Kranich III op grootmoeders wijze.

Ik heb al een tijd een werktekening liggen van een Kranich III
en krijg stilaan zin om deze te bouwen.
Het betreft een schaalmodel van een naoorlogs zweeftoestel.
Spanwijdte 3380 mm
Koorde 350 mm aan romp en 140 mm.
Ik heb reeds gemerkt dat dit niet overeenstemt met het real-scale model.
Daarom opper ik voor enkele wijzigingen.
300mm koorde aan romp en 125mm of 110mm aan tip.
Over dit laatste ben ik nog niet uit.
Ook de profielkeuze is nog verre van beslist.
Voorstellen welkom.

Moet kunnen thermieken en toch enige snelheid verdragen tijdens slepen.
 
upload_2017-6-29_9-44-54.jpeg


Om jullie een idee te geven hoe de vogel er uit ziet, hier een mooie foto ervan.
 
In de jaren 30 was de plus-four gewoon mode... geen gelegenheids outfit [emoji10] Wel een heel mooi project om aan te gaan pakken.
Gr Bas
 
Ik zit hier te tobben over welk vleugelprofiel ik ga aanwenden.
Ik denk op een HQ 30-11.
Wie heeft daar ervaringen mee ???
 
Ik zit hier te tobben over welk vleugelprofiel ik ga aanwenden.
Ik denk op een HQ 30-11.
Wie heeft daar ervaringen mee ???

Alweer enige tijd geleden was ik op een sleepmeeting met aardig wat wind. Eén van de zwevers viel mij positief op. De kist kwam beter dan de gemiddelde oldtimer met hooggewelfde profielen tegen de wind in terug. Uit navraag bleek dat de vleugelwortel met E207 en de vleugeltip met E205 was voorzien.
 
Ik zit hier te tobben over welk vleugelprofiel ik ga aanwenden.
Ik denk op een HQ 30-11.
Wie heeft daar ervaringen mee ???

Lijkt mij aan de dunne kant. Chris Williams heeft veel succes met HQ 3,5-14 op de wortel en HQ-3,5-12 op de tip.
Voor wortel -, en tipkoorde zou ik uitgaan van de waarde zoals aangegeven op de tekening. De iets grotere koorde zal het model beter doen vliegen.

Succes, Maarten
 
De Focke Wulf Kranich III lijkt erg op de ASK 13.
Ik zie dat eerder andersom...;)
Heb mijn solo starts op een ASK-13 gemaakt en dat was een modernere kist. Inmiddels met z'n staalbuisromp en houten, bespannen vleugels ook enigszins gedateerd. Maar daarom niet minder interessant!
 
Alweer enige tijd geleden was ik op een sleepmeeting met aardig wat wind. Eén van de zwevers viel mij positief op. De kist kwam beter dan de gemiddelde oldtimer met hooggewelfde profielen tegen de wind in terug. Uit navraag bleek dat de vleugelwortel met E207 en de vleugeltip met E205 was voorzien.

Deze combinatie zegt me wel iets.
Had het toestel een grotere spanwijdte dan had ik geopperd voor het voorstel van Maarten X.
Hier betreft het een toestel van hooguit 3300 mm spanwijdte.
Ik denk dat de HQ profielen eerder iets zij voor de plus 3500mm toestellen.met een redelijke vleugelbelasting.
Dit laatste met een goed resultaat voor mijn Mucha Standard (HQ 25-12) van 6000gr.
Ik ga nu voor ongeveer 3000gr en daarbij is het voorstel van Berrie het meest plausibele.
Of heb ik het mis.
 
E205 is een goed profiel wanneer het Re getal hoog genoeg is. Met een tipkoorde van 125 of zelfs 110 mm zou ik het niet doen. Dan liever een S3021 aan de tip, die lijkt wel wat op de E205, en is bij hogere Re getallen net zo goed maar bij lagere duidelijk beter.
 
E205 is een goed profiel wanneer het Re getal hoog genoeg is. Met een tipkoorde van 125 of zelfs 110 mm zou ik het niet doen. Dan liever een S3021 aan de tip, die lijkt wel wat op de E205, en is bij hogere Re getallen net zo goed maar bij lagere duidelijk beter.

We moeten hier ook rekening houden met de geometrie van de vleugel.
Het betreft een redelijk taps geval.
Ik bedoel daarmee dat vanaf de tip de koorde vlug vergroot.
Dit betekent ook dat een groot deel van de vleugel een toerijkende koorde heeft.
In die zin dat de uiterste dm2 er als een soort aanhangsel fungeert.

upload_2017-7-1_19-13-52.jpeg


Hier een tekening van de real-scale.
Om u een idee te geven van de geometrie.
Natuurlijk zou het wel interessant zijn om erachter te komen welke profielen het meest geschikt zijn voor koordes van 110 mm.
Kwestie van het rendement.t te optimaliseren.
 
Back
Top