2 cilinder 60cc viertakt boxer

Ik ben een tijdje geleden begonnen met mijn 4de model motor projectje.

Hiervoor heb ik de Debby van Jan ridders gebouwd als eerste project maar deze heb ik nooit fatsoenlijk aan de gang gekregen.

Daarna de firefly .46 7.5 cc methanol tweetakt die bij de eerste poging liep.

En daaropvolgend de 15 cc ohc lynx 4 takt die ook bij de eerste poging liep op benzine met electronische ontsteking.

Door dit succes durfde ik het aan om aan een twee cilinder te beginnen en lijkt het me wel leuk om mijn vorderingen te delen.

Ik zal spoedig wat plaatjes proberen te plaatsen als ik door heb hoe ik foto's moet toevoegen.

Gr.

Patrick
 
20170608_211339.jpg
Hierbij een poging
 
Laatst bewerkt:
Prachtig! Hoeveel (bouw)tijd zit er nu ongeveer in? Welk materialen zijn het precies?

En waar zijn je keukendeurtjes gebleven? ;)
 
Dankjewel voor de complimentjes,

Ik ben er denk ik nu een maandje of 2 mee bezig,à een.uurtje of 10 in de week dus ik denk een uurtje of 80.

De gebruikte materialen zijn 7075 en 2011 alu,gietijzer voor de cilinderbussen en automatenstaal voor de krukas.

Ik ga verder niets harden en ben van plan om alle onderdelen die eigenlijk uit gehard staal gemaakt moeten worden van gietijzer te maken zoals tuimelaars nokvolgers en nokken voor de nokkenas.

Ik ga m waarschijnlijk toch niet in een vliegtuig bouwen al is ie daar eigenlijk wel voor ontworpen(24 x10 prop).

Die keukendeurtjes worden gespoten maar dat heb ik uitbesteed;)
 
Die keukendeurtjes worden gespoten maar dat heb ik uitbesteed;)

:D je bouwt zelf een tweecylinder viertakt boxer, maar je besteed het spuiten van keukendeurtjes uit????:D

Geintje, en zonder dollen, die onderdelen zien er prachtig uit. Die twee andere motoren ook, wat ik zo op de achtergrond zag...
Ik zal het je in geen 100 jaar nadoen....
 
Wat dat open lager betreft,simpel verkeerd besteld .
De krukas is 3x gelagerd,2x in het voorste lagerhuis en 1x in het achterste.
De bedoeling was om alleen het middelste lager open te houden.

Uiteindelijk maakt het niet veel uit want het is de bedoeling dat er door brandstof gesmeerd gaat worden en zou er eigenlijk geen olie in het carter hoeven(ik had hier ook enige twijfel bij)
De ontwerper adviseert 18% tweetakt olie.

Ik heb hier uiteindelijk ook voor gekozen bij mijn 1 cilinder viertakt omdat er nogal wat carter olie boven de zuiger terecht kwam en de zaak te vet werdt.Er blijkt zo dus genoeg olie bij de small en big-end en krukas lagers .


Ook is het volgens de ontwerper niet nodig om big-end glijlager(schalen) toe te passen als je 2007 of 2011 alu gebruikt voor de drijfstangen.
Ik vond het al lastig om deze gedeelde drijfstangen goed op maat van de krukken te maken maar als er na het inlopen
(als ik m aan de gang krijg)speling op de drijfstangen komt dan maak ik alsnog glijlagers.
Ik heb nog brons liggen.

Tja die keukenkastjes...die zijn gewoon lastig te spuiten op een draai of freesbank dus vandaar de uitbesteding;)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top