Mooi zeg! Ja, mijn hawk (Wilco), dat is nog het oude model uit 2009, draait ook fors naar links weg bij afworp. Ik ben er op beducht. Aangezien ik mode 2 vlieg, moet ik met links afwerpen, en dat is niet comfortabel. Rechts mijn werphand. Maak het extra listig. De schakelaar gaat via mijn mond. Hmmm. Met rechts enig tegensturen, met aileron, bij afworp. Daarna is de vlucht op orde, als op rails....
Prop 14.5 x 14 RFM (freudenthaler). De zwiepert naar links komt voort uit het enorme koppel van de motor/prop. Bij start overtrekt de prop iets, om daarna behoorlijk gretig door te pakken.
Mijn vermogen zit onder de 1 kw, daarmee vliegt deze Hawk ontspannen, en klimt als een geit. De start is alleen listig...
Vlieggewicht zo rond de 1450 gram (inclusief telemetrie Opto gescheiden). Model behoud daarmee behoorlijk snelheid. Met 1750 gram gaat het model werkelijk op rails.
Mijn CG heb ik op een stabiele 68 mm zitten. Verder naar achteren ging bij mij de staart zwalken.
Mijn hoogte is max iets van 3 mm, daarmee draai ik een straffe loop.
Flapperons ingesteld met bovenin iets uitslag voor stuurcorrectie en een tikje down op hoogteroer. Komt daarmee dociel gecontroleerd binnen.
Het was in het verleden gebruikelijk de Hawk EWD op zowat 0 te stellen. Ik weet niet of bij de moderne Hawkjes deze nu fabrieksaf op 0 staan. Ik heb dat ook zo ongeveer, maar via een ooit gebroken staart uitgecorrigeerd. 2008-2009, de pionierstijd voor huidig werleldkampioen F5B 2016 "Gerben". GJVO en Gerben hebben toendertijd het model tot in het maximum uitgemolken, tot het explodeerde midair... dat was dus de grens.
Ik meen dat 3,5kw nog veilig gestookt kan worden in zo een toestel. Later zijn overgestapt op high-end modellen als Freudenthaler Surprises en Avioniks uit Rusland. Om ook echt resultaten te gaan boeken in competitie.
Gerben heeft daarin het maximum haalbare meesterschap gehaald in een bepaald niet malse competitie!
Draad der draadjes... bordevol opbouwend geklets... en top-informatie! Plaatjes zijn verdampt bij wissel naar nieuw forum. Jammer.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/budget-hotliner.95306/page-77#post-3764717
Uitslagen stuurorganen...
Budget hotliner
Plaatjes van mijn Hawk tref je hier...voor referentie.
http://www.modelbouwforum.nl/media/albums/wilco-5fb-revisie-2012.11921/
De bouw van m'n Enigma F5B (Alex F5B)
http://www.modelbouwforum.nl/media/albums/enigma-f5b-2011.6950/
Duitse draad, aller draadjes... wordt hard werken dat alles door te nemen... maar de info is daar om tot een maximum output voor je kist te komen... je hoeft het wiel aldus niet opnieuw uit te vinden.
http://www.rc-network.de/forum/show...taufenbiel?s=36d6a0433c969fc69cb56a892d6585ac
Dymond? Hmmm...
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/390679-Staufenbiel-DYMOND-X-MAX-X36-L1000
Er zijn wel wat efficiëntere aandrijvingen door te rekenen... maar het vliegt vast prima.
Ik begrijp niet waarom Staufenbiel voor de kleur heeft gekozen. Fluor tast epoxy aan!
Gr Bas