Test: Methanolmotor op benzine

Saito zegt dat de eerste 10 minuten van belang zijn voor de drijfstang, en dat de motor na 40 minuten min of meer ver genoeg ingelopen is om mee te vliegen.

Gewoon een haartje vet houden, en niet continue vol gas vliegen. Wel zo nu en dan vol gas een looping draaien o.i.d. en zo nu en dan van hoog af stationair naar beneden komen pruttelen.
Op een gegeven moment gaat de olie er steeds beter uitzien.
 
Ondertussen blijven de viertakten maar draaiuren verzamelen, zonder ook maar het geringste probleem.
Heb wel even flink moeten pushen, maar het is me dit weekend gelukt 0,7L benzine weg te stoken, al had ik daar de hulp van de "zuiplap" heli wel bij nodig, die heeft in zijn eentje al minstens de helft van dat verbruik weggeslobberd....
 
En omdat ik ook wil weten waar de ondergrens ligt: Er is een nieuwe Charter in aanbouw, en die gaat de .52 krijgen.
Maar dan staat er natuurlijk een toestel stof te happen.
Er is dus een .30 viertakt onderweg, die van lieverlee ook op benzine-dieet gaat....
 
Ooohhhhh wat schattig....

IMG_3068.JPG
 
Yup... een ASP 30...

Bougietje is een ouwetje, gewoon "voor het beeld"... Ik moet de ontsteking nog bestellen, maar moest even kijken hoe het budget uitkwam.
Denk dat die er volgende week ook wel is, en dan kan de boel inlopen....

Heel cute motortje, maar een drama om uit elkaar te krijgen (ik krijg de pistonpen er niet uit), en hij bleek érg vies van binnen. Wat ASP als conserveringsolie gebruikt weet ik niet, maar het is dun, helder, en er zit metaalpulp in, lijkt het wel. Dus schoongespoeld en in de olie gezet.
Heb nog geen modificaties aan kleppen of carb gedaan. Hij moet eerst maar eens lopen, kijken of de naalden ver genoeg dicht kunnen....
 
Zuigerpen? Is bij een OS 40 FS ook listig. Niet als ie nieuw is, wel als het volgebakken zit met ingedikte olie. De motor heb ik destijds uitgekookt in Koelvloeistof, zo ook m'n OS FS-26... met een gebogen paperclip, exact in een mooie ronde bocht gevormd, voorzichtig de pen er uit kunnen werken via het gat op de achterzijde. De bus dus eerst getrokken, en via de binnenwand uit naar buiten gewerkt. Heeft wel even geduurd.
Op het RC-Universe forum las ik een keer dat ze dat gat bij groot onderhoud door hadden geboord aan de voorzijde, om bij hernieuwd onderhoud de zuigerpen makkelijker los te kunnen werken... met een dunne stift.

Hier het FS-26-je... inmiddels met nieuwe FS 30 uitlaat, stiller en wat beter vast te zetten... De oude was echt oud, dun buisje beschadigd door imbusverklemmingen.
Ook al een vliegpoging gedaan op 10 x 6 maar net onvoldoende vermogen om uit het te hoge voorjaarsgras los te komen. Nu met 9 x 6 gepropt. Wachtende op een mooi dagje en mooi laag gras.
Motortje klonk gezond na de grote revisie... liep prachtig.

DSC_3252-LR.jpg


DSC_3590-LR.jpg


Heel benieuwd hoe het op de benzine gaat lopen, Bert! Is maar een klein 'piefje'

Gr Bas
 
Zuigerpen? Is bij een OS 40 FS ook listig. Niet als ie nieuw is, wel als het volgebakken zit met ingedikte olie.

Dat bedoel ik niet.... De .52 heeft in die teflon pad een klein gaatje zitten, daar kun je een tandestoker in prikken o.i.d, en dan trek je zo die pen er uit.
De .30 (of in elk geval mijn exemplaar) heeft een "dichte" teflon pad, dus de enige manier om die pen er uit te krijgen is die teflon pad er met geweld uit te peuteren, zodat je iets in de pistonpen kunt klemmen.
En die Pad is niet los te krijgen, dus moet je een nieuwe pistonpen op voorraad hebben vóór je de motor uit elkaar haalt...

Heel vreemd.

Ik zou nog eens (als ik de motor ooit wél uit elkaar moet hebben) met een magneetje kunnen proberen, want die pistonpen is het enige stuk ijzerhoudend metaal in de buurt....
 
Ook al een vliegpoging gedaan op 10 x 6 maar net onvoldoende vermogen om uit het te hoge voorjaarsgras los te komen. Nu met 9 x 6 gepropt.

10 x 6 is inderdaad behoorlijk aan de zware kant: in de lucht vermoedelijk perfect (schat dat je de motor dan min of meer perfect op zijn piekvermogen krijgt) maar daar heb je weinig aan als je niet van de grond komt.
Denk eerlijk gezegd, dat je meer kans maakt met een 10 x 4.... Vrijwel iedentiek in vermogen aan een 9 x 6, maar wel 15% méér trekkracht statisch.... Eventueel een 10 x 5 als de 10 x 4 goed van de grond komt maar te langzaam is in de lucht.
Voor een .30 op methanol, zijn zowel die 9 x 6 als die 10 x 4 eigenlijk te licht, want de motor draait statisch al min of meer boven het toerental van piekvermogen (als ik propcalc en de fabrieksopgaven mag geloven).

Ikzelf verwacht met een 10 x 4 precies goed uit te komen (0,25 PK @ 10K, is wat dit motortje zou moeten willen doen op benzine).

Heel benieuwd hoe het op de benzine gaat lopen, Bert! Is maar een klein 'piefje'

Inderdaad... Lopen zal het wel, maar ik kan slecht inschatten of de temperatuur en de compressieverhouding nu juist meer of minder kritisch gaan worden.
Daarnaast, we beginnen nu in de serieus lage brandstof verbruiken terecht te komen, dus ik vraag me af, of ik de carburatie enigszins op orde krijg.

Maar dat is nu juist de pret. Economisch nut heeft dit allang niet meer, tenzij je de autokosten gaat rekenen om naar de modelbouwwinkel te rijden om brandstof te kopen (dan gaat het opeens serieus geld schelen...). Dit gaat puur om de lol van het prutsen, en het eventuele practisch nut zit hem in dat je nu je vliegtuig thuis kunt aftanken, en er dan de hele middag lang je vluchtjes mee kunt doen zonder startkisten, gereedschap en wat dies meer zei.
Al doe je dan wel serieus concessies aan het prestatieniveau.... Zeg maar: het "bejaarden-optie pakket"...
 
Maar dat is nu juist de pret. Economisch nut heeft dit allang niet meer, tenzij je de autokosten gaat rekenen om naar de modelbouwwinkel te rijden om brandstof te kopen (dan gaat het opeens serieus geld schelen...).

En niet te vergeten benzine is een veel makkelijker te verkrijgen produkt..... of we moeten ineens allemaal een elektroauto moeten gaan rijden.... dan wordt het vliegen a la Dries :) . Verder ben ik doorgegaan met inlopen, gaat erg goed zonder een probleem, nu van 1700 toeren idle, geef dan volgas en gaat dan zonder een hapering door naar 9100 toeren met een 14x6 namaak APC. Belooft nog wat.

Nog een vraagje over de olie. Saito raad een mengverhouding aan van 1 deel olie op 20 delen benzine. Ik heb gemengd 4 liter brandstof met 225 CC olie, heb ik dat goed gedaan? Er komt zo weinig prut uit de pijp namelijk. Verder heb ik ook een wat betere jerrycan gekocht voor mijn benzine. Ik gebruikte nu het standaardkannetje van Hobbyin daarmee stonk de schuur naar een tankstation, nu ruik je het niet meer.
 
Laatst bewerkt:
heb gemengd 4 liter brandstof met 225 CC olie,

Volgens mij niet.... Volgens mij is 1:20 vier liter benzine met (4000/20=)200 cc olie.
Maar dat is helemaal niet erg: Saito is vrij duidelijk in dat 1:20 het minimum is, dus een beetje meer olie kan helemaal geen kwaad.
Weinig olie uit de pijp, is tamelijk normaal: er passeert vergeleken met een gloeipluggert, maar extreem weinig olie... Ongeveer 1/8ste van wat een gloeipluggert krijgt.

Persoonlijk zou ik die mengverhouding die je nu gebruikt, gewoon zo houden: het is een haartje vetter dan 1:18, en dus gewoon heel veilig binnen de marge. Daarnaast moet je, als je nu opeens anders gaat mengen, ook de naalden weer verstellen.

Een goede Jerrycan is absoluut een must.... :D
 
'Als' je de teflon stop kunt bewonderen... zou een heet gestookte naald da niet voldoende hechten om em te trekken?
Hete punt in de stop... daarin laten koelen... en trekken? Daarna met mesje de braampjes weer fatsoeneren... kan het bij inbouw weer terug...

Propjes... zja... :) Zou een 10 x 4 iets kunnen inkorten met een 5mm, of een 10 x 6 schompen?
Ik heb nu een greep in de grabbelbak gedaan. Meen dat ik ook nog 10 x 4 en 10 x 5 had...

Mijn voorste lagertje is metal shielded. Nieuw edoch mossig. Mogelijk ga ik dat nog omzetten naar een kunststof keerring type...

Na demontage... nieuwe as en drijfstang, nieuwe nokkenasje, nieuwe bus en zuigerveer, piston-pin. Zuiger was nog 100%. Nieuw huis. Originele kop, maar nieuw kleppendeksel van de .30... en een nieuw uitlaatje.
(over een periode van 8 jaar bijeen verzameld voor schattige prijsjes)

Ernstig groot voordeel van de benzine stoken... nooit meer afterrun nodig!!!! :yes:

DSCN0047-LR.jpg
 
Laatst bewerkt:
Propjes... zja... :) Zou een 10 x 4 iets kunnen inkorten met een 5mm

Waarom zou je dat willen doen? Met een 10 x 4 moet die motor van jou al moeiteloos richting de 10K gaan. Daarboven komt er helaas niet zo heel veel vermogen meer bij, maar die 10 x 4 pakt dan nog lang niet het vermogen wat het motortje theoretisch zou moeten kunnen leveren.
(Bovenstaand is uitgaand van dat de fabrieksopgaven enigszins realistisch zijn).

Je zit een beetje in je maag met de overgang van statisch naar vliegend, die je wat nekt.
Welk toerental haalde je eigenlijk met die 10 x 6?
 
Oh... vergat ik nog: ben bang dat die truuk met de hete naald niet zal werken: Teflon wil niet echt smelten (het smeltpunt ligt hoger dan het punt waar de chemische verbinding ophoud teflon te zijn...).
 
Daar waar Teflon koffie wordt, gaat het plakken toch :-)
Naaldje (geen speld) is maar heel dun. Een wit gloeiend puntje wil best prikken?
Wie niet waagt die niet wint immers.

De Pilot O.K. Modelds PT-19 is geen racer... dus zekere tractie bij de start.
Het iets aftppen betekend relatief andere spoed, hoger toerental.

Aan het einde van het draadje komen de prop-ervaringen...
http://www.rcuniverse.com/forum/beginners-85/11620802-os-fs26.html

En wat filmpjes hier...
https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2693540-OS-FS-26-Surpass-running-on-FAI-fuel
 
Precies wat ik al dacht: die motor levert zijn piekvermogen ONDER de 10300 toeren.... Waar wel, weet ik niet, maar hij doet méér (qua pk's) met de 10 x 6 dan met de 9 x 6....
Voor wat het waard is: volgens Pé Reivers heb je met de 10 x 6 ook meer statische trekkracht.
Het zou kunnen, dat die prop in de lucht iets te zwaar zal zijn, en dan zou een 10 x 5 mooi zijn.

Een prop inkorten, verandert niks aan de spoed overigens, hoor: Spoed is niks anders dan de bladhoek op een gegeven afstand van de naaf, en inkorten verandert niet de bladhoek, en ook niet de afstand tot de naaf, van het stuk resterende blad....
 
Volgens mij niet.... Volgens mij is 1:20 vier liter benzine met (4000/20=)200 cc olie.

Ik kwam inderdaad op dezelfde uitkomst uit. Ik had gekozen voor 225CC omdat er blijft altijd iets in het maatkannetje achter, en je kan beter iets te vet dan te schraal zijn. Mijn vraag was eigenlijk bedoeld als zit ik er niet helemaal naast, ik wordt ook ouder en soms gaan dan dit soort dingen op een sullige manier fout. Zodoende.

Toch bedankt voor je antwoord, Groet Aad dB.
 
Vind ik heel verstandig... Als die kleine benzinemotoren niet zo verrektes pietluttig zijn op de naaldafstellingen, had ik ook gewoon "X cc plus een scheutje extra" gebruikt.
Maar bijvoorbeeld mijn .50 heli merkt absoluut het verschil tussen 1:5 (16,6%) en 1:4,75 (17,4%) en dan moet ik de naalden nastellen. Vandaar dat ik zo precies mogelijk probeer te zijn.

Het in de maatbeker achterblijven van olie kun je eenvoudig oplossen door de maatbeker om te spoelen met een beetje benzine uit de zojuist aangemaakte mix, en dat weer terug in de jerrycan te gieten.
 
Als die kleine benzinemotoren niet zo verrektes pietluttig zijn op de naaldafstellingen

Is inderdaad waar. Daarom zie je bij zo'n saito een totaal andere carburateur dan bij een normale nitromotor. De benzine carburateur die daarbij zit laat zich makkelijker en precieser afstellen. Verder begrijp ik dat je het eindeloos vind om zo'n methanolmotor om te bouwen. Ik zou het ook doen als ik de tijd had. Maar goed bekeken zijn de benzine motoren van Saito ook weer niet zo enorm veel duurder. Ja 420 euro voor een 14CC is een boel geld, helemaal waar. Maar als je naar zijn methanol broertje kijkt dan valt het nog mee. Als je een methanolmotor neemt en daarbij de kosten van een vonkendoos, kosten van bougie, de halsensor, het magneetje en ook de aluminium motorsteun optelt kom je bijna op hetzelfde bedrag uit. Ik probeer hier niet mee te bewijzen dat het zinloos is om zelf om te bouwen want als je zoiets wel gewoon goed werkend kan krijgen dan heeft dat een grote lolfactor het is gewoon ook leuk. Verder zijn walbro benzinecarburateurs ook niet zo gemakkelijk aan te komen, en zijn de types zoals NGH gebruikt gewoon toch een beetje duur, je kunt er bijna beter de hele motor omheen kopen dat is bijna dezelfde prijs als een losse carburateur. Maar het blijft leuk wat je doet.

Groet, Aad dB.
 
Back
Top