Vario Kobold of Skyfox

Alle boutjes had ik schoongemaakt, maar er zit veel loctite in gegoten, en er komt gelijk roest op

P4030991-1024_zpsq21obspk.jpg


Dus nieuwe glimmende boutjes besteld
P4030989-1024_zpsrzocowmj.jpg


Moet sterk genoeg zijn voor de frame platen

Gelijk even een stukje frame in elkaar gepast:
P4030992-1024_zpsmq7fme2j.jpg


Ik heb ook een andere kap gevonden
2015-03-28%2018.15.18_zpsk2szvsxq.jpg


Alleen geeft dat ruzie met de uitlaat bocht
P4030993-1024_zpsjubnedj1.jpg


Deze loopt gelijk naar achteren.

Groeten

Arie
 
Laatst bewerkt:
Het zou jammer zijn om de kap uit te snijden.



Dus als iemand nog een bochtje heeft zoals deze:

809_8-0_zpsbfpxjaqv.jpg




Dan hou ik me aanbevolen.



De afstand van de bevestigings gaten is 34 mm



Groeten



Arie
 
Laatst bewerkt:
Heb ik nog voor je, alleen helaas wel met een "OS-flens"....
Ik denk dat die wel passend te maken is voor een Webra, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ben alleen niet thuis, als je hem echt per se snel wilt hebben, moet ik even een maat inschakelen om hem op de post te doen.

Je mag zelf bepalen wat hij waard is.

Er liggen hier ook nog twee Zimmermann resodempers voor het geval je daar belang bij mocht hebben (zijn IETS stiller als de originele Vario dempers, niet veel, maar de sound is wat vriendelijker).

Groet, Bert
 
Bedankt voor je aanbod Bert, maar os is 42 mm.
Die zit ook in mijn andere mechaniek, dan zit 32 mm ongeveer in de buis.
Die Zimmerman's hou ik even in gedachten

Maar ik heb inmiddels een bocht voor een webra in Duitsland gevonden, komt er aan.

In de middelste gearbox, het druklager op ge hoofdas as, en in de achterste gearbox zit vet, dit is nog niet hard.
Wat is wijsheid voor onderhoud?
Helemaal uit elkaar halen lijkt me niet nodig. Is uitvegen en nieuw vet er in voldoende?

En hoeveel vet doe je in de gearbox? Ik heb het idee dat het meeste toch naar de randen slingert.

Groeten

Arie
 
Als het vet niet verkleurd is (beetje grijs mag, als het maar niet bruin is o.i.d. Heel erg grijs is ook niet goed), kun je gewoon verder draaien.

Als je nieuw vet doet, nooit "er bovenop" maar altijd eerst het oude vet zo veel mogelijk wegvegen. Niet wegspoelen want dan zijn ook de lagers daarna droog, en die krijgen maar heel moeilijk nieuw vet i.v.m. de stofschilden.

Wat ik doe voor de hekrotor: ik draai met een hand de tandwielen rond, en spuit met de andere hand een worm vet op de doorgaande as. De worm vet wikkelt om de as, en daarmee ga ik door tot er zoveel vet om de as zit, dat het de tandwielen raakt, en daarna tot het dik op beide tandwielen zit.
In bedrijf gaat het vet dan min of meer circuleren.
Een deel van het vet slingert af, dus na een of twee uurtjes moet er wat vet bij. Zodra er voldoende vet op de wanden zit, komt er weer vet van de wanden terug op de assen etc etc etc.

De middengearbox is lasting om na een paar uur weer open te halen (en die laat ik normaliter 60 uur dicht zitten) dus daar doe ik het zelfde, en schiet daarna die ruimte in het "deksel" ongeveer 1/3 vol.

De hekrotor controleer ik om de 15 uur, als indicatie voor de toestand in de midden gearbox.

Maar dat is voor de (veel gebruikte) lesheli's.
Voor Eigen hobbyvliegen maak je meestal minder dan 25 uur per jaar, en dan is het voldoende om gewoon jaarlijks een dike klodder vet oe te passen en te vervangen.
Dikke klodder in dit verband is meestal minder dan 0.5 cc...

Groet, Bert
 
Ok Bert, daar kom ik wel uit.

Het eerste stukje gedaan, de gasservo zat naast de uitlaat, had hem zelfs geraakt kon je zien, dus die heb ik in het bovenste gat gestopt.
P4061029-1024_zpsd8m83to5.jpg


De gearbox gesmeerd, de tandwielen lopen mooi in elkaar, en ik zie er zo ook geen slijtage op.
Het druklager schoongemaakt, en goed gemonteerd, het grote gat zat onder, maar hoort boven.

De motor hangt er nog los in, maar de servo'z zitten al weer op hun plaats.
P4061030-1024_zpswje7utrp.jpg


En de swashplate er op gezet, om te kijken of de servo's ook goed zitten
P4061032-1024_zpshdxfoace.jpg


Het begin is er.

