VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Update : 277

Hallo allemaal,

De 4 wielmoerdoppen voor de wielnaafdeksels gedraaid.
IMG_9688.jpg


IMG_9690.jpg


De wielmoerdoppen mooi afgerond.
IMG_9691.jpg


De 4 wielmoerdoppen met 2 componenten Bison Kombi metaallijm vast gelijmd.
De wielmoerdoppen zitten echt loeivast, goede lijm. (24 uur laten uitharden)
IMG_9699.jpg


IMG_9698.jpg


De wielmoerdoppen even gepast op de voorwielvelgen, de wielmoerdoppen zitten vastgeklemd in de velgranden.
IMG_9697.jpg


IMG_9704.jpg


Samen met de wielnaafdeksels/doppen voor de aangedreven achterassen.
Links
IMG_9718.jpg


Rechts
IMG_9707.jpg


Tot zover de update.
 
Update : 278

Hallo Allemaal,

Verdergegaan met de wielnaafdeksels/doppen.

De 4 wielnaafdeksels van de voorassen 2 links en 2 rechts.

Er zit verschil in dikte van de wielnaafdeksels..

De ruimte in de 2e stuuras is dieper dan van de voorste aangedreven stuuras.

IMG_9784.jpg


Zie het verschil van de diepte van de 2e stuuras en de eerste aangedreven stuuras.

2e stuuras.
IMG_9581.jpg


Voorste aangedreven stuuras.
IMG_9582.jpg


De voorste wielnaafdeksels in de Grijze primer gespoten en daarna Rood gespoten.

IMG_9792.jpg


IMG_9806.jpg



Tot zover deze update
 
Update : 279

Hallo Allemaal,

Verdergegaan met de wielnaafdeksels/doppen.

De 4 wielnaafdeksels van de aangedreven achterassen 2 links en 2 rechts.
Tien 1.4 mm gaatjes per wielnaafdeksel in de wielnaafdeksels/doppen geboord op de freesbank met behulp van de verdeelkop.
IMG_9764.jpg


Even de tien boutjes M1.4 gepast in de wielnaafdeksels/doppen.
De M1.4 boutjes moeten nog worden in lengte ingekort van 10 mm naar 5mm.

IMG_9754.jpg

IMG_9755.jpg


Na het boren van de 40 gaatjes even de wielnaafdeksels/doppen gepast op de aangedreven wielnaven.
Past goed.
IMG_9758.jpg


IMG_9769.jpg


De zelfgemaakte/gedraaide/gefreesde velgen en zelf gedraaide/gefreesde wielnaven gedemonteerd en in de wielnaven tien 1.2 mm gaatjes geboord op de freesbank met behulp van de verdeelkop.(6 mm diep) De verdeelkop stond nog ingesteld voor het boren van de wielnaafdeksels.
Ook de 16 aluminium velgen zelf gedraaid op de draaibank en de gaten voor de wielbouten en 10 gaten in de buitenrand er in geboord met de freesbank met behulp van de verdeelkop erin geboord.

P.S.
Bij de 5 assige MB Actros Zwaar Transporttrekker heb ik er 10 (koel)(sier) sleufgaten in gefreesd, dit is best veel werk, nu 10 (koel)(sier) gaten erin geboord.
Tegenwoordig zitten er in de Alco velgen allemaal ronde (koel)(sier) gaten.

IMG_0207.jpg


Daarna er 1.4 mm draad in getapt.
IMG_0208.jpg


IMG_0210.jpg


IMG_0218.jpg


Tot zover deze update.
 
Update : 280

Hallo Allemaal,

Verdergegaan met de wielnaafdeksels/doppen voor de aangedreven achterassen.
IMG_9764.jpg



De 4wielnaafdeksels/doppen op de aangedreven achteras wielnaven geschroefd.
Let niet op het stof op de spatborden, vergeten te verwijderen. :( :(

IMG_9773.jpg


IMG_9774.jpg


IMG_9780.jpg


IMG_9779.jpg


Tot zover deze update.
 
Update : 281

Hallo Allemaal,

Verdergegaan met de wielnaafdeksels/doppen voor de aangedreven achterassen.

