Kanonneerboot Nr.2 van Kapitein J.C. Van Speyck / Cannoniera Olandese Nr.2 (MANTUA Art. 797)

Hoi Adri, ik heb natuurlijk wel een laptop ter beschikking, ik kan echter dit soort vragen niet nakijken in één van mijn boeken. Als je het boek van Mondfeld hebt, daar staan tabellen in over de diktes van je touwwerk. Aan de hand daarvan en de dikte van je hoofdtouwen, kun je precies berekenen hoe dik je weeflijnen moeten zijn. Helaas weet ik niet uit mijn hoofd welke pagina, maar dat lijkt me niet moeilijk om op te zoeken. Ik denk dat Hans redelijk in de buurt zit met 0,5 mm, maar je kan het dus ook opzoeken. Succes.
 
Ik denk dat Hans redelijk in de buurt zit met 0,5 mm, maar je kan het dus ook opzoeken. Succes.
Dank je Piet, ik heb even 3 weeflijnen van 0,5 mm ((lichte kleur) eventjes losjes aan de hoofdtouwen geknoopt en dat ziet er aardig beter uit. Ik kom vanmiddag langs Groningen en dan rij ik even bij Krikke-modelbouw langs voor een klosje Zwart 0,5 mm touw. Fijne vakantie nog.
 
De Boegspriet of Kluiverboom (84)

1) boegspriet.JPG


Helaas was het 0,5 mm zwart touw niet op voorraad dus maar via het Internet besteld, komt waarschijnlijk a.s. Dinsdag binnen. Om niet stil te zitten ben ik alvast verder gegaan met de boegspriet. Het uitgangsmateriaal van de boegspriet is een vierkant balkje van 6 x 6 mm die al snel verjongd wordt naar Ø 4 mm aan de top, om daarna voorzien te worden van een knop.
De gehele Boegspriet rust op de het Dwarshout (52) tussen de beide Apostelen (17) en wordt nog ondersteunt door het Steunblok 84 E (Wig, zie boven).Allereerst maar eens op de samenstelling tekening gemeten welke hoek de boegspriet maakt t.o.v. de waterlijn >> dit bleek 27 graden te zijn. Omdat de basis van de boegspriet op de wig en het dwarshout maar een klein aanrakingsvlak (lijmvlak) heeft van 12 mm was het absoluut noodzakelijk om een lijm- en uitrichting-mal te maken. Ik ben van de valse kiel onder de romp uitgegaan om niet alleen de 27 graden, maar ook nog de boegspriet uit te kunnen lijnen over het schip. Om het een en ander nog visueel te kunnen controleren heb ik er voor de zekerheid de tekening erachter gezet.
2) lijmopstelling.JPG

Op de volgende foto is nog te zien hoe klein het lijmvlak is, en ook de wig die de 27 graden moet waarborgen, dus ik zal deze opstelling zeker 24 uur moeten laten uitharden, daarna wordt er nog een Beugel 84F gemonteerd. In afwachting van het 0,5 mm touw ga ik nu verder met ‘de “Giek”

3) 84E steunblok voor boegspriet.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maar wel een heel klein lijmvlak, zou er een duveltje instoppen.
Ja, veel is het niet. ik laat de klem nog even tot morgenvroeg zitten en dan ga ik hem een klein beetje met de hand belasten.
Ik blijf het in ieder geval een krakkemikkige constructie vinden, helemaal als ik de boegspriet meet >> lengte = 24 cm op een schaal van 1:43 dan is de spriet in werkelijkheid een dikke 10 mtr. Ik denk dat als je veel zijwind hebt er wel veel krachten op dit punt komen te werken.
En dat zou zo'n simpel beugeltje als 84F met twee spijkertjes kunnen houden????
Pallieter_tijdens_Tjalkenrace.jpg
FokEnKluiver.png
Fok(1) en kluiver(2)
 
Ik ben geen zeiler, maar wordt de spriet niet gesteund door het touwwerk van de kluiver A3??
Ik denk dat het eigenlijk net andersom beredeneerd moet worden Peter, dus niet dat de kluiverstag steun geeft aan de spriet…..maar dat de spriet juist steun moet geven aan de kluiver. En volgens mij ligt het probleem ook niet aan de top van de boegspriet die is redelijk, zowel in horizontale als verticale richting, gestabiliseerd door de 2 boegstagen en de waterstag. Echter bij een flinke wind in de kluiver zal deze m.i. flink gaan bollen en een stevige trekkracht ontwikkelen naar achteren, richting de boot. En deze (schuif)- kracht zou dan door dit beugeltje opgevangen moeten worden? of is dat misschien de reden dat het aanhechtingspunt van de Kluiver overgaat in een verschuifbare ring die om de kluiverboom zit en hierdoor bij het bollen van de Kluiver iets heen en weer kan schuiven? en de achterwaardse kracht niet kan overbrengen op de kluiverboom?
(fotobron: Rijksmuseum)
4792x5944 rijksmuseum.jpg


Naschrift.
Nog even opgezocht waarvoor deze ring geplaatst is, deze ring heeft een specifieke naam: Kluiverboomring of Travelaar en die werd alleen maar gebruikt voor het in- en uithalen van de voorste onderste punt (de “Hals”) van de Kluiver langs de kluiverboom.
 
Laatst bewerkt:
A3, kan het niet zo zijn dat de trekkracht naar achteren weer teniet gedaan wordt door de beweging van het schip naar voren??
Om daar achter te komen zou men aardig kennis moeten zien te krijgen over de krachtenleer.
Ooit in een donkergrijs verleden heb ik daar wel iets van gehad op school, maar hoe dat werkt aan boord van een zeilschip, dat weet ik niet.
Misschien is er een zeiler op dit forum die daar wel iets zinnigs over kan zeggen, wat door natuurkundige feiten gestaafd wordt
 
De blinde Steng (84D)

Na een nachtje drogen van de lijm bleek dat de boegspriet toch nog wel behoorlijk stevig op zijn ligplaats op het dwarshout verlijmd was. En toen kwam het moeilijkste gaatje die ik ooit in mijn modelbouwloopbaan geboord heb, er moest namelijk nog een 2 mm gaatje geboord worden voor de blinde Steng (Vlaggenstok of Geuzenstok zie #292) en deze moest geboord worden op de knop (bol) van de Kluiverboom en wel zo dat hij in alle richtingen zuiver verticaal moest staan!! Het heeft me heel wat hoofdbrekens gekost om hier uit te komen, los uit de hand boren was geen optie, maar hoe moest ik de Kluiverboom-knop (vast gelijmd aan de boot) naar het boortje in de kolomboormachine brengen? Want dat was de enige optie om het een beetje verticaal in alle richtingen te doen. Zoals zo vaak moet je dan het probleem omdraaien en heb me dus afgevraagd hoe breng ik de punt van de 2 mm boor naar de knop? Met een aantal boeken heb ik mijn zware kolomboormachine zover omhoog gebracht dat ik de boot op de werkstandaard onder de boor kon schuiven met precies de knop onder de boor ;).
1) booropstelling.JPG


Ik heb er ongