Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Peter Houweling, 19 okt 2014.

  1. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    je kan ook meer lipo accus nemen? dan kun je vaker vliegen, en ik denk dat een paar extra accu`s nooit weg zijn toch, ik vlieg mijn BigLift met 2 maal een 4S 5000 lipo gaat als de brandweer en de accu`s gebruik ik ook weer in andere toestellen
     
  2. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Haarlem
    Brengt mij na lang beraad op het volgende. Ik heb totaal geen ervaring met elektra vliegen, en zit er over te denken om mijn versie van de BL V1 om te bouwen naar elektro, daar mijn 26 cc Zenoah nu op de BL V3 gemonteerd zit. En .... ik zou graag het verschil willen voelen/ervaren met wat het verschil is tussen brandstof en elektra. Aan wat voor verschil moet ik denken qua vlieggedrag etc.. En aan wat voor setup raden jullie mij aan voor de BL V1?
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2016
  3. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    ik heb een brandstof BL met een 26 cc motor en ik heb een elektro BL gebouwd en laat ik het zo zeggen, de brandstof BL is al verkocht, ik heb een turnigy SK3 motor gekocht een regelaar en een 15x8 prop, ik vlieg op 2 maal een 4 cellen lipo van 5000 mah
    dus totaal 8 cellen, de elektro heeft meer power dan de brandstof, en vliegt beter omdat het gewicht lager is, alleen heb ik wel tipverdaaiing in de vleugels gemaakt voor nog betere vliegeigenschappen.
    ik hoef dus ook geen brandstof BL meer en met mij vliegen bij ons al meerdere elektro BL toestellen, dus Peter gewoon doen !!!
     
  4. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Dag Peter.
    Onze Pink Panther heeft een E-Flite power 110 aan boord.
    2x 4s 5000.
    Prop moet ik nog eens eventjes aan mijn zoon vragen.
    Slepen tot 6,5 kg, iets meer zal ook wel lukken.
    Het jammerlijke is de laadtijd van de lipo's, als je meedoet aan knuffelvliegen, sta je gewoon te veel stil, terwijl kollega's met brandstof gewoon verder vliegen.
    Dachten eerst de BL om te bouwen, maar er is een vervanger aangeschaft met benzine motor.
    Nl. een Valiant van hangar 9.
    Groetjes.
    Johan.
     
  5. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Kijk anders ook nog even op mijn site (in mijn handtekening) voor detais over mijn elektro setup van de biglift.
     
  6. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Dat klopt, maar met een lader die voldoende vermogen heeft kun je dat wel beperken. Ik heb zelf een Dymond lader die 4x100 watt levert. Daarmee kan ik dus 4 pakketten tegelijkertijd laden (ik vlieg met 2x5S in serie). Wij doen niet aan knuffelvliegen, maar we slepen wel heel veel. Een aantal zweefvliegers heeft zelf ook pakketten gekocht en nemen die geladen mee naar het veld. Daardoor blijven de kosten voor mij binnen de perken, en hoef ik ook niet de hele middag heen en weer te lopen tussen mijn lader en mijn sleepkist. Het grootste voordeel van elektrovliegen vind ik de rust tussen de starts. Als je op de grond staat geen lawaaierige benzinemotor vlak voor je neus, en bovendien trillen je servo's ook niet kapot tijdens het wachten. Met mijn setup zit ik net onder de 3kW en kan ik behoorlijk grote zwevers slepen. Kortom: ik zou direct overschakelen op Elektro!

    Max
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Electro is per definitie sterker. Stiller wil ik niet zeggen . Dat is puur een kwestie van demping en propkeuze . Servos die kapot trillen komt vaak door onbalans van de prop en of speling in de aansturing . Ik weet niet wat een vergelijkbare set lipos weegt tov een liter benzine . Maar op een liter kan ik met een 50 cc een uur probleemloos rondvliegen .
    motor met brandstof en uitlaat is bij mij 2kg. Volgas zit ik op 75db .qua trekkracht leg ik het vierkant af tegen electro .
    een gelijkwaardige ekectro zal lichter zijn . Ik denk 500 gram . Maar of die 500 gram op 8kilo wat uitmaakt .?
     
    Japie.G vindt dit leuk.
  8. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    wat een motor heb je er op ik vlieg met een SK3-5055-430KV motor en daarmee gaat de BL als de brandweer, die motor van jou vindtik wel heel erg groot ook heb ik voor de motor die ik heb maar een rgelaat van 80 amp nodig
     
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Sterker vanaf 0 gas, niet per se in het gehele toerental

    En de onderste stelling is natuurlijk ook puur afhankelijk van keuzes, en dus onzin lijkt me
     
    serge pot vindt dit leuk.
  10. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Met welke prop en batterij vlieg je?