Ik heb het me zelf niet makkelijk gemaakt.
Ik heb de wielnaafdeksels/doppen vastgeschroefd op de wielnaven, maar nu moeten ze nog gespoten worden.
Dit was nog een hele klus.
Ik wilde niet eerst de wielnaafdeksels/doppen rood spuiten dan vastschroeven, dan beschadigt de lak weer, bovendien moeten dan de boutjes nog geverfd/gelakt worden met een klein kwastje, dat wordt niet echt mooi, dus gekozen voor de "moeilijke" oplossing.

De velgen met banden gedemonteerd.
De wielnaven afgeplakt en de rest van de Volvo trekker ook afgeplakt, dit was heeeeeeel veeeeeeeeel werk.

Daarna de wielnaafdeksels/doppen met en Airbrusch verfspuitje in de etsende grijze primer gespoten.
Wat een rot werk zeg, ik wilde geen zakkers in de primer hebben, dus laagje voor laagje de primer aangebracht.
24 uur laten drogen en daarna de wielnaafdeksels/doppen met de Airbrusch verfspuitje rood gespoten.
Ook de rode lak laagje voor laagje aangebracht om geen zakkers om de boutjes te krijgen.
24 uur laten drogen en daarna voorzichtig de velgen met banden weer gemonteerd, om niet de rode lak te beschadigen.

Zie hieronder het resultaat, ik ben zelf heel tevreden over het behaalde resultaat.
(Let niet op het stof op de spatborden) :( :(

Linkerkant :

IMG_9878.jpg


IMG_9877.jpg


IMG_9876.jpg


Rechterkant :

IMG_9854.jpg

IMG_9856.jpg


IMG_9857.jpg

Tot zover deze update.
 
Hoi Piet, vraagje waarom heb je niet gekozen om de hele naaf rood te spuiten dit gebeurd in het echt namelijk ook. Nu lijkt het in mijn ogen minder natuurgetrouw.

Hallo Marco,

Waarom ik de wielnaven niet helemaal heb gespoten.
1. Omdat de wielnaven weer zouden beschadigen met het monteren van de velgen met de banden.
2. Omdat, ik dit zelf ook niet mooi vind, dan wordt het te rood, bovendien zijn bij heel veel Alcoa velgen alleen maar de wielnaafdeksels in de kleur gespoten en niet de wielnaafvelgen.
Kijk maar eens goed bij de nieuwe vrachtauto's met Alcoa velgen, dan zal je zien dat bij sommige trucks alleen de wielnaafdeksels/doppen in kleur gespoten zijn. of in de standaard zwarte kleur vanaf fabriek.
En of het minder natuurgetrouw is, tja daar kan je over twisten, ik vind het mooi en dat is het belangrijkste toch ??
Zeker in combinatie met de wielnaafdeksels/doppen van de voorassen staat het best goed.

Tja en je kan je ook afvragen horen er wel Acloa velgen op de Volvo F16 Zwaar Transporttrekker. De Volvo is nagebouwd naar een 1:1 model (1994), hier zaten stalen velgen op en was alles in één kleur gespoten, wat ik zelf niet mooi vond/vind.
In de begin jaren 80 en 90 van 3e vorige eeuw zag je nog nauwelijks Alcoa velgen gemonteerd op de trucks.

Tja, soms is modelbouw ook concessies doen, het is niet altijd mogelijk om iets 100% na te maken.
 
Laatst bewerkt:
Update : 282

Hallo Allemaal,


Verdergegaan met de wielnaafdeksels/doppen voor de 2 voorassen.

De reeds rood gespoten wielnaafdeksels/doppen gemonteerd.
De wielnaafdeksels/doppen zitten vastgeklemd tussen de wielnaafringen en de wielnaven.
IMG_9806.jpg


Let wederom niet op het stof op de spatborden en de banden.
IMG_9855.jpg


IMG_9858.jpg

IMG_9860.jpg


IMG_9861.jpg


IMG_9873.jpg


IMG_9874.jpg


IMG_9883.jpg


IMG_9899.jpg



Tot zover deze update.
 
Back
Top