Zo, de YEP 150 zit er eindelijk in. Alles werkt weer. Ik heb de stroom gemeten en kom nu uit op 110-112A bij een volle accu. Dat is wel lager dan ik gelezen had op RC groups. Daar had iemand 127A gemeten. Van de andere kant: 112A is weer wat de fabrikant (FMS) zelf opgeeft. Zou de gemeten stroom lager kunnen zijn door de meting zelf? De kabels naar mijn Watt meter zijn namelijk ook maar 12 AWG en werden redelijk warm (niet heet). Kan me voorstellen dat de stroom zonder meting dan wat hoger zou uitvallen? Hoe dan ook, ik zit denk ik wel veilig ver onder de 150A continu die de YEP in theorie moet aankunnen.
Tijdens het testen wel iets dat mij verontrustte: 2x gebeurde het dat de motor bij het versnellen van idle naar vol bij half gas heel even inhield. Geen raar geluid, maar alsof het gas er even vanaf ging. Daarna versnelde hij wel verder naar volgas en bij volgas bleef hij ook goed lopen. In beide gevallen ging ik redelijk snel van idle naar volgas (maar ook weer niet extreem snel). Daarna nog eens geprobeerd veel langzamer van idle naar vol te gaan, en toen ging het zonder problemen.
Oorzaken die ik zelf kan bedenken:
- Mijn gebruikte settings zijn niet optimaal voor deze motor
- ESC werd te heet (de eerste keer van idle naar volgas was er niks aan de hand, het gebeurde pas nadat ik enige tijd getest had)
- Er is iets stuk :-(
Wat betreft de settings: deze heb ik overgenomen van iemand die aangaf altijd deze settings te gebruiken voor zijn 6S 90mm EDF's:
timing: 6 graden (zou 0 beter zijn? Of juist 12? Of kan ik beter kiezen voor auto-timing?)
brake: off
cutoff: off
cell count: automatisch
Freewheeling: on
startup speed: plane middle (misschien kan ik hier plane slow van maken? Het is sowieso ook meer turbine-achtig als ie iets rustiger opstart
)
PWM frequency: 8khz
startup power: auto
Ik hoor graag wat de experts er van denken.
Groeten,
Pieter
Tijdens het testen wel iets dat mij verontrustte: 2x gebeurde het dat de motor bij het versnellen van idle naar vol bij half gas heel even inhield. Geen raar geluid, maar alsof het gas er even vanaf ging. Daarna versnelde hij wel verder naar volgas en bij volgas bleef hij ook goed lopen. In beide gevallen ging ik redelijk snel van idle naar volgas (maar ook weer niet extreem snel). Daarna nog eens geprobeerd veel langzamer van idle naar vol te gaan, en toen ging het zonder problemen.
Oorzaken die ik zelf kan bedenken:
- Mijn gebruikte settings zijn niet optimaal voor deze motor
- ESC werd te heet (de eerste keer van idle naar volgas was er niks aan de hand, het gebeurde pas nadat ik enige tijd getest had)
- Er is iets stuk :-(
Wat betreft de settings: deze heb ik overgenomen van iemand die aangaf altijd deze settings te gebruiken voor zijn 6S 90mm EDF's:
timing: 6 graden (zou 0 beter zijn? Of juist 12? Of kan ik beter kiezen voor auto-timing?)
brake: off
cutoff: off
cell count: automatisch
Freewheeling: on
startup speed: plane middle (misschien kan ik hier plane slow van maken? Het is sowieso ook meer turbine-achtig als ie iets rustiger opstart

PWM frequency: 8khz
startup power: auto
Ik hoor graag wat de experts er van denken.
Groeten,
Pieter