Nog een Cardinal dus , deze wordt éénkanaals met drukknop zendertje en een dieseltje vooraan , onlangs via "Enke Bleriot" enkele kleine dieseltjes overgenomen waaronder 2 MP Jet 0,6 cc , en een Cardinal leek mij er een geschikt modelletje voor , ook mede aangestoken door de vv en vra opleving Zo moeilijk te bouwen is dit niet dus het zal wel vooruit gaan , eerst maar een template gezaagd in triplex voor de ribben uit te snijden , nu komen de reststukken balsa 1,5 mm goed van pas De vluchtboord heb ik iets anders aangepakt dan op het plan voorzien was , i.p.v. een volle strip gebruik in nu 2 plankjes van 1,5 x 20 en de middelste 4 ribben heb ik direct kleiner gemaakt zodat het midden van de vleugel onder en boven kan beplankt worden , na het uitsnijden nog eventjes met het schuurblokjes erover zodat ze mooi gelijk zijn . Ook de triplex vleugelverbinder heb ik iets langer gemaakt , deze komt nu tot aan de derde rib , vleugeltippen en mal voor de middelste rib uitgesneden . En dan kunnen we al beginnen plakken met de vertrouwde UHU Hart Zendertje MPJet Met filmke Groeten Jef
Vleugel en stabilo zijn , op schuren na , klaar Dus tijd om aan de romp te beginnen Nu mooi langs de lijntjes snijden Gelukt , boven en onderkant romp aan elkaar gelijmd , en ook de motorbalkjes met epoxy gelijmd , nu nachtje laten drogen Groeten Jef
Teveel "rommel" op de bouwplank , soms ruim ik wel op maar hoe ik het flik weet ik niet , binnen de kortste keren heb ik weer "chaos" Groeten Jef
De roer bediening zou ik van uitzicht willen maken zoals het vroeger met een escapement gebeurde , zie foto Maar dan met een servo i.p.v. een escapement , daarom had ik dit in gedachten , de servo wordt er langs boven ingeschoven in 2 gleuven tot tegen aanslag beneden , zodat de as van de servo naar achter wijst , daarboven komt dan een demonteerbaar plaatje waarop de ontvanger en accu zit , en meteen de servo vergrendeld is , zo kan ik indien nodig de servo demonteren zonder breekwerk , altijd handig Groeten Jef
De romp uitgelijnd en geplakt Besturing inbouwen , eenmaal de servo in de gleuf zit kan ik de stuurstang in de schijf monteren en daar heb ik zo'n "wielstop" opgeschoven die ik tot tegen het schot schuif en vastzet op de stuurstang zodat deze niet uit de servoschijf kan Ontvanger en lipo bevestigd met velcro , tussen lipo en ontvanger ga ik nog een schakelaartje zetten want het is een gefriemel om het stekkertje telkens van en op de ontvanger te schuiven Aansturing Groeten Jef
Richtingroer met nylon scharnieren en "escapement roerhevel" Stabilo al bekleed , eerst laagje balsaloc Onder en bovenkant met één stuk vlies bekleden Hecht temperatuur Tippen worden ongeveer tot in de helft vastgezet met iets hogere temperatuur De rand al afsnijden met een (nieuw) scheermesje Ook de tip voor zover het gehecht is Bovenkant en tippen verder vaststrijken , het vlies lijmt toch maar tot waar het eerder is afgesneden Klaar in een kwartiertje Groeten Jef
Vleugel bekleed en romp zo goed als klaar , deze heb ik volledig ingepakt met balsa , het voorste deel onder en boven zoals het plan aangaf met 1,5 mm en naar achter toe met 0,8 mm balsa , waarschijnlijk ietsje zwaarder maar veel zal het niet zijn Groeten Jef
Na wat aanrommelen met poriënvuller , verdunning , een beetje geel en oranje Graupner Alkyfix van eeuwen oud ben ik tot dit resultaat gekomen om te proberen van de Cardinal zowat een "honing" vernis laagje te geven Eérste laag staat erop , ben eens benieuwd hoe het opdroogt ? Groeten Jef
Wat een mooi kistje en motortje.. zag net het eerdere filmpje. Start zon motortje nog een beetje?. Wat voor brandstof gaat er in?
Eénmaal ongeveer de juiste compressie en naaldstand gevonden start de MP Jet zeer goed , soms zelfs van de eerste mep Brandstof mengen we zelf en noemen we "diesel" , voor dit motortje heb ik gelijke delen (33%) "petroleum" , "ether" en "castorolie" gebruikt met extra 1 à 2% fuel-improver van Bardhall Groeten Jef