Hahaha. das een makkie..
1 avondje, dan zit ie in elkaar...
Ik bouwde een kale F5B kist binnen een nacht op en dan de volgende dag de wedstrijd er mee vliegen.
Maar jij bent nog nieuw in deze materie dus dan is het wat lastiger.
Vragen en antwoorden:
1 Ik zie dat er veel gelijmd en gesoldeerd wordt. Is dat om gewicht te besparen?
Lijmen en solderen is de zekerste methode.
Ik gebruikte nooit schakelaars en zo min mogelijk stekkerverbindingen, dat kan allemaal loslaten of geen contact maken.
En dingen vastschroeven, dat kan loslaten, dan kan je beter lijmen.
2 Is domp niet aan de orde?
Welkom in hotlinerland.
Nee domp is 9 van de 10 keer niet aan de orde.
Alles staat in 1 lijn, je hebt ook geen zijwaartstelling.
3 Komt er maar 1 kabel in elke vleugel? Er komen toch 2 servo's in.
Het ligt eraan hoe je het wilt.
Je kan 2 kabels nemen (2x 3 aders) of je neemt de plus en de min van de kabel voor beide servo's en dan heb je alleen nog 2 signaalkabels nodig.
Dus je hebt dan eigenlijk een kabel met 4 aders.
4 Hoe soldeer je het best 2 draden aan elkaar?
Met een soldeerbout.... ;-)
Het ligt eraan welke kabels en waarvoor.
Servokabels soldeerde ik altijd in lijn en dan een krimpkous er overheen.
Het makkelijkst is om 2 wasknijpers te nemen en dan die als "houder" voor de kabels te gebruiken, scheelt weer een hoop gevloek en verbrande vingers.
5 Komen de servo's voor de aelerons en de flaps op dezelfde plaats. Dat kan niet!
Als het goed is dan zitten er onderin je vleugel 4 vierkantjes (2 per kant).
Daar gaan de servo's in.
De buitenste zijn de ailerons en de binnenste de flaps.
Voordat je daar aan gaat beginnen (lijmen en stangetjes afknippen) moet je even waarschuwen.
Er is een trucje voor om het allemaal goed te laten lopen.
De servo kan je namelijk verlijmen maar hij moet er ook weer uitkunnen en je moet er rekening mee houden dat de ailerons ook ver omhoog kunnen en de flaps heel ver (90 graden) naar beneden.
6 Moeten de vleugels aan elkaar gelijmd worden?
Ik ken de uitvoering niet precies, volgens mij heeft ie een metalen vleugelpen?
Maar volgens mij worden er 2 pennetjes in vooraan in elke vleugelhelft gelijmd en vallen die in 2 gaatjes in de romp.
En achterin komen 2 schroeven.
Dan worden de vleugels niet verlijmd.
Lijmtip:
Alles wat echt vast moet zitten en niet flexibel mag zijn (motorspant) verlijmen met Uhu Endfest (de groene).
Alles wat met wat geweld los moet kunnen (servo's) met 5 of 30 minuten epoxy.
als je vragen hebt dan mail je maar,
gjvo@email.com