2 cilinder 60cc viertakt boxer

Tja die keukenkastjes...die zijn gewoon lastig te spuiten op een draai of freesbank dus vandaar de uitbesteding;)

:D absoluut acceptabele uitleg!....

Die drijfstang lagerkappen, zitten die nog met speciale boutjes en/of een paspen-constructie vast? Want in elk geval in de normale motorbouw is dat een tamelijk kritische bevestiging, met minimaal een manier om de positie van de kappen te fixeren, en hoog kwaliteit fijne draad boutjes.

Nou Brutus,

Er is geen speciale constructie,fijne draad of iets anders speciaals aan de gedeelde drijfstangen. Ik denk dat de pasvorm van kruk en big-end het geheel uiteindelijk wel positioneerd.
Verder gewoon 2x m3 boutjes in 2011 aluminium.
Ik heb er geen berekeningen op los gelaten maar Ik denk dat het wel goed zit,de motor is al meerdere malen met succes gebouwd dus denk ik niet dat daar een ontwerp fout zit.

Ik maak mezelf meer zorgen over het gebruikte staal voor de krukas en dat dit niet gehard is,alhoewel de krukken door de 3x lagering erg dicht bij de lagers lopen.

Maar ik denk dat je zowiezo de krachten die op zo'n motortje komen niet kunt vergelijken met iets full scale commercieels wat jaren mee moet gaan.
Als ik dit motortje kan laten lopen zo af en toe als ik zin heb (als ik m überhaupt aan de gang krijg, )ben ik al zeer tevreden

Het gaat mij toch vooral om het bouwen,als het klaar is verlies ik snel de interesse

Oh... Ik dacht dat je wellicht de motor in een model wilde inzetten....

20170717_211537.jpg
20170718_185519.jpg
20170718_205232.jpg
Omdat ik nog steeds zit te wachten op een stukje gietijzer voor de tweede cilinder bus heb ik vanavond vast een zuigertje gemaakt.
20170718_205627.jpg
20170718_205634.jpg

Laatst bewerkt:
O ja,

Het is ontwerp is voor gloeiplug en methanol.

Maar dat wil niet zeggen dat ik 'm niet alsnog ombouw naar benzine want..tja,, dan lopen ze zo lekker stationair en komt de compressie niet zo nauw;)

Laatst bewerkt:
Misschien zie ik het verkeerd , maar het lijkt alsof je een O-ring als zuigerveer gebruikt ?

Groeten Jef

... Debby van Jan ridders gebouwd als eerste project maar deze heb ik nooit fatsoenlijk aan de gang gekregen.
Daarna de firefly .46 7.5 cc methanol tweetakt die bij de eerste poging liep.
En daaropvolgend de 15 cc ohc lynx 4 takt die ook bij de eerste poging liep op benzine met electronische ontsteking. ...
Kun/wil je wat meer over die drie eerdere motoren vertellen, c.q. laten zien?

O ja, het is ontwerp is voor gloeiplug en methanol. Maar dat wil niet zeggen dat ik 'm niet alsnog ombouw naar benzine want..tja,, dan lopen ze zo lekker stationair en komt de compressie niet zo nauw;)
Kom d'r maar in Bert/Brutus (resident benzeen- en vonken-junkie).

Ja,die O ring is een viton ring.
Via een ander forum(hmem) vernomen dat dit zeer goed kan werken.
Voor het eerst bij mijn vorige motor toegepast en het werkt idd super.
Mischien dat ze iets minder duurzaam zijn dan metalen ringen maar de compressie is niet te geloven en ze blijven ook goed bij hoge temperaturen.

20150701_211738.jpg
Mijn eerste motor was de rweetakt Debbie van Jan Ridders.

Een mooie motor die internationaal vaak gebouwd is maar die niet veel mensen probleemloos aan het lopen hebben gekregen.
Er staat nog een bouwverslag van deze motor op dit forum,volgens mij ook zonder succes dit is iig mijn versie,ook geen succes.
20150701_211324.jpg

Ik heb daarna wat kleine eenvoudige stoommachientjes gebouwd voordat ik aan mijn volgende ic project begon.
Dit was de firefly.46 tweetakt.

Erg leuk motortje om te bouwen zonder commercieel gekochte lagers maar met een bronzen krukas glijlager.Omdat gas en vloeistofdicht te krijgen en toch soepel te laten draaien was best lastig.
Ik schrok bíjna toen dit motortje bij de eerste poging startte.
20160620_095730.jpg
20160620_095858.jpg

Een filmpje hiervan op youtube waar ik met 1 hand probeer te filmen em met de andere hand het motortje aan de gang probeer te houden

Laatst bewerkt:
Mooie foto's, knappe stukjes vakwerk en een leuk en interessant topic om te volgen :koud:.
Groet, Bert

Ja,die O ring is een viton ring.
Via een ander forum(hmem) vernomen dat dit zeer goed kan werken.
Voor het eerst bij mijn vorige motor toegepast en het werkt idd super.
Mischien dat ze iets minder duurzaam zijn dan metalen ringen maar de compressie is niet te geloven en ze blijven ook goed bij hoge temperaturen.

Een O-ring gebruiken als "zuigerveer" in een verbrandingsmotor , daar had ik nooit van gehoord :confused: , maar ja , nooit te oud om iets bij te leren hé :D
Zelf gebruik ik ook wel Viton O-ringen in motoren maar dan enkel om bv. cilinderkop op cilinder af te dichten .
120.JPG

Groeten Jef

Tja,hoe lang zo'n ringetje meegaat weet ik ook niet.

Mijn motoren lopen mischien max. 10 minuutjes en vaak nog een stuk korter en ik heb geen idee hoe heet ze dan worden.
Met prop er op wordt het allemaal nog redelijk gekoeld maar met alleen een vliegwiel weet ik het ook niet.

trouwens ook een goed idee zo'n o ring groef in de cilinder,ook weer iets bijgeleerd:)

Laatst bewerkt:
Verder net nog ff een paar klepjes gedraaid van rvs.

Ik wílde ook nog de klep geleiders/zittingen maken maar ik kom er net achter dat wat ik voor brons aanzag,messing bleek zijn..Dus maar brons besteld.

Volgende week begin ik dan maar eerst aan de tuimelaars .
20170722_113320.jpg
20170722_132700.jpg

Back