Vario Kobold of Skyfox

Die opening van de bladgrips, heb je die gemeten bij het boutgat of bij de wortel ? Als het de set is die bij de heli hoort zou het goed moeten zijn.
Als de grips open komen te staan gaat er iets niet goed, maar dat hoef ik je niet uit te leggen neem ik aan.
 
Halverwege de opening en de wortel, nog niet precies gemeten, maar je ziet ze een beetje open gaan.

Kan ik dat er gewoon af schuren.
 
Zo, het stof er een beetje af geblazen ;)

Ik moet de bladafstelling nog gaan doen, maar kom het volgende tegen:
Ik heb 2 sets bladen, en 3 koppen, de bladen zijn bijna 1 mm dikker dan de opening van de blad grips.
Nu kan ik ze er in proppen, en aandraaien met de schroeven, maar dat voelt niet lekker.
Is dat normaal? en kan ik de benodigde ruimte er gewoon af schuren?

Het is ook bij de Kobold set, die gewoon nieuw geleverd is.

Groeten

Arie

Da's heel raar, heb ik met Vario nog nooit meegemaakt (heb al mijn Vario bladensets gechecked, zijn er toch 6 met in totaal 15 bladen, geen enkele is afgeschuurd). Normaliter gaan de bladen er licht klemmend in, maar zie je de grips niet wijken bij het plaatsen van het blad.

De bladwortels horen 14 mm dik te zijn. De grips horen dus 14 mm wijd te zijn.
Checken welke afwijkt. als de grip afwijkt, kijken of hij overal even breed is of toevallig wat toeknijpt.

Bladwortels die te dik zijn kun je gerust afschuren, zolang je de twee vlakken maar planparallel houdt.
Bladegrips zou ik niet aanpassen....
 
een afwijking van 1 a 2 tiende zal niet een groot probleem opleveren... 1 mm, da's behoorlijk te veel.

Ik heb er serieus moeite mee, te geloven dat dat originele Vario bladen zijn....
 
Ik heb nog even goed gekeken, en het valt mee, als je de bladen er in duwt gaat het steeds stroever.
De blade grips staan een klein beetje naar binnen, dus met de bladen er naast lijkt het heel wat.
Die 14 mm klopt, maar de lak zal een beetje dik zijn ;)
Het is een oudere heli, maar de bladen zijn gewoon nog nieuw, geen krasje er op
Nu ze er in zitten, zie ik ook dat het past, en de grips toch niet open staan.

Misschien dat ik iets van af haal om ze soepeler te laten lopen, of slijt dat vanzelf wel?

Het was ook voor de zekerheid, bedankt voor je reactie Bert.

We gaan volgende week eens kijken hoed de afstelling is, en misschien nog eens starten.
Ze geven alleen wel elke dag regen op zo te zien :(

Groeten

Arie
 
Die bladegrips buigen vermoedelijk door het gietproces en spanningen in het materiaal, soms wat naar binnen toe na verloop van tijd.
Dát verschijnsel kan totaal geen kwaad.

als je de heli op zijn zijkant houd, en de bladen zakken onder hun gewicht nog naar beneden (losse boutjes zonder moer), dan zou ik er verder niks aan doen
 
En natuurlijk was de vakantie weer te kort Bert, maar dat komt wel weer.

Heb nog eens nagedacht over een teststand.
Nu heb ik een workmate.
Paar latjes gezaagd
67_zpsbzoxmmee.jpg


Aan elkaar geschroefd
68_zpsqvgtuilb.jpg


En dan past het zo
69_zps9bbwbqyj.jpg


Heli klem onder de latjes, en de latjes klem in de workmate.
En het past nog ook
70_zpsbz3as6do.jpg


Zo kan ik op hoogte afstellen/schroeven, zoder dat de heli plotseling naar beneden gaat.

Groeten

Arie
 
Oh ja,

In mijn startkist zit een accu, die niet helemaal nieuw meer is.
72_zpsk0ht85cg.jpg


De contacten slecht, en de accu bol
71_zpskbof5xsg.jpg


Ik merk met laden al dat hij niet helemaal fris meer is, maar als de startmotor er aan trekt, is het gelijk 9v, dat gaat niets worden.

De accu dus vervangen voor 2 kleine van 12 V, om het gloeien te voeden.

En de startmotor een LiPo gegeven, ook niet helemaal nieuw, maar als deze slecht wordt, dan kan er altijd een andere op.
73_zps23iu0aik.jpg


Het voelt in ieder geval al sterker.

Groeten

Arie
 
Dat werkt goed, zo'n LiPo aan je starter!

