Vario Kobold of Skyfox

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door AHoogendijk, 19 mrt 2015.

  1. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Alle boutjes had ik schoongemaakt, maar er zit veel loctite in gegoten, en er komt gelijk roest op

    [​IMG]

    Dus nieuwe glimmende boutjes besteld
    [​IMG]

    Moet sterk genoeg zijn voor de frame platen

    Gelijk even een stukje frame in elkaar gepast:
    [​IMG]

    Ik heb ook een andere kap gevonden
    [​IMG]

    Alleen geeft dat ruzie met de uitlaat bocht
    [​IMG]

    Deze loopt gelijk naar achteren.

    Groeten

    Arie
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2015
  2. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Het zou jammer zijn om de kap uit te snijden.



    Dus als iemand nog een bochtje heeft zoals deze:

    [​IMG]



    Dan hou ik me aanbevolen.



    De afstand van de bevestigings gaten is 34 mm



    Groeten



    Arie
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2015
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb ik nog voor je, alleen helaas wel met een "OS-flens"....
    Ik denk dat die wel passend te maken is voor een Webra, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

    Ben alleen niet thuis, als je hem echt per se snel wilt hebben, moet ik even een maat inschakelen om hem op de post te doen.

    Je mag zelf bepalen wat hij waard is.

    Er liggen hier ook nog twee Zimmermann resodempers voor het geval je daar belang bij mocht hebben (zijn IETS stiller als de originele Vario dempers, niet veel, maar de sound is wat vriendelijker).

    Groet, Bert
     
  4. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Bedankt voor je aanbod Bert, maar os is 42 mm.
    Die zit ook in mijn andere mechaniek, dan zit 32 mm ongeveer in de buis.
    Die Zimmerman's hou ik even in gedachten

    Maar ik heb inmiddels een bocht voor een webra in Duitsland gevonden, komt er aan.

    In de middelste gearbox, het druklager op ge hoofdas as, en in de achterste gearbox zit vet, dit is nog niet hard.
    Wat is wijsheid voor onderhoud?
    Helemaal uit elkaar halen lijkt me niet nodig. Is uitvegen en nieuw vet er in voldoende?

    En hoeveel vet doe je in de gearbox? Ik heb het idee dat het meeste toch naar de randen slingert.

    Groeten

    Arie
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het vet niet verkleurd is (beetje grijs mag, als het maar niet bruin is o.i.d. Heel erg grijs is ook niet goed), kun je gewoon verder draaien.

    Als je nieuw vet doet, nooit "er bovenop" maar altijd eerst het oude vet zo veel mogelijk wegvegen. Niet wegspoelen want dan zijn ook de lagers daarna droog, en die krijgen maar heel moeilijk nieuw vet i.v.m. de stofschilden.

    Wat ik doe voor de hekrotor: ik draai met een hand de tandwielen rond, en spuit met de andere hand een worm vet op de doorgaande as. De worm vet wikkelt om de as, en daarmee ga ik door tot er zoveel vet om de as zit, dat het de tandwielen raakt, en daarna tot het dik op beide tandwielen zit.
    In bedrijf gaat het vet dan min of meer circuleren.
    Een deel van het vet slingert af, dus na een of twee uurtjes moet er wat vet bij. Zodra er voldoende vet op de wanden zit, komt er weer vet van de wanden terug op de assen etc etc etc.

    De middengearbox is lasting om na een paar uur weer open te halen (en die laat ik normaliter 60 uur dicht zitten) dus daar doe ik het zelfde, en schiet daarna die ruimte in het "deksel" ongeveer 1/3 vol.

    De hekrotor controleer ik om de 15 uur, als indicatie voor de toestand in de midden gearbox.

    Maar dat is voor de (veel gebruikte) lesheli's.
    Voor Eigen hobbyvliegen maak je meestal minder dan 25 uur per jaar, en dan is het voldoende om gewoon jaarlijks een dike klodder vet oe te passen en te vervangen.
    Dikke klodder in dit verband is meestal minder dan 0.5 cc...

    Groet, Bert
     
  6. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ok Bert, daar kom ik wel uit.

    Het eerste stukje gedaan, de gasservo zat naast de uitlaat, had hem zelfs geraakt kon je zien, dus die heb ik in het bovenste gat gestopt.
    [​IMG]

    De gearbox gesmeerd, de tandwielen lopen mooi in elkaar, en ik zie er zo ook geen slijtage op.
    Het druklager schoongemaakt, en goed gemonteerd, het grote gat zat onder, maar hoort boven.

    De motor hangt er nog los in, maar de servo'z zitten al weer op hun plaats.
    [​IMG]

    En de swashplate er op gezet, om te kijken of de servo's ook goed zitten
    [​IMG]

    Het begin is er.

    Groeten

    Arie
     
  7. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Het gaat niet zo snel hier, maar er is nog wel wat gebeurd,

    kabeltjes netjes wegwerken:
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    Aansluiting gemaakt voor tanken en gloeien:

    [​IMG]

    Want er komt een ander kapje op, die er bij zat was helemaal gaar, ik heb deze gevonden, moet nog wel mooi gemaakt worden:
    [​IMG]

    Groeten

    Arie
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mooie Canopy....
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  9. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Omdat deze bocht niet in de canopy van de panther past
    [​IMG]
    Heb ik gezocht, en op Ebay.de een andere gevonden, dat past netjes:
    [​IMG]

    Passende pakking bij gemaakt
    [​IMG]
    En de uitlaat er op
    [​IMG]

    Ook gelijk het zijschild van de koeling gerepareerd, en het servo gat verzet, omdat de servo nu wat hoger zit.

    [​IMG]

    Het past allemaal net.

    Groeten

    Arie
     
  10. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Inmiddels ook de staart wil vastgezet
    [​IMG]

    Het steuntje op de staartvin zat niet zo goed vast
    [​IMG]

    Even een plaatje er over, en het zit weer goed
    [​IMG]

    Groeten

    Arie
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Vorderingen !! en ja, die canopy is erg smaakvol ;)
    Zie ik goed dat het verbindingstuk tussen bocht en uitlaat siliconenslang is ?
    Dat is namelijk niet geschikt en zal snel verbranden, daarvoor heb je teflonslang nodig.
     
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    De canopy gaat helemaal kaal

    Stickers zitten er niet lekker op
    En er zit groot gat thv de tank
    Die moet nog kleiner worden
    Dan gaan we er iets moois van maken.

    Er zit een teflon stuk op

    Groeten

    Arie
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2015
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ziet er voor mij gewoon uit als Teflon, hoor?

    EDIT: Oeps, Arie was me nét een paar seconden voor....
     
  14. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Geeft niks, alle hulp is welkom, ik doe het ook niet dagelijks ;)
     
  15. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    De tol van de gyro zat achterop
    [​IMG]

    En de electronica gestapeld voorin
    [​IMG]

    Dat ga ik veranderen.

    Ik wil de gyro "binnen" hebben.
    En door de langere kap moetst de gloei en tank aansluiting naar achteren waar de tol zat.

    Nu komt de electronica in een zacht bedje boven de tank
    [​IMG]

    Even een gaatje gemaakt om de kabel vanaf de accu door te voeren, was anders te kort
    [​IMG]

    Groeten

    Arie
     
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Er zat een 1800 mAh accu in (zwaar) en die was na jaren stilstaan leeg.
    Nu stop ik er 2 in, 1 4cel voor de ontvanger, en een 5 cel voor de tol gyro. die draait dan op zijn eigen spanningsregelaar, en de accu van de ontvanger wordt zo niet belast.
    Beiden 2300 mAh, en samen denk ik net zo zwaar als die er in zat.

    Omdat de tol nu naar voren komt, moest de accu op een andere plaats.

    Even een plankje gemaakt om ze te ondersteunen
    [​IMG]

    En ze passen precies onder het frame
    [​IMG]

    EN dan ziet het geheel er zo uit
    [​IMG]

    Hij staat zo wel een beetje naar voren, ik zie wel hoe het werkt.

    Groeten

    Arie
     
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    mooi mooi,
    ... verder boven zie ik wat (servo) kabels heel dicht bij de uitlaat,
    die woord behoorlijk heet, niks voor de kabels !
    Groet
    Uwe
     
  18. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ha Uwe,
    dat hing er toen nog maar even los bij.

    Nu zit het zo:
    [​IMG]

    Groeten

    Arie
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    netjes !!!
     
  20. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Zo, het stof er een beetje af geblazen ;)

    Ik moet de bladafstelling nog gaan doen, maar kom het volgende tegen:
    Ik heb 2 sets bladen, en 3 koppen, de bladen zijn bijna 1 mm dikker dan de opening van de blad grips.
    Nu kan ik ze er in proppen, en aandraaien met de schroeven, maar dat voelt niet lekker.
    Is dat normaal? en kan ik de benodigde ruimte er gewoon af schuren?

    Het is ook bij de Kobold set, die gewoon nieuw geleverd is.

    Groeten

    Arie
     

Deel Deze Pagina