Groeten

Arie
 
Het gaat niet zo snel hier, maar er is nog wel wat gebeurd,

kabeltjes netjes wegwerken:
P4061042-1024_zpsqhhbuwez.jpg

P4061045-1024_zpshkauhohj.jpg


P4061043-1024_zpsssry4qac.jpg


Aansluiting gemaakt voor tanken en gloeien:

P4071047-1024_zpsysjelnv5.jpg


Want er komt een ander kapje op, die er bij zat was helemaal gaar, ik heb deze gevonden, moet nog wel mooi gemaakt worden:
2015-04-07%2016.52.50-1024_zpsmjfqtafk.jpg


Groeten

Arie
 
Omdat deze bocht niet in de canopy van de panther past
45_zpsfo7wdmzr.jpg

Heb ik gezocht, en op Ebay.de een andere gevonden, dat past netjes:
46_zpsczf3cptp.jpg


Passende pakking bij gemaakt
48_zpskrrrexma.jpg

En de uitlaat er op
47_zpsxaswncag.jpg


Ook gelijk het zijschild van de koeling gerepareerd, en het servo gat verzet, omdat de servo nu wat hoger zit.

49_zpsfrwai1s5.jpg


Het past allemaal net.

Groeten

Arie
 
Inmiddels ook de staart wil vastgezet
50_zpspycggubp.jpg


Het steuntje op de staartvin zat niet zo goed vast
51_zpsg6ynydqh.jpg


Even een plaatje er over, en het zit weer goed
52_zps60jvddiu.jpg


Groeten

Arie
 
Vorderingen !! en ja, die canopy is erg smaakvol ;)
Zie ik goed dat het verbindingstuk tussen bocht en uitlaat siliconenslang is ?
Dat is namelijk niet geschikt en zal snel verbranden, daarvoor heb je teflonslang nodig.
 
Vorderingen !! en ja, die canopy is erg smaakvol ;)
Zie ik goed dat het verbindingstuk tussen bocht en uitlaat siliconenslang is ?
Dat is namelijk niet geschikt en zal snel verbranden, daarvoor heb je teflonslang nodig.
De canopy gaat helemaal kaal

Stickers zitten er niet lekker op
En er zit groot gat thv de tank
Die moet nog kleiner worden
Dan gaan we er iets moois van maken.

Er zit een teflon stuk op

Groeten

Arie
 
Laatst bewerkt:
Ziet er voor mij gewoon uit als Teflon, hoor?

EDIT: Oeps, Arie was me nét een paar seconden voor....
 
De tol van de gyro zat achterop
58a_zpsp5rfspzh.jpg


En de electronica gestapeld voorin
58b_zpsr7ydeqyp.jpg


Dat ga ik veranderen.

Ik wil de gyro "binnen" hebben.
En door de langere kap moetst de gloei en tank aansluiting naar achteren waar de tol zat.

Nu komt de electronica in een zacht bedje boven de tank
60_zpsvqo87ysh.jpg


Even een gaatje gemaakt om de kabel vanaf de accu door te voeren, was anders te kort
61_zpsxgz628ko.jpg


Groeten

Arie
 
Er zat een 1800 mAh accu in (zwaar) en die was na jaren stilstaan leeg.
Nu stop ik er 2 in, 1 4cel voor de ontvanger, en een 5 cel voor de tol gyro. die draait dan op zijn eigen spanningsregelaar, en de accu van de ontvanger wordt zo niet belast.
Beiden 2300 mAh, en samen denk ik net zo zwaar als die er in zat.

Omdat de tol nu naar voren komt, moest de accu op een andere plaats.

Even een plankje gemaakt om ze te ondersteunen
62_zpslstorve0.jpg


En ze passen precies onder het frame
63_zps6fm0ba43.jpg


EN dan ziet het geheel er zo uit
64_zpsp87wgmvb.jpg


Hij staat zo wel een beetje naar voren, ik zie wel hoe het werkt.

Groeten

Arie
 
mooi mooi,
... verder boven zie ik wat (servo) kabels heel dicht bij de uitlaat,
die woord behoorlijk heet, niks voor de kabels !
Groet
Uwe
 
Zo, het stof er een beetje af geblazen ;)

Ik moet de bladafstelling nog gaan doen, maar kom het volgende tegen:
Ik heb 2 sets bladen, en 3 koppen, de bladen zijn bijna 1 mm dikker dan de opening van de blad grips.
Nu kan ik ze er in proppen, en aandraaien met de schroeven, maar dat voelt niet lekker.
Is dat normaal? en kan ik de benodigde ruimte er gewoon af schuren?

Het is ook bij de Kobold set, die gewoon nieuw geleverd is.

Groeten

Arie
 
Back
Top