Je had ook gewoon een LiPo in je startkist leggen.... 2600 mAh is genoeg voor een gemiddeld middagje starten, gloeien en brandstof verpompen....
 
ff klein tippie:
Een heli vastzetten in de werkbank, dat is tot daar aan toe..
maar een heli kan er absoluut niet tegen om dan de motor te starten, en vermogen van de motor te gaan vragen..
Dan moet je nl pitch geven, sturen.. zonder vermogensvraag KAN de motor niet worden afgesteld.
Een heliframe is er op gemaakt dat de heli meegaat.
frame kan absoluut de kracht niet hebben als hij vast zit en je gaat starten/pitch geven..

zowieso is de construcite waarmee een landingsgestel vastzit aan het frame meestal in de orde van grootte "4 minischroefjes"...
normaal staat de heli erop, en de 200 gram van het landingsgestel kunnen de schroefjes best hebben.
maar niet de 4 a 5 kilo die de rotor met gemak produceert.
ff veilig gegokt, ik denk dat de rotor wel meer opwaartse kracht produceert.

Afstellen moet gewoon in de lucht, daar kun je hem veilig belasten en gas geven.
als iemand met een beetje verstand van zaken dat doet, krijg je echt niet zomaar een motoruitval in de lucht.
en als het gebeurt, kan diegene hem landen met autorotatie.
 
Je had ook gewoon een LiPo in je startkist leggen.... 2600 mAh is genoeg voor een gemiddeld middagje starten, gloeien en brandstof verpompen....

Dit waren de spullen die ik had liggen, en dan heb ik ook geen draad aan de starter.

Zo heb ik me startmotor ook uitgevoerd met een 5S lipo,werkt perfect en krijg met gemak alle motoren rond zo....
Ik had nog een 3S, eens kijken wat dat doet, die startmotor kan wel wat hebben geloof ik ja

ff klein tippie:
Een heli vastzetten in de werkbank, dat is tot daar aan toe..
maar een heli kan er absoluut niet tegen om dan de motor te starten, en vermogen van de motor te gaan vragen..

Klopt student, maar er zitten nog geen rotorbladen aan:hammer:.
Eerst eens kijken of het ding wil starten.
En ik vind het ook wel prettig dat bij het afstellen van pitch etc, de heli niet op de grond stuitert.
En op m'n knieën aan de heli werken, dat heb ik wel gehad.

Groeten

Arie
 
5S op zo`n startmotor is wel wat over de top.
De startmotor kan het wel hebben, maar de drijfstang van je helimotor zal het minder plezant vinden bij kou of een hydro-lock.

De heli vastzetten is geen goed idee zoals eerder vermeld. Je kunt hem zonder bladen starten en dan hoeft hij niet vast te staan. De krachten moeten vrij spel hebben anders gaat het ernstig mis. Dus ook de staartrotor moet je niet tegen gaan houden.
 
Aha, dat is een betere gedachte ;-)
veel mensen die dit doen, zetten later toch de bladen erop.. en zo..
vandaar even de (overbodige) opmerking:D

pitch etc moet je gewoon lekker aan de tafel doen..
daar heb je geen draaiende motor bij nodig.
desnoods met een schuif op de zender om het gas of pitch te verhogen.
meeste futaba zenders hebben dat standaard op de normal vliegmodus.
 
5S op zo`n startmotor is wel wat over de top.
De startmotor kan het wel hebben, maar de drijfstang van je helimotor zal het minder plezant vinden bij kou of een hydro-lock.

Klopt wat je zegt de Startmotor kan tot 24V
en idd je moet geen Hydro-lock hebben want dan draai je met deze startmotor alles in de soep maar dat heb je ook met een standaard Align starter o.i.d.
Bij mij werkt het perfect om alle soorten motoren aan te slingeren....als je maar weet waar je mee bezig bent;)tijdens starten van motoren.
 
Klaar gezet om eens wat te proberen
74_zpsozljfojz.jpg


Standaard Webra instellingen van de carburateur.
Beetje brandstof laten komen, gloeien en starten.
En hij gaat nog lopen ook!
de starter kreeg hem best goed rond.


Viel wel een paar keer uit, maar dan was starten een fluitje van een cent .

Kwart tank leeg gedraaid.
75_zpskegowfvk.jpg


Ik heb geen idee wat er hiervoor mee is gedaan, of hoe lang de motor heeft stilgestaan.

Zal hem een rustig een poosje laten pruttelen de volgende keer.
Viel na een beetje optoeren steeds uit, dus ik moet stationair nog wat afstellen.

Groeten

Arie
 
Back
Top