    Ik vlieg met ongeveer 3Kw
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2016
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Een inmiddels veel gebruikt ´standaard recept´ voor een Big Lift waarmee gesleept moet worden:
    Motor: 230kv, 650 gram
    Lipo: 10S 5000mAh 30C (+)
    Prop: 20x10 (Fiala/Xoar)

    Groetjes,
    Gerben
     
    PH-SVV vindt dit leuk.
  12. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    ik vlieg met een 15x8 prop en ik vlieg op 2 maal een 4S 5000 lipo in serie dus op 8S totaal, en echt hij gaat verticaal omhoog,
    ik heb dus ook eerst de SK3-63 motor gekocht, maar een vliegmaat van mij was sneller met het bouwen en die had de SK3 5055 gekocht en er op gebouwd
    toe ik zag hoe dat vloog heb ik direct ook een SK3 5055 gekocht en de SK3-63 verkocht.een SK3-63 is echt totaal overbodig met een 15x8 propje trek ik met 2 maal een 4S 5000
    ongeveer 72 ampere
     
  13. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Hallo Peter,

    mijn BL heb ik dit jaar ook omgebouwd naar elektro en ik ben er helemaal gelukkig mee. Had ik meteen moeten doen ..
    De DLE 30 die er eerst in zat heeft me een aantal keren voor paal gezet op het veld door niet aan te willen slaan (achteraf vooral mijn eigen schuld ... ), maar ook het feit dat mij tot 2 keer toe de motor afsloeg tijdens de vlucht gaf de doorslag.
    Ik heb er nu een stevige setup inzitten en ben erg tevreden. Hij is door deze setup 1 kilo afgevallen, en dat merk je, en ik vlieg er nu met veel meer plezier mee. Geen gedonder meer door afslaande motoren en met mijn accu-pack kan ik met gemak tot 6 a 7 minuten rondtuffen.
    Om er echt mee slepen heb ik nog geen gelegenheid voor gehad maar gezien de power die erin zit moet dat geen probleem zijn. Zwevers tot pakweg 10 kg omhoog brengen moet mogelijk zijn en ik heb zelfs ergens gelezen dat iemand met deze setup een 16 kg kist aankon....

    Nadelen zijn er natuurlijk ook...
    Ten eerst zijn de lipo's kostbaar, ik heb er 4 moeten kopen en die 100 euro per stuk doen toch wat pijn ....
    Ook de kosten van de motor, regelaar, prop en externe BEC zijn niet mis.

    Deze motor met regelaar gebruik ik:
    DYMOND GTX-6374 Combo (mit DYMOND Smart 100 HV Regler)
    Te bestellen bij Staufenbiel als combo setje. Als lipo gebruik ik deze;

    Gens ace 4400mAh 22.2V 45C 6S1P Lipo Battery Pack
    I
    k vlieg ze als set van 2 stuks in serie, dus 12s. Gaat als de brandweer :).
    Als prop gebruik ik een Fiala 18 x 10, gaat perfect en geeft volgas een magnifiek geluid !
    Deze prop is voor de setup aan de kleine kant en zou nog wat groter kunnen mocht dat nodig zijn.

    Alles bij elkaar opgeteld zit je zo op een dikke 700 euro en dat is best wel veel voor een BL.
    Ik heb de DLE weliswaar kunnen verkopen, dat maakte het weer iets gunstiger, maar toch...

    Ik vlieg er nu een aantal maanden mee en ik moet zeggen dat de BL er beter door vliegt. Dit zal grootdeels komen door zijn gewichtsafname maar ook zeker het feit dat het elektro is. Pakt veel mooier op bij gasgeven en heeft erg veel koppel bij volle en warme lipo's (ik warm mijn lipo's altijd op tot 35 graden, scheelt enorm veel !!).

    Al met al heb ik er totaal geen spijt van gehad en hier blijven voortaan de brandstofmotoren buiten de deur :).

    Fijne kerst en een goed en vooral gezond 2017 !

