Test: Methanolmotor op benzine

daarom typte ik ook "reageren" :D
of dat nu 30% in een kwart slag is.. dan doet hij dat de andere kant op ook ;-)

Ik heb in dit draadje ook het een en ander gelezen over temperaturen van motoren.
Wat is eigenlijk normaal?
Ik heb wat zitten meten.
Zo kwam ik bij mijn OS FS 48 S zonder nitro en 15% Aerosave op te warmste plek op zo'n 120 graden bij vol gas op de grond.
Bij een OS 40 SF op zo'n 165 graden naast de plug. Ik zag eigenlijk geen verschil met 15 % Aerosave zonder nitro of 20% wonderolie en 5% nitro,
Bij mijn OS 50 diesel kwam ik niet verder dan 80 graden.
Het is de eerste keer dat ik wat meet dus geen idee of dit normale waarden zijn.
Overigens maak ik me er verder niet druk om want als de motor goed loopt is het wat mij betreft ok maar ik vind het wel interessant.
Wat zijn jullie ervaringen?

Jan

Hangt ook sterk af van HOE je meet.... met IR zijn de metingen erg onbetrouwbaar, want je meet iedere keer wat anders. Ikke wel tenminste.
Met een voelertje tussen de koelribben gepropt zijn ze behoorlijk constant.
Met gloeipluggers heb ik niet zo veel meetgegevens: eigenlijk alleen dat mijn Rossi R53 in een SkyFox Cub, nét onder de kop gemeten, ongeveer 80 graden was in vlucht, wat héél even piekte als je de heli landde en stationair zette (koellucht veel minder) naar zo'n 130 graden.
Met de OS viertakt in de heli kwam ik op ongeveer 150 graden gemeten op de cylinder. Aan de kop heb ik daar niet kunnen meten. De uitlaat heb ik tegen de 400 graden gezien, maar is erg lastig een consistente meting op te doen. In ieder geval heet genoeg, om een aluminium Merker uitlaatje, ondanks 20 cm uitlaatleiding tussen demper en motor, te zien vervormen....

De OS FXi 46 draait in de lucht vol gas ongeveer 130~135 graden, gemeten met een voeler die tussen de kop en de cylinder ligt ingeklemd aan de achterkant van de motor.
De ASP 91 viertakt heeft een sensor tussen de koelribben van de cylinder geklemd, ongeveer onder de aanzuigbuis. Daar heb ik nog geen topwaarde van, maar rondvliegend met wisselend gas (korte stoten volgas, maar meest halfgas) beweegt de temperatuur zich tussen de 75 en 95 graden.

De GH56 helimotor laat bij gewone kruisvlucht nét onder de 150 graden zien, gemeten aan de koelkop, en ongeveer 130~135 graden aan de cylinder, gemeten ter hoogte van maar tegenover de uitlaatpoort. Vol gas, lijkt de temperatuur wat op te lopen, maar niet heel veel.
Van deze motor heb ik ook het Lagerhuis gemeten, en die temperatuur ligt tussen de 60 en 85 graden, maar loopt grappig genoeg tegenovergesteld aan het vermogen (stationair hoog, vol gas laag). Komt door het langsstromende brandstof/luchtmengsel, denk ik, al zal de aanzuiging van de koelfan hier ook een rol spelen.

Als gewone gebruiker kun je weinig met die temperaturen, als het ding goed loopt, loopt ie goed, zoals je zelf ook al zegt.
Het heeft mij wel iets geholpen met uitzoeken wat er met die GH56 aan de hand was, maar het was héél erg moeilijk (ook voor mij) om zinnige conclusies te trekken uit die getalletjes, of remedies voor problemen te vinden.
Maar een vuiltje in de carburateur zie je er haarscherp mee.

Met de OS FXi 46, was daarentegen weer haarscherp te zien op welk moment de motor ingelopen was... Je zag bij wijze van spreken de temperaturen dalen, en het hielp ook om bij het afwisselend volgas en stationair draaien, te bepalen wanneer het gas open of dicht moest. Nu hij ingelopen is, heb ik eigenlijk die telemetrie (in elk geval die temperatuur) niet meer nodig op die kist
Met de ASP viertakt heb ik vast kunnen stellen dat als de meting in de buurt van 115 graden aangeeft, de motor wat anders begint te lopen (wat vermogen verliest). Geen idee of dat betekent dat de motor nog niet ingelopen is... Op de grond zit je daar zomaar aan, in de lucht heb ik hem nog niet boven de 95 graden gehad....

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je snelle reactie.
Inderdaad met IR lastig meten heb ik gemerkt.Je moet wat zoeken om een redelijk constante waarde te vinden.
Toch leuk om een keer naar te kijken.
Ik hoor je ook wel eens het vermogen bepalen met het toerental en de maat/merk prop.
Welke calculator gebruik je daarvoor? Linkje?
Ik heb bijvoorbeeld met mijn diesel met een APC 13x6 9600 toeren gemeten.
Hoeveel vermogen is dat?

Jan

Ik gebruik gewoon de propcalc van Pé Reivers. Kun je zo op googlen.... Is een simpel Excel sheet...

Zou hier te vinden moeten zijn: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjxvIeM2obTAhUBERQKHfe-A6wQFggrMAE&url=http://www.fmfk.dk/Prop-power-calculator.xls&usg=AFQjCNF5HLNMhGHquQFVdvbKy07XBhd7tA&sig2=KFu631SAVxM9Gb9-y5WVjw

Die zegt overigens dat een APC 13x6 bij 9600 toeren ongeveer 0,97 pk opneemt en ongeveer 3,3 kgf trekkracht opwekt.
Statisch....

Die vermogens zijn overigens maar indicatief, geen "exacte waardes". Ze blijken echter redelijk te kloppen met de fabrieksopgaven, en ook om bijvoorbeeld 2 motoren met elkaar te vergelijken, of te corrigeren voor de brandstof (van methanol naar benzine bijvoorbeeld) klopt het "redelijk" (zolang je weet hoe je zo'n vergelijking ongeveer moet maken).
Trekkracht idem dito. Klopt redelijk, niet haarscherp, maar goed genoeg om werkbaar te zijn.

Laatst bewerkt:
Ondertussen vanmiddag wat langer met de Spacewalker en de ASP 91 kunnen vliegen....
twee vluchtjes (plm 10 minuten en plm 15 minuten) gedaan, op één tankje (totaal inh 250 ml), met ongeveer 1/3 tank reserve.
Motor niet boven de 100 graden gehad in de lucht, maar ook niet continue vol gas gedraaid. Eigenlijk verder geen centje pijn gehad....
Toestel trekt lekker verticaal door, zonder ballistisch te gaan. Eigenlijk precies zoals ik het leuk vind... :D

Grootste probleem was eigenlijk de geringe groundclearance van de prop, die het toestel nogal onder het graspulp blies.
Het originele landingsgestel van de Spacewalker bleek niet afdoende, dat heb ik vervangen voor een beugel van een Charter die ik nog had liggen, afgesteund met de dunne staaldraden van het originele landingsgestel. Werkt een stuk beter, maar er mogen wel wat grotere wielen onder dus....

Laatst bewerkt:
Vandaag nog weer lekker even gevlogen met zowel de Spacewalker als de Calmato (uit het begin van het draadje).

De Spacewalker had gisteren door zijn onbenullig grote prop best last van graspulp over het hele toestel, dus even bij Gerrit Sterken een setje grotere wielen gehaald. Ongeloofelijk hoeveel verschil 5,5 mm extra ashoogte maakt, want nu was de grasbende vrijwel te verwaarlozen.
Wat harder er aan getrokken, tot ongeveer 105 graden in de lucht, wat geen problemen opleverde.
Na ongeveer 15 minuten vliegen, met daarin 3 landingen, terugtaxiën en weer omhoog, de volgende plaatjes:

IMG_3040.JPG

Heel klein beetje olie van de kleppensmering (dit is dus de zelfde hoeveelheid die eerder langs drijfstang en nokkenas gegaan is)
IMG_3041.JPG

Klein plekje olie/pulp op de linker vleugel, hoofdzakelijk veroorzaakt tijdens taxiën als de gassen nergens naar toe kunnen
IMG_3042.JPG

En wat gespetter onderop, ook de moeite niet waard...
Had aan één "nat doekje" voldoende om twee kisten schoon te krijgen.
IMG_3043.JPG

Met de neus verticaal zodat het beter zichtbaar is, het restant na een kwartiertje vliegen.

Doordat ik wat steviger doorvloog, kwam wel een nogal rijk punt in het mengsel naar voren op 1/3~1/2 gas, dus ik zal de gasschuif nog wat verder met de Dremel moeten bewerken....

Helaas, in de tweede vlucht vond ik de rolroeren wat vreemd aanvoelen, en na de landing bleek er een rolroerservo (goedkope HK dingen) maar half mee te doen....
Daar moeten dus maar Futaba S3001 in...

De propcalculator werkt super. Bedankt nog!
Wat voor HK servo ging stuk?
Ik heb er ook redelijk wat van hun in gebruik maar over het algemeen gaat het best goed.
Als het wat belangrijker wordt gebruik ik wel meeste inderdaad de S3001.

Jan

Je hebt het over vuil worden van het model.
Bij mijn Charter met de OS FS 48 S met 15 % Aerosave zonder nitro kan ik ook zo 20 minuten vliegen (op zeg maar 200 cc brandstof) zonder dat er noemenswaardig olie op het model komt terwijl de uitlaat toch behoorlijk richting de vleugel blaast.
Ga regelmatig weer naar huis zonder schoon te maken.

Het heeft mij altijd verbaast. Ik heb ook wel eens gedacht dat 15% olie te weinig zou kunnen zijn maar het blijft goed lopen ondanks dat het een oud motortje is.

Jan

De propcalculator werkt super. Bedankt nog!

Graag gedaan....

Wat voor HK servo ging stuk?

