Ook al een vliegpoging gedaan op 10 x 6 maar net onvoldoende vermogen om uit het te hoge voorjaarsgras los te komen. Nu met 9 x 6 gepropt.
10 x 6 is inderdaad behoorlijk aan de zware kant: in de lucht vermoedelijk perfect (schat dat je de motor dan min of meer perfect op zijn piekvermogen krijgt) maar daar heb je weinig aan als je niet van de grond komt.
Denk eerlijk gezegd, dat je meer kans maakt met een 10 x 4.... Vrijwel iedentiek in vermogen aan een 9 x 6, maar wel 15% méér trekkracht statisch.... Eventueel een 10 x 5 als de 10 x 4 goed van de grond komt maar te langzaam is in de lucht.
Voor een .30 op methanol, zijn zowel die 9 x 6 als die 10 x 4 eigenlijk te licht, want de motor draait statisch al min of meer boven het toerental van piekvermogen (als ik propcalc en de fabrieksopgaven mag geloven).
Ikzelf verwacht met een 10 x 4 precies goed uit te komen (0,25 PK @ 10K, is wat dit motortje zou moeten willen doen op benzine).
Heel benieuwd hoe het op de benzine gaat lopen, Bert! Is maar een klein 'piefje'
Inderdaad... Lopen zal het wel, maar ik kan slecht inschatten of de temperatuur en de compressieverhouding nu juist meer of minder kritisch gaan worden.
Daarnaast, we beginnen nu in de serieus lage brandstof verbruiken terecht te komen, dus ik vraag me af, of ik de carburatie enigszins op orde krijg.
Maar dat is nu juist de pret. Economisch nut heeft dit allang niet meer, tenzij je de autokosten gaat rekenen om naar de modelbouwwinkel te rijden om brandstof te kopen (dan gaat het opeens serieus geld schelen...). Dit gaat puur om de lol van het prutsen, en het eventuele practisch nut zit hem in dat je nu je vliegtuig thuis kunt aftanken, en er dan de hele middag lang je vluchtjes mee kunt doen zonder startkisten, gereedschap en wat dies meer zei.
Al doe je dan wel serieus concessies aan het prestatieniveau.... Zeg maar: het "bejaarden-optie pakket"...