Nog ééén keertje dan.... Mischien wel de laatste charter ooit....

Hij mag 46 kg. meenemen. Dus zo`n Charter zal daar best tussen passen.
Ik heb het nog even nagevraagd, mijn gezin ging naar Afrka en mochten ook zoveel meenemen.
 
Invoeren via de douane zal weinig problemen opleveren.
Bijna alle ARF's komen uit China / Vietnam etc. Deze worden over de hele wereld verstuurd en gaan ook langs de douane.
Wedstrijdvliegers die wedstrijden vliegen in het buitenland versturen de modellen ook in een kist, ook langs de douane. De RC apparatuur heeft af fabriek een type goedkeuring.
Nog nooit gehoord dat er met het model en / of apparatuur problemen zijn.

In het verleden (35 Mhz en 40 Mhz) mochten bepaalde frequenties niet in een land worden gebruikt. Dit kun je echter van tevoren uitzoeken en tijdig een ander kristal plaatsen.

Quadrocopters / drones etc. zijn natuurlijk een heel ander verhaal. Die liggen bij vrijwel alle internationale overheden onder een vergrootglas vanwege alle problemen die ermee veroorzaakt worden.
Niet heel vreemd dat de douane daar moeilijk over doet.

Grt,

Arnoud.
 
Nou... nog een kleine week, en dan zitten we in het vliegtuig.

Voor wat betreft het security gebeuren, de eventuele mogelijkheid van benzinedampen of anderszins: Ik heb gebeld met de luchtvaartmaatschappij, en daar vertelde men mij dat ik het beste wat vroeger kon inchecken, de koffer met de Charter er in aanbieden als "odd size" (ofwel handmatig inchecken) en dan direct aangeven dat de mogelijkheid van "nare geurtjes" aanwezig is. In dat geval schijn je mee te mogen lopen naar de security om daar ter plaatse te laten zien dat het model droog is en geen brandstoffen of andere illegale substanties bevat. Daarna word het ding gelabeld (en vermoedelijk verzegeld), en daarmee schijnt de kous af te zijn.

Ik zie daar in elk geval geen echte problemen mee. Een "clubgenoot" aldaar, waar ik via RCG contact mee heb, vertelde dat de douane over het algemeen eigenlijk alleen moeilijk doet over nieuwe artikelen die nog in de verpakking zitten, maar niet moeilijk doet over gebruikte artikelen die overduidelijk niet voor de verkoop bedoeld zijn, en de Charter ziet er ondertussen toch gewoon "netjes maar gebruikt" uit. Dus ook daar verwacht ik eigenlijk geen échte problemen mee.

De laatste horde die ik in technische zin nog had, was een starter. Beetje lang verhaal, maar het komt er op neer dat ik een heel klein compact LiPo ladertje heb, maar dat ding kan uitsluitend 2S aan. Dus het zou mooi zijn, als alles op 2S zou functioneren. De Taranis is daar min of meer voor bedoeld (de accu-aansluiting is een balanceerstekker voor 2S), de ontvanger werkt ook met een 2S accu, maar nu nog de starter.
Voor 15 euro een oude "Rotostart" (starter voor autootjes) op de kop getikt, en die is bedoeld voor 6S NiMH, ofwel, die zal het ook vast wel doen op 2S LiPo.
Daar vanmiddag een starterkop voor gemaakt op de draaibank. Op zich was hij best netjes gelukt, maar bij het inpersen van de as is hij toch weer een beetje "lelijk" geworden. Jammer dan, als het maar werkt.
Als rubber-insert een stuk gewapende "kachelslang" (slang voor voertuig interieurverwarming), en voila! Een leuk gehobbied custommade campingstartertje.
IMG_20171222_172652.jpg

Was nog even spannend of dat ding wel sterk genoeg is voor een 9,5 cc viertakt, maar gelukkig bleek hij dat wel aan te kunnen. Het houd niet over, maar het is voldoende.

We Zijn er nu helemaal klaar voor!
 
Laatst bewerkt:
Laatste spullen zijn ingepakt (OK, ik moet nog een of twee schroevedraaiertjes zoeken.... :rolleyes:) maar dit is het eindresultaat geworden.

