Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Peter Houweling, 19 okt 2014.

  1. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Haarlem
    Ik ben gegaan voor deze setup.:

    Turnigy Aerodrive SK3 - 5055-430kv
    Turnigy Plush 100Amp Speed Controller w / BEC
    Turnigy nano-tech 4500mah 6S 25~50C Lipo Pack

    Het valt binnen mijn budget :D en hoop dat ik hier goed aan gedaan heb, daar elektro voor mij een geheel nieuwe dimensie is. Maar de tijd zal het leren:rolleyes:
     
  2. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Veendam
    bij ons vliegen er veel met dezelfde setup maar dan met 7S, ook deze biglifts gaan recht omhoog, ik denk dat je met een cell minder dus 6S ook geen enkel probleem hebt, toch was ik voor 2 maal een 3S gegaan deze kun je in meerdere vliegtuigen gebruiken, een 3S komt nou eenmaal geregeld voor als accu, verder maakt het niks uit, je zal opkijken hoeveel vermogen dit motortje heeft.... ik wens je veel plezier, gaat wel goed komen.
     
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  3. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    840
    Locatie:
    Lunteren
    Hallo Peter. Mag ik vragen wat voor een propeller je gaat vliegen? Nieuwsgierig als ik ben heb ik de motor effe door ecalch gehaald. Lijkt mij vrij pittig voor deze motor.
    Het gewicht valt iets vanaf door de electrosetup denk ik. Gokje: 5750 gram?

    Misschien ben ik wel te bezorgt hoor....aard van het beessie


    Groeten, Arnold
     
  4. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Arnold, mijn plan was een 16 x 10 of een maatje kleiner, een 15 x 8 om te proberen.

    Het totaal gewicht van mijn BigLift was 6002 gram. zie post #181
    Zenoah 26 eraf gehaald scheelt 1425 gram. Blijft over 4577 gram

    Bestelde setup volgens opgave:
    Turnigy Aerodrive SK3 - 5055-430kv 378 gram
    Turnigy Plush 100Amp Speed Controller w / BEC 52 gram
    Turnigy nano-tech 4500mah 6S 25~50C Lipo Pack 687 gram

    Totaal gewicht straks dus zo'n 5694 gram

    M.A.W. je gaat mij nu toch niet ongerust maken? :confused:
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2017
  5. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    840
    Locatie:
    Lunteren
    Hallo Peter,

    Kijk zelf maar eens.

    [​IMG]

    Nou ben ik geen sleepexpert. Ik heb wel onderlaatst aardig m'n eigen in electrosetups verdiept voor m'n piper die ik ook wil kunnen laten slepen.

    Geen bangmakerij, ik heb een beetje de tic als iemand z'n setup post om proberen een inschatting te maken of het klopt. Als ik twijfel pak ik effe dat programmatje uit de kast. Gewoon om voor mezelf wat ervaring op te doen. Ik moet zelf nog een hoop leren....

    Als anderen met deze setup gewoon lekker kunnen slepen is het perfect toch?

    Groeten, Arnold
     
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  6. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Arnold,
    Met deze setup wil ik alleen gaan vliegen zoals ik al schreef laatst in post #416
    Heel leuk programma dat ecalch. Ik heb hem meteen opgezocht en zal mij daar in gaan verdiepen. Moet op elektro gebied nog erg veel leren, maar een mens is nooit te oud om te leren, en dat geeft niet.

    En wat bovenstaand citaat betreft Arnold, blij dat je meeleest/kijkt en meedenkt. Een gewaarschuwd mens tenslotte...........
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2017
  7. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    840
    Locatie:
    Lunteren
    Sorry, daar had ik overheen gelezen! Zit ook al weer een bruisend oud en nieuw tussen

    Veel succes met inbouwen en electrovliegen!

    Groeten, Hans

    Euhhhh...Arnold is de naam..Aangenaam
     
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  8. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Haarlem
    Achhhhh stom van mij en excuus Arnold :hammer:, wist ik ook wel dat je Arnold heette maar, maar was wat verward:confused: door ene Hans die vanmorgen belde, waar ik al lange tijd niets meer van vernomen had, vandaar. Zal de voorgaande posten meteen veranderen in de goede naam. Kan nu nog bewerken zie ik :)

    Leerzaam en handig programma dat ecalch. :beer: Had ik eerder van moeten weten.
    Groeten, Peter
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.411
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is het dan niet handig om je e-schoentjes, kennis en routine met een kleiner model/motorisering (in) te slijten Peter? E-motoren hebben hun volle koppel al beschikbaar bij (vrijwel) nul toeren, ze hakken dan vrolijk door, in tegenstelling tot brandstof. En bij een fout (bedrading, belasting) kunnen een motor en een regelaar zonder waarschuwing frituren.

    Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days. Will save you, and us :D, a lot of questions. Notably the 'what went wrong?' kind of questions :(
    Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
    E-flight primer and tools

    And please, do your RC equipment, wallet, ego, battery, controller, motor, house/garage/car a big favour ... get a watt-meter. It will more than pay for itself, will save you at least one fried motor and one fried controller. Will also help you finding the best setup.

    Dit is al een leuk voorzetje door Jan ...
    Motorstroom loopt kwadratisch op met spanning, en met derde macht van Kv. In beide gevallen dus een veel sterkere steiging dan je zou verwachten, een motor gedraagt zich niet als een simpele weerstand volgens de wet van Ohm ( stroom = spanning / weerstand).
    Wat uitgebreider, met mitsen en maren ...
    extra current with one or two cells added, simple table - RCG

    DriveCalc en ScorpionCalc worden ook veel gebruikt:
    Sticky: e-flight calculators (compilation) - RCG
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2017
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.411
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 8 jan 2017
  11. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    840
    Locatie:
    Lunteren
    Klopt! Als het goed is heb ik er straks 1 over. Met rdu sensor...... het is geen te koop forum hier dus bij belangstelling pb graag.

    Volgens mij kan de sensor meevliegen met het toestel en later uitgelezen worden. Mijn engels is niet bijster goed, ik heb de handleiding niet echt goed gelezen.....op zn Hollands zeg maar......
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.425
    Locatie:
    Rotterdam
    Op zich zal deze setup goed presteren. Motortemperatuur zal in de praktijk een stuk lager zijn, omdat hij prima gekoeld wordt.
    Ik neem tenminste aan dat de motor niet achter een grote spinner verscholen wordt en gewoon ´in de open lucht´ hangt. Wel even een ruime koellucht-uitgang voorzien en dan gaat dat prima.

    Wat nog wel lastig kan worden is de volgasstroom, die is tamelijk hoog voor de 25C Nanotechs. In theorie zou het moeten gaan emt 25C lipo´s, in de praktijk halen ze dat niet en zullen ze het wat lastig hebben met zulke stromen. Bij normaal rondvliegen en incidenteel volgas geen probleem, bij langere sleepvluchten zou de spannning wel eens wat in kunnen zakken.

    Wat bij een electrosetup altijd belangrijk is, is een goede prop. Eigenlijk de belangrijkste schakel om een goed rendement te halen. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met XOAR en Fiala (houten) electroprops.

    Groetjes,
    Gerben
     
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.411
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maar dit geeft geen probleem met de levensduur van de accu's Gerben?
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.425
    Locatie:
    Rotterdam
    Goed kans dat ze vrij snel bol gaan staan Ron.
     
  15. Aristo

    Aristo

    Lid geworden:
    8 feb 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Groningen
    Even een vraagje,
    Ik heb verschillende verslagen gelezen van sleepvliegtuigen hier op dit forum. Nu zie ik dat er verschillen zijn tussen slepen, en daar bedoel ik mee: de ene heeft een sleepkoppeling, en een ander gebruikt een huckepak. Sommige toestellen hebben beide mogelijkheden zag ik. Wat is het verschil in slepen of meeliften (zo noem ik het met de huckepac), of heeft het te maken met het motorvermogen van het toestel, of is dat niet van belang? En bovenal, wat is veiliger?
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Oordegem
    Slepen is vele malen veiliger....
     
  17. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Haarlem
    Zo, gisteren opening vliegseizoen 2017. Heerlijk weer en de eerste vlucht :yes: is weer een feit.
    Mogen er maar velen komen deze zomer!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gezellige drukte was het, en altijd leuk om te zien wat de leden de afgelopen winter weer gebouwd hebben :)
    Wat een mooie hobby hebben wij toch!!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Aristo en Arnold 85 vinden dit leuk.
  18. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.193
    Locatie:
    Haarlem
    Gaaf Peter!
    Mooie platen ook :thumbsup:

    Groeten, Ralf
     
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  19. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Aarschot.
    Vliegt leuk he Peter zulks een Big Lift.
    Nu mijn zoon een ander toestel heeft om mee te vliegen, ben ik verplicht om met de Pink Panter te vliegen.
    Had er eerst wat vrees van, maar na een paar vluchtjes heb ik helemaal de smaak er van te pakken.
    Leuk toestel.
    Johan.
     
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Oordegem
    Lekker he, die eerste vliegdagen
     
    Peter Houweling vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina