Allen; PP nog gefeliciteerd! Ik heb een probleem. Mijn nieuwe carrierkist; Maximale vleugeloppervlakte. 1050 gr. OS LA .46 met 9X7 prop Zwaartepunt op 25% van de gemiddelde breedte van de vleugel. Gaat in het snelle vlucht gedeelte in een moeilijk te compenseren oscillatie, uitslag +/- 50 cm. en +/- 5 of 6 complete sinussen per rondje. Dit heb ik nog nooit gehad, ik vermoed dat met het zwaartepunt iets naar voren de oscillatie in ieder geval wat minder heftig en minder sinussen per rondje gaat opleveren. Wie heeft dit ook gehad? MVG Max
Robert-Jan; Merci voor je reactie. Heb ik tot nu toe altijd alles op alles gezet om de boel zo speling loos mogelijk in elkaar te zetten met kogelgewrichten en zo! Goed; over op Quick links, in ieder geval op het hoogteroer. Over hoeveel speling herbben we eigenlijk? MVG Max
Hoi Max, Dit soort oscilleren heeft te maken met het zwaartepunt en het formaat van het stabilo. Ik zou het zwaartepunt naar voren doen, en bij een volgende kist een groter stabilo gebruiken. Een kleiner handvat wil ook helpen. De meningen over speling of geen speling lopen erg uit elkaar. Ik zelf ben een speling-man. Ik denk echter niet dat het toepassen van enige speling in de besturing een golfbeweging van 50 cm, 6x per rondje op zal lossen. groetjes, Henk
Robert-Jan; Duidelijk, ga ik proberen. Hunting, surgeing of jagen, Verschijnselen waar ik met motoren, banden en stuurinrichtingen mee te maken heb gehad, maar vanwege de lage frequentie niet in verband heb gebracht met mijn model. Zucht. Henk; Ik heb niet zoveel "schuifruimte" met het zwaartepunt in verband met de hang, 30 graden overtrokken vlucht. Bij mijn laatste 2 modellen heb ik het stabilo juist wat kleiner gemaakt om in de hang een wat minder felle reactie te krijgen, dat werkt dus niet. Zucht. Sal; De besturing loopt erg licht, het hoogteroer valt door zijn eigen gewicht naar beneden, of bedoel je dat niet? MVG Max
Allen; Ik ben in de theorie gedoken; Bijna elke constructie heeft een eigen frequentie, als de eigen frequentie en eventuele harmonischen buiten het gebruiksgebied liggen, heb je er geen last van, in mijn geval ligt de eigen frequentie, aerodynamisch en/of qua constructie precies op de topsnelheid, met een 9X6 prop geen last, met een 9X7 wel. Er zijn verschillende manieren om de eigen frequentie te verplaatsen, veranderen van het zwaartepunt, het hoogteroer zwaarder of lichter maken, misschien zwaardere wielen aan het landingsgestel en/of dikkere lijnen. (Dus een kwestie van proberen) Of de trilling dempen, dat kan door speling op het hoogteroer, ik ben nu bezig wat te maken zodat ik de speling kan afstellen, maar dat kan ook met een trillingdemper; dus een hydraulische schokdemper zonder veren met in en uit dezelfde afstelbare weerstand, net als een stuurdemper op een motorfiets, of een mechanische schokdemper zoals een afstelbare servosaver. Alleen heb ik hier geen ervaring mee. Nu de vragen; Is een servosaver misschien een oplossing. Zijn er afstelbare servosavers? MVG Max
Max, wat ik wel nog weet, is dat al mijn modellen waarvan de besturing niet helemaal super los liep -hetzelfde effect heeft een demper met snelheidsafhankelijke weerstand- altijd huntten. Ik vrees dus dat een of andere schokdemper het probleem zal verergeren. Maar, niet geschoten is altijd mis; wie niet meedoet wint nooit