    Groeten,

    Paul.
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2016
  14. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    ben jij van plan te gaan slepen dan Peter ?
    mijn setup is niet bedoeld om grote zwevers te slepen, voor gewoon vliegen is het echt perfect
    een klein zwevertje is geen enkel probleem maar een zwever van 20 kg wordt echt wel een probleem,
    voordeel van mijn setup is de prijs motor 55 euro regelaar 80 euro en dan een de lipo`s nog natuurlijk, 2 maal een 4S 5000 van hobbyking, en geloof me meer vermogen heb je echt niet nodig
    als je niet gaat slepen en je hebt geld teveel is zo,n setup van 700 euro leuk hoor, maar met de goedkope die ik er in heb gaat hij net zo goed, ik denk zelfs beter want mijn motor en accu`s zijn nog lichter, en dan heb ik ook nog een kleinere prop wat bij de start iets beter is
    verder denk ik er net zo over als r.c Paul, dit is veel beter dan die benzine motoren
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2016
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Kom maar eens kijken bij een sleepmeeting van Biggs.
    Wordt bijna alleen met brandstofmotoren gesleept,10/ 20 starts achter elkaar, zonder onderbrekingen.
    Tank leeg? een paar minuten aan de kant om te tanken en weer gaan...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  16. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Haarlem
    Allen bedankt voor de reacties. :D
    Van jullie antwoorden heb ik veel opgestoken, daar ik van elektro nog niet veel weet/wist.
    Ben in ieder geval wijzer geworden over de verschillende setup’s die hierboven beschreven staan!

    Motor/regelaar/lipo's. Van haalbaar :D tot niet haalbaar :( voor mijn portemonee!
    Voorstanders en tegenstanders qua elktro/brandstof zijn er, lees ik hier, en ook op vele andere draadjes.
    Goed en weloverwogen heb ik in deze voor “mij” een keus gemaakt, en mij doen besluiten om de BLV1 van een elektro motor te voorzien.
    Goede info komt op het juiste moment. :friends:
    Slepen kan ik tenslotte, in de toekomst (als ik daar aan toe ben, en het aandurf) met de van een brandstof voorziene motor de BLV3 doen.
    Eigenlijk een hele luxe, daar ik twee Big Lift’s bezit, realiseer ik mij nu! Één van brandstof en er straks één van elektro voorzien.

    @PH-SVV, Sander, leuke info zo op je site
    @serge, denk dat het verschil qua gewicht ook niet zo veel uitmaakt
    @R2D2, ik ga zo ongeveer ook voor jouw setup, om er gewoon mee te vliegen.

    En net als @R.c.Paul. wens ik jullie allen “Een goed en vooral gezond 2017
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2016
    serge pot vindt dit leuk.
  17. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Haarlem
    B.T.W. van de kerstvrouw onder de kerstboom :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    serge pot en Arnold 85 vinden dit leuk.
  18. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    ik denk dat je het er hiermee goed aan doet, het zal je verbazen hoeveel vermogen dat motortje nog heeft en hoeveel makkelijker je elektro BL vliegt in vergelijking met je Brandstof BL,
     
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  19. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Haarlem
    Begin van de week een zender aangeschaft voor de Pole Cat. Een Spektrum DXe, de opvolger van de DX4e die niet meer leverbaar is. Volgens de eigenaar van de zaak waar ik hem bestelde zou deze voldoen voor dit toestel. Meteen de kabels erbij besteld om hem ook via apps te kunnen programmeren via de tablet of telefoon.

    Maar helaas, deze zender kwam binnen en was niet te binden met de Pole Cat :(. Wat nu…… Zender defect? Maar even gebeld met de betreffende winkel en zou erover teruggebeld worden.

    Nog geen uur later kreeg ik telefonisch van de winkel eigenaar het antwoord. Deze zender is dus niet geschikt (bij navraag van hem aan Spektrum) om te binden met de Pole Cat. Kon de zender kosteloos retour zenden en hij zou op zoek gaan naar een vervangende (gezien mijn budget) of ik zou mijn geld retour krijgen.

    Één dag later al een telefoontje. Hij had er één elders gevonden en zou die opsturen. Gisteren kwam die binnen, een nieuwe DX5e, (die ook al niet meer leverbaar is). Binden en voilà, doet het. Goede service van RC Enschede. Kan ik van mijn werk toch nog mijn hobby maken, lekker vliegen in de pauze in de gymzaal :D.

    Tevens ook de benodigheden voor de setup van de Big Lift V1 besteld bij HK.
    Kan ik die voor komend seizoen ook gaan klaarmaken.:banana:
     
    serge pot vindt dit leuk.
  20. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    en voor welke setup ga je dan Peter ?
     

Deel Deze Pagina