Welke zelfbouwkit laagdekker?

Ik laat standaard elke tekening kopieren bij een kopier winkel.
Normaal en in spiegelbeeld.
3 voordelen:
1) de origine tekeningen blijven schoon en onbeschadigd (ik dek de tekening op de bouwplank af met plastic maar toch dringt er lijm door de spelden gaatjes)
2) je kan de kopien verknippen in kleine handzame delen.
3) vaak staat er maar 1 vleugelzijde op de tekening, een kopie in spiegelbeeld lost dit op.
Soms heb je een handgemaakte tekening met 2 vleugelhelften getekend, maar wijken de toch af.

Houd er altijd rekening mee dat papier uitzet als het vochtig wordt en krimt als het droogt, een tekening moet dus altijd gecontroleerd worden.
Je wil niet dat de spanwijdte van de linker en rechter vleugel verschillen!

Succes Willem
 
Ik laat standaard elke tekening kopieren bij een kopier winkel.
Normaal en in spiegelbeeld.
3 voordelen:
1) de origine tekeningen blijven schoon en onbeschadigd (ik dek de tekening op de bouwplank af met plastic maar toch dringt er lijm door de spelden gaatjes)
2) je kan de kopien verknippen in kleine handzame delen.
3) vaak staat er maar 1 vleugelzijde op de tekening, een kopie in spiegelbeeld lost dit op.
Soms heb je een handgemaakte tekening met 2 vleugelhelften getekend, maar wijken de toch af.

Houd er altijd rekening mee dat papier uitzet als het vochtig wordt en krimt als het droogt, een tekening moet dus altijd gecontroleerd worden.
Je wil niet dat de spanwijdte van de linker en rechter vleugel verschillen!

Succes Willem

Dank je Willem, voor de bruikbare tips.
 
Werkt dat? Ik heb in het verleden (lang geleden, 25 jaar of meer) wel eens tekeningen late kopieren, en die bleken verschrikkelijk af te wijken. Zat zomaar een halve cm verschil in de lengte van de vleugel op origineel versus de tekening, en de afwijkingen waren helaas niet "regelmatig" (dat alles om hetzelfde bedrag kleiner of groter was)
 
Ik kom al 10 jaar bij Multicopy
Nog nooit een maatverschil gemeten.
controleer het voordat ik de tekeningen betaal.
Ook een keer zeer oude verkleurde en beschadigde tekeningen daar laten kopieren.
Afgesproken dat ik alleen zou afnemen en betalen als de kopien leesbaar en correct waren.
Geen probleem
 
... Houd er altijd rekening mee dat papier uitzet als het vochtig wordt en krimt als het droogt, een tekening moet dus altijd gecontroleerd worden. ...
En 1:1 'vergroting' over X-as kan iets anders zijn dan vergroting over Y-as. Eerst testen met twee lijnen van loodrecht op elkaar, en nameten op kopie. Hoe langer de testlijnen, hoe nauwkeuriger de meting/test.
 
Heh,heh, eindelijk ..... een kaartje van PostNL, dat er een pakketje uit het buitenland is gearriveerd. Als ik € 38,00 invoerkosten betaal mag ik het hebben.
Daarmee komt de Venture op een totaalbedrag van € 242,00. Daar ben ik niet geheel ontevreden over.

Ik denk dat ik elk onderdeel eerst ga opmeten (ook de dikte en het materiaal vastleggen), omdat ik toch aan dupliceren zit te denken.

De kit ziet er fantastisch uit. Hij is nog niet aan de beurt.
Ik ben druk met het repareren van de Escapade en de Calmato.
Daarna de Ion Pro opbouwen. Ik heb altijd wel voor een jaar toestellen vooruit in bezet. Een soort afwijking zeg maar, gedreven door een combinatie van enthousiasme en hebzucht :D.
 
ION Pro van Freudenthaler...Die vliegt goed. Opmaat voor F5B!
Minimaal 1 Kw drive erin... en zeker *****[EDIT]1450 tot 1750 gram [EDIT/]*****... dan komt er mooi gang in!
 
Laatst bewerkt:
Willy, ik dacht dat dit je eerste kist zou worden als zelfbouw? Die andere klussen stellen toch niet zo veel werk voor?

Bouwen die kist! Los geht's!!!

Of wordt et et langste draadje ooit jij twijfelaar ;-).

Ben super benieuwd naar de kit. Kan je wat foto's posten?! Het is een super mooi model!

Cheers en succes Q.
 
Adrenaline moet je voelen als hij omhoog klimt!

Bijna 1 Kw en rendement tegen de 90%... op 4S... tig eindeloze knallers omhoog... en't vliegt beter dan een Calmatow Spôhrt! (wie wil er nog een Black & Decker... niemand toch?)
Zweven gaat ook goed... wel hard werken want het is pardoes een klein stippie.


DSCN7362.JPG



Mooie prop-er-op...