Volgens het label een Turnigy TGY4505B...
Hij doet het wel, maar de ene kant van de uitslag (naar beneden) gaat goed, de andere kant soms gewoon, soms langzaam, soms helemaal niet.

Zo eens even kijken of HK nog S3001 heeft liggen....

Even tussendoor: ik heb weer een doos met 2-takt olie binnen, mensen die bij mij in de buurt wonen, als je olie nodig hebt: €7,50 per liter.... Beperkte voorraad, en het is voor mij GEEN handel, gewoon "hulp aan mede-hobbyisten".

Die laatste versie van de Charter, het is en blijft een inferieur ding: vanwege het feit dat het ding geen tipverdraaiing meer heeft, ligt de tipstall altijd op de loer tijdens de landing, en de constructie met een houten "haak" onder de vleugelvoorrand, en een enkele hele dikke Nylonbout in de achterrand, leid bij het minste of geringste tot het uit elkaar rukken van de rompbovenkant, het afbreken van de haak of het breken van de bevestigingsplankjes in de romp.

Na voor de vierde keer repareren voor "oepsjes" waar de gouwe ouwe originele Charter om gelachen zou hebben, was ik het zat, en heb hem gemodificeerd naar ouderwets elastieken...

IMG_3045.JPG

En begin van de week een nagenoeg ongebouwde originele Charterbouwdoos op de kop getikt.
Daar ga ik iets moois van maken voor in Indonesië (de Spacewalker gaat nooit koffervriendelijk worden, maar een ongebouwde charter kan ik naar hartelust modificeren met afneembaar stabilo en deelbare vleugel)

En vandaag toch niet echt vliegweer, dus besloten de nogal rijke midrange van de ASP 91 aan te pakken.

Klein beetje slijpen in de geleidegroef van de carb, en het lijkt al een heel stuk beter....
Ook gekeken hoe veel invloed de vertraging op het gas heeft.
Blijkt dat onder de 0,2 sec de motor domweg afslaat als je het gas "openramt", maar vanaf 0,2 sec tot ongeveer 0,7 seconden eigenlijk geen verschil is in hoe snel de motor optoert. Tot 0,5 lijkt de "betrouwbaarheid" toe te nemen, daarna merk ik geen verschil meer, en boven de 0,7 sec begint het min of meer hoorbaar te worden dat de motor langzamer optoert.

Met een vertraging van 0,3 sec vind hij verticaal accelereren niet altijd even superfijn (hij slaat niet af, maar pakt ook niet lekker door)

En met een iets ander stationair mengsel en 0,5 sec, doet hij gewoon alles wat ik van hem vraag.

En het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat leuks....

IMG_3050.JPG

IMG_3051.JPG

IMG_3052.JPG

IMG_3053.JPG

(en de andere twee modellen natuurlijk ook, maar 8 foto's is overdreven...)

Dank je, Raymon! Perfecte stickers!

Laatst bewerkt:
Vanmiddag mijn Sailt FG14 maar een in laten lopen. Carter open en eerst maar een even de boel in de olie gezet. Drijfstang heeft een gleuf om de toevoer van olie te vereenvoudigen. Kleppendeksels open gehad en gesmeerd uiteraard stoterstangen niet vergeten, verder nog rijk gesmeerd via de breather nipple. De start was erg makkelijk, starter ertegen en draaien als een Zwitsers uurwerk Stationair zeer stabiel, mooi geluid met standaard demper. Verbruik halve tank van 250 cc weggedraaid met ca 50 minuten draaien dus gaat nergens over. Ik ben tevreden alleen het stinkt wat meer., er zit een brommer in mijn overhemd :). Verder weinig vette troep uit de uitlaat wel wat uit de breather nipple staat in geen verhouding tot nitro.

Hierbij het filmpje,

Laatst bewerkt:
Loopt inderdaad hartstikke prachtig! Lekker de tijd nemen om het inlopen goed af te ronden....
Dat kost die motor veel tijd maar jou niet: gewoon starten, en laten pruttelen. Kun je zelf wat anders gaan doen.

Het inlopen kost écht veel tijd: het valt mij op dat de olie uit de carterontluchting van mijn oudste viertakt (de 52) nog steeds iedere vliegsessie weer wat minder verkleurd lijkt te zijn. Die motor heeft nu naar schatting 20 draaiuren (mischien wel meer, heb het niet bijgehouden) op de klok, en hij lijkt nog steeds mooier te gaan lopen.

V.w.b. benzineverbruik: dat is zóóó verrukkelijk... Vanmiddag 2,5 uur op het veld van Steenwijk rondgeklooid, In totaal 10 of 11 vluchtjes gemaakt (allemaal wel in de 5 tot 10 minuten categorie) met drie verschillende modellen.... Niet hoeven hertanken, en eigenlijk geen van de drie toestellen zelfs maar half leeg... 350 ml brandstof als totaalverbruik.... :D.

Laatst bewerkt:
Hoe lang moet zo'n motor nou indraaien? Ik ga deze motor gebruiken in een Fourstar 60. Die vliegt rustig en bijna constant half gas kan je dan ook al vliegend het indraaien doen?.

Back