Veron Cardinal de derde

jef

PH-SAM
Nog een Cardinal dus , deze wordt éénkanaals met drukknop zendertje en een dieseltje vooraan , onlangs via "Enke Bleriot" enkele kleine dieseltjes overgenomen waaronder 2 MP Jet 0,6 cc ,
en een Cardinal leek mij er een geschikt modelletje voor , ook mede aangestoken door de vv en vra opleving ;)
Zo moeilijk te bouwen is dit niet dus het zal wel vooruit gaan , eerst maar een template gezaagd in triplex voor de ribben uit te snijden , nu komen de reststukken balsa 1,5 mm goed van pas :)
DSCN5406.JPG


De vluchtboord heb ik iets anders aangepakt dan op het plan voorzien was , i.p.v. een volle strip gebruik in nu 2 plankjes van 1,5 x 20 en de middelste 4 ribben heb ik direct kleiner gemaakt
zodat het midden van de vleugel onder en boven kan beplankt worden , na het uitsnijden nog eventjes met het schuurblokjes erover zodat ze mooi gelijk zijn .
DSCN5407.JPG


Ook de triplex vleugelverbinder heb ik iets langer gemaakt , deze komt nu tot aan de derde rib , vleugeltippen en mal voor de middelste rib uitgesneden .
DSCN5409.JPG


En dan kunnen we al beginnen plakken met de vertrouwde UHU Hart :D
DSCN5410.JPG


Zendertje
006 (2).JPG


MPJet
MP JET 040.jpg


Met filmke

Groeten Jef
 
Vleugel en stabilo zijn , op schuren na , klaar
Dus tijd om aan de romp te beginnen :)
Nu mooi langs de lijntjes snijden :rolleyes::D
08.JPG


Gelukt :D , boven en onderkant romp aan elkaar gelijmd , en ook de motorbalkjes met epoxy gelijmd , nu nachtje laten drogen
09.JPG


Groeten Jef
 
De roer bediening zou ik van uitzicht willen maken zoals het vroeger met een escapement gebeurde , zie foto
Roerbediening.jpg


Maar dan met een servo i.p.v. een escapement , daarom had ik dit in gedachten , de servo wordt er langs boven ingeschoven in 2 gleuven tot tegen aanslag beneden ,
zodat de as van de servo naar achter wijst , daarboven komt dan een demonteerbaar plaatje waarop de ontvanger en accu zit , en meteen de servo vergrendeld is ,
zo kan ik indien nodig de servo demonteren zonder breekwerk , altijd handig :)
13.JPG


Groeten Jef
 
De romp uitgelijnd en geplakt :)
14.JPG


Besturing inbouwen , eenmaal de servo in de gleuf zit kan ik de stuurstang in de schijf monteren en daar heb ik zo'n "wielstop" opgeschoven
die ik tot tegen het schot schuif en vastzet op de stuurstang zodat deze niet uit de servoschijf kan
15.JPG


Ontvanger en lipo bevestigd met velcro , tussen lipo en ontvanger ga ik nog een schakelaartje zetten want het is een gefriemel om het stekkertje telkens van en op de ontvanger te schuiven
16.JPG


Aansturing

Groeten Jef
 
Richtingroer met nylon scharnieren en "escapement roerhevel" :D
18.JPG


Stabilo al bekleed , eerst laagje balsaloc
19.JPG


Onder en bovenkant met één stuk vlies bekleden
22.JPG


Hecht temperatuur
20.JPG


Tippen worden ongeveer tot in de helft vastgezet met iets hogere temperatuur
24.JPG


De rand al afsnijden met een (nieuw) scheermesje
25.JPG


Ook de tip voor zover het gehecht is
26.JPG


Bovenkant en tippen verder vaststrijken , het vlies lijmt toch maar tot waar het eerder is afgesneden
27.JPG


Klaar in een kwartiertje
29.JPG


28.JPG


Groeten Jef
 
Vleugel bekleed en romp zo goed als klaar , deze heb ik volledig ingepakt met balsa , het voorste deel onder en boven zoals het plan aangaf met 1,5 mm
en naar achter toe met 0,8 mm balsa , waarschijnlijk ietsje zwaarder maar veel zal het niet zijn :rolleyes::)
31.JPG


Groeten Jef
 
Na wat aanrommelen met poriënvuller , verdunning , een beetje geel en oranje Graupner Alkyfix van eeuwen oud ben ik tot dit resultaat gekomen om te proberen van de Cardinal zowat een "honing" vernis laagje te geven :confused::rolleyes:o_O
32.JPG


Eérste laag staat erop , ben eens benieuwd hoe het opdroogt ?
33.JPG


Groeten Jef
 
Wat een mooi kistje en motortje.. zag net het eerdere filmpje. Start zon motortje nog een beetje?. Wat voor brandstof gaat er in?
 
  • Like
Reactions: jef
Wat een mooi kistje en motortje.. zag net het eerdere filmpje. Start zon motortje nog een beetje?. Wat voor brandstof gaat er in?

Eénmaal ongeveer de juiste compressie en naaldstand gevonden start de MP Jet zeer goed , soms zelfs van de eerste mep :D
Brandstof mengen we zelf en noemen we "diesel" , voor dit motortje heb ik gelijke delen (33%) "petroleum" , "ether" en "castorolie" gebruikt met extra 1 à 2% fuel-improver van Bardhall

Groeten Jef
 
Back
Top