!
Ik neem het maar als eretitel in het voetspoor van lange Peer!
In een ding kan ik Sander gelijk geven: het heeft weinig zin om hier te blijven hangen in anderen de schuld te geven, hoeveel boter iemand wat dat betreft ook op zijn hoofd heeft.
En het heeft al helemaal geen zin (al mag dat best uitgesproken worden), omdat er in wellicht in beide kampen een aantal kl..tz.kk.n rondlopen, elkaar geen regelgeving te gunnen die nog enigszins recht doet aan ons aller problematiek.
Concreet en hopelijk constructief:
NB: dit is alleen een argumentatie op het onderwerp wild of vrij vliegen.
Bezwaren tegen de nieuwe regelgeving:
a) Regelgeving FPV vliegen wordt als te beperkend gezien.
Deze is echter alleen wat meer op punt gezet en FPV vliegers kunnen niet verwachten dat als de regelgever onder grote druk van de kamer een
verscherping van de regelgeving moet vormgeven, het FPV vliegen plotseling verruimd zou worden.
Reacties hierop naar mijn mening : kansloos.
Oplossing: de oplossing die serieuze FPV vliegers al jaren toepassen; een beetje low profile blijven, incidenten vermijden en je niet te overdreven manifesteren op internet.
Daarbuiten staat het FPV vliegers natuurlijk vrij om eens te gaan lobbyen voor een in hun ogen betere regelgeving, maar dat staat hier eigenlijk voorlopig los van.
Uitzondering: zie b)
b) drone racing: is binnen FPV eigenlijk een nieuwe categorie, en het is toch aan de drone racers zelf om eens tot voorstellen te komen die niet het hele FPV regelement op de helling zetten (kansloos) maar met iets acceptabels komen, waaruit vooral
enig veiligheidsbesef blijkt. Ofwel:
draag bij aan de consultatie.
(helaas interesseert drone racing mij geen bal, dus daar ga ik me niet voor inspannen: de KNVvL spant zich hier overigens wel degelijk voor in.)
c) de huidige beperkingen zijn te groot , straffen de klassieke modelvliegerij te erg en leveren voor drones te weinig extra veiligheid/handhaafbaarheid op.
Ik zie hier maar twee paarden waarop te wedden:
c1) Onderscheid tussen drones en klassiek met gedifferentieerde regelgeving: uit alles blijkt dat uit overwegingen van hanteerbaarheid dit niet gaat lukken: ik heb intussen besloten me niet meer voor deze optie in te zetten: ik denk kansloos.
c2) verruiming naar 120m met navenante verruiming van de andere omgevingselementen.
Ik acht dit wel zeer kansrijk, ook omdat met name de KNVvL ook op dit spoor zit (ik heb mij daar inmiddels ook achter geschaard en daarmee ook aan de consultatie deelgenomen)
Ook internationaal wordt 120m steeds meer genoemd, van 50m naar 120m levert nauwelijks meer risico op voor de reguliere luchtvaart (laagste plafond 150mtr, alleen defensie ligt hier dwars meen ik te weten)
Tevens levert dit voor de vastvleugel-vliegtuigen een veiliger situatie op en komen meer terreinen binnen bereik die niet via een aparte status een uitzonderingspositie dienen te krijgen.
Dit is dus eigenlijk een eenvoudige oproep om alsnog aan de consultatie deel te nemen met de aanbeveling de 120m in plaats van 50m grens te promoten.
Dus: aub, iets minder hier op het forum zeuren en elkaar vliegen afvangen (wel een leuke bezigheid overigens) maar doe iets!