Ivo, de Hawk 1, 2 en 3 komen allemaal uit dezelfde mal.
Dus er moet altijd tape onder.
Wat er op de duitse fora geschreven wordt is een hoop onzin, Andy Reisenauer haalt snelheden met Hawkjes die met dat toerental en die prop theoretisch niet eens mogelijk zijn.
En de rest praat de anderen maar na.
Als ik de setup van John even uit het hoofd doorreken dan zit de motor op 4S op maximaal 11800 rpm en dan hou ik geen rekening met verlies.
Je zou dan met die prop, als ik geen weerstand van het model en dergelijke meereken, op maximaal 215 km/u komen.
Aanduiken, met de motor uit zou dan sneller zijn.
Wij haalden daarmee 242 km/u op de radar gemeten.
Mijn Surprise met 6,6 Kw Plettenberg en 17x25 prop haalde radar gemeten 375 km/u, sneller dan een Rookie en een andere jet en het leuke was, halverwege kon ik de motor uitzetten want zwevend kon ik er ook voorbij.
Al die snelheden is allemaal leuk maar het meest indrukwekkende van een hotliner of F5B kist is de versnelling van 0-250+
Binnen 3 seconden is je model vanaf de grond uit zicht.
En dan kan je ook nog eens het ding bijna haaks de bocht omgooien.
Dat ga je niet redden met een licht Staufenbiel aandrijvinkje, dan heb je gewoon een leuk opgevoerd zwevertje.
De Milan is inderdaad een Hawk met 4 kleppen.
Ze worden allemaal bij Launchmodel in China gemaakt.
Als je er 5 besteld kan je ze voor rond de 200 euro inkopen, alleen de verzendkosten maken ze dan weer 50 euro per stuk duurder, dus voor 250 euro heb je een Hawk (die daar F5B heet)
http://en.launchmodel.cn/list/?16_1.html
Nou.. weer een heel verhaal.
Dus:
Als je een beetje snelheid wil, zet er een echte motor in, Hacker B50 of Kontronik 600 met vertraging.
Daar een 16x16 of groter op.
Als je meer dan (gokje uit ervaring) 2000 watt in de Hawk stopt moet je de instelhoek veranderen met tape.
Laat je niet gek maken door de duitse fora of Reisenauer met de Peggy Pepper.
Als dat echt zo goed was dan vlogen ze in wedstrijden ook met Peggy Peppers of andere buitenlopers.
Het is geprobeerd maar was geen succes.
Om de Hawk leuk te laten vliegen moet hij minimaal 1500-1600 gram wegen, dan zet ie lekker door.
CG op 65mm om te beginnen, later verder naar achteren, 68mm.
Ik heb hem zelf op 72-74 mm gehad, 72 ging goed, bij 74mm was het binnen 1 seconde een bouwdoos.
Achterste schroefje vervangen door tape.
En verder... gewoon lekker gaan vliegen!
Gert-Jan