DSC_1092.JPG



En hier in een mooie stijgvlucht... Kist stamt uit 2009... gaat nog steeds als de brandweer...
Hoeft niet altijd gesloopt te worden...


21122214_1460125420745266_2995007622364382308_o.jpg


21078734_1460125490745259_6729436865567706328_n.jpg


Snelheid went... crashen doe je als je zender in de verkeerde modus staat... dat geeft 'smoor-a-line'...
komt van al het geklets om je heen en je vergeet de zender om te schakelen...

Ding land je bijna voor je voeten, als je een beetje sturen kan! Zal ik je een bak vertellen? Het is m'n lekkerste vlieger! Als op rails!

ION-Pro? Vliegt zeker zo goed! Motor met vertraging en grote prop.
 
Laatst bewerkt:
Willy, ik dacht dat dit je eerste kist zou worden als zelfbouw? Die andere klussen stellen toch niet zo veel werk voor?

Bouwen die kist! Los geht's!!!

Of wordt et et langste draadje ooit jij twijfelaar ;-).

Ben super benieuwd naar de kit. Kan je wat foto's posten?! Het is een super mooi model!

Cheers en succes Q.

Ha-ha. Ik begrijp wat je bedoelt, maar als leerling-bouwer ga ik niet zo vlug. De Calmaanzo is zo goed als klaar. De Escapade krijgt morgen een nieuwe motorsteun, daarna nog een lipobakkie.

Maar een bouwdraadje van zo'n 500 pagina's spreekt me wel erg aan :D.

Even serieus: ik zal wat foto's maken van de Venture-kit en hier posten. Dat is wel het minste wat ik kan doen ;).
 
Adrenaline moet je voelen als hij omhoog klimt!

Bijna 1 Kw en rendement tegen de 90%... op 4S... tig eindeloze knallers omhoog... en't vliegt beter dan een Calmatow Spôhrt! (wie wil er nog een Black & Decker... niemand toch?)
Zweven gaat ook goed... wel hard werken want het is pardoes een klein stippie.


Bekijk bijlage 273673


Mooie prop-er-op...

Bekijk bijlage 273674


En hier in een mooie stijgvlucht... Kist stamt uit 2009... gaat nog steeds als de brandweer...
Hoeft niet altijd gesloopt te worden...


21122214_1460125420745266_2995007622364382308_o.jpg


21078734_1460125490745259_6729436865567706328_n.jpg


Snelheid went... crashen doe je als je zender in de verkeerde modus staat... dat geeft 'smoor-a-line'...
komt van al het geklets om je heen en je vergeet de zender om te schakelen...

Ding land je bijna voor je voeten, als je een beetje sturen kan! Zal ik je een bak vertellen? Het is m'n lekkerste vlieger! Als op rails!

ION-Pro? Vliegt zeker zo goed! Motor met vertraging en grote prop.

Schitterende foto's, ik wordt er zeer onrustig van.
Daarvoor ben ik met vliegen begonnen. Scheuren met die handel. Recht naar beneden en op het laatst een schuine bocht naar opzij (sorry, ik laat me even gaan).
Maar ja, daar kun je op je 60e niet mee beginnen. Vandaar het "gedoe" met hoogdekkers en nu laagdekkers. Maar het gaat er een keer van komen. De Hacker voor de Ion kan elk moment binnenkomen. Ik ga wel hulp vragen bij het in elkaar zetten van de Ion. G.J. wil helpen, maar zijn gezondheid laat ernstig te wensen over. Ik wil hem nergens mee belasten.
 
GJ is altijd vol goede moed, heeft bakken met inzicht. Met een mooie Hacker zit je ook goed. Ben benieuwd welke dat dan is... komt nog wel.
Met aanwijzingen kom je ook een end. En verder is er een heel lang draadje over de Hawk van Staufenbiel. De ION is eigenlijk wel dezelfde stiel...
Ik heb ook nog wat plaatjes van mijn F5B's op het forum staan... Kan je je altijd op inspireren.
http://www.modelbouwforum.nl/media/albums/enigma-f5b-2011.6950/

http://www.modelbouwforum.nl/media/albums/wilco-f5b-bouw-en-reparatie.2126/

Eerst maar eens Ventureren! Hozee!
 
Dank je voor de vele aanwijzingen.
Er lopen op dit moment een paar draadjes een beetje door elkaar. " Eerste snelle rakker na de WOT 4", gaat over de Ion Pro+
De Hawk, die je noemt, heb ik ook overwogen. Op advies van G.J. en Gerben is het de Ion Pro geworden.
Als het mij lukt om met de Ion om te gaan, wil ik misschien kijken naar een F5B of een soort Crocoblade. Maar wellicht te hoog gegrepen of te duur.
Gert-Jan had vorig jaar nog een idee daarover. Ik zal hem eens p.m. en.
 
Back
Top