estab, zoals de Beast.
Links of rechtsdraaiend zou officieel niet uit mogen maken, aangezien een afwijking gewoon een afwijking is.
zolang de correctierichtingen goed staan, moet hij het gewoon corrigeren..
Waar de uitdaging in zit, is dat veel estabs vlieggedrag herkennen (software)
als voorbeeld,
een Rechtsdraaiende heli zal, bij een stevige wind op de neus de neus omhoog willen gooien en linksaf willen slaan.
(Hang me niet op aan "linksaf", ik vergeet altijd of het nu links of rechts was.)
Een linksdraaier zal op dat punt ook de neus omhoog gooien, maar de andere kant op afwijken.
Sommige estabs doen alvast een voorcorrectie, die bij een "verkeerdomdraaier" dan exact verkeerd zit.
dit ziet hij dan wel weer, en hij zal het vast wel weer corrigeren. maar het geeft toch een rare waggel tijdens het vliegen.
In grote lijn zal het niet zo'n punt zijn, maar wat meer op de specifieke dingen wel.
ga zowieso niet rommelen.
de stuurcorrecties moeten echt goed kloppen.
Dus heli in de hand, aangesloten. kijken hoe de stabilisatie de swash beweegt.
dit zou de heli recht moeten houden.
daarna even kijken of jouw eigen correcties ook de goede kant op gaan
Doorgaans, als dat goed zit.. kan er niet zoveel mis gaan.
tipje voor de eerste maiden trouwens: Heli eerst op de hand optoeren, heli een tik licht maken.
en dan heel rustig kijken of je stuurcorrecties een beetje overeenkomen met wat je wil.
let op, een fbl heli wil graag blijven hangen in de hoek waarin je de knuppel los laat.
en net als op de staart, zal de estab alles doen om die hoek te bereiken.
duw je op de grond de knuppel in de hoek, zal de heli er achter aan gaan zodra de rotor op toeren is.
Let dus zeker bij de maiden, even op dat de swash recht staat tijdens optoeren en loskomen.
en stuur hem zelf met de knuppel even recht, als hij niet recht staat.
in het zeldzame geval dat de swash zelf een beetje scheef loopt, stoppen, kijken wat er gebeurt.
meestal is dit trilling, of een trim die niet goed staat.