IMG_20171225_104052.jpg


Alles wat nodig is om een middag te kunnen vliegen:
IMG_20171225_104210.jpg

Uiteraard zender en vliegtuig, maar ook starter en tank-spulletjes.
Ik kan 360 ml brandstof meenemen (ofwel 2 tankjes, ofwel: dat krijg ik niet op voordat de ontvangeraccu leeg is), heb alle voorkomende gereedschap mee, incl spul om kleppen te stellen (al denk ik niet dat dat nodig is), Reserve bougie (en contactveer), reserve prop, voldoende elastieken voor de hele maand (één set per weekend, alles bewaard in talkpoeder), en een ladertje om de boel weer op spanning te krijgen.
Gelukkig hebben ze in Indonesië het zelfde stopcontact systeem als in NL.

Om de koffer dicht te houden heb ik er een kofferband met cijferslot omheen. Als ze er in willen komen ze er toch wel in, maar in elk geval niet zonder breken of slopen.
Al met al weegt het geheel 11,5 kilo, ruim binnen de grenzen van het handelbare.

Op naar Indonesië!
 
Laatst bewerkt:
Kreeg dit filmpje van een "clubgenoot" uit Indonesië...

Een indruk van waar CampingCharter zijn rondjes mag draaien:


Opvallend hoeveel mensen daar gewoon over het veld lopen (allemaal vrije vlucht vliegers, is daar érg populair i.v.m. kosten), maar dat schijnt alleen op Zondag zo te zijn.. :D
 
Vind vooral die 2 LB cirkels heel bemoedigend.
Zou in Nederland op ieder clubveld ook gewoon moeten zijn....;)
En gelegenheid tot VV vliegen....
 
Nou, zeker mee eens ! Ik heb ook LB gedaan bij de luchtscouting op Ypenburg.
Veel van geleerd en indrukwekkend om te doen.
 
Mooi groot veld! En zelfs in december goed vliegweer. Ben benieuwd naar filmpjes van de charter daar!

Filmpjes komen er aan (moet ik nog van de foon van schoonzoon trekken) maar de CampingCharter heeft zich ook in Indonesië op 1500 m (barometrisch) goed bewezen.
Ik kan wel merken dat het overtrekgedrag iets veranderd is (het komt er een tikkeltje scherper in, niet veel, en de minimum snelheid ligt wel iets hoger maar niet erg veel).
Maar de motor trekt het nog meer dan prima (ook in dat opzicht is er wel vermogensverlies merkbaar overigens maar het klimt nog meer dan goed genoeg), en lijkt met ruwweg dezelfde temperaturen te lopen, al heb ik ook niet echt tot het uiterste gas gegeven....
 
Yup....

Hier een ruw geknipt en geplakte eerste indruk:


Moet wel erg wennen aan de (voor mij) smalle baan en het stuiteren op asfalt....
 
Ja... heel stom, om een of andere reden had ik besloten dat een los zwenkwiel beter zou sturen op de grond, dan een vast staartwiel.
Dat bleek dus ONTZETTEND niet zo te zijn, maar op gras was het nog wel enigszins te doen.
Op Asfalt is het dus een drama, en ik heb gisteren het scharnierpunt dan ook maar volgegoten met UHU Plus E300.
Maar ik heb er nog niet mee op de baan kunnen testen....
 
Leuk filmpje , maar als je je telefoon horizontaal houdt tijdens het filmen heb je een vol beeld van betere kwaliteit .
Veel plezier daar :koud:

Arno
 
Ja... heel stom, om een of andere reden had ik besloten dat een los zwenkwiel beter zou sturen op de grond, dan een vast staartwiel.
Dat bleek dus ONTZETTEND niet zo te zijn, maar op gras was het nog wel enigszins te doen.
Op Asfalt is het dus een drama, en ik heb gisteren het scharnierpunt dan ook maar volgegoten met UHU Plus E300.
Maar ik heb er nog niet mee op de baan kunnen testen....

Dat gaat een goede beslissing zijn. :thumbsup:

Alhoewel we altijd wel is graag lachen ook hoor ;):D

Geen klein 450 helitje ofzo bij om is een toertje te vliegen daar?
 
Geen klein 450 helitje ofzo bij om is een toertje te vliegen daar?

Nee.... ik heb daar vrijwel geen knutselruimte, dus het moet iets zijn waar ik "op de oprit aan kan werken"....

Buiten dat, de wind kan er erg grillig en turbulent zijn, en dan vind ik helivliegen nooit zo geweldig...
 
Leuk filmpje , maar als je je telefoon horizontaal houdt tijdens het filmen heb je een vol beeld van betere kwaliteit .

Haha, dat moet je mijn schoonzoon vertellen.... (Maar dan wel in het Indonesisch graag....)
 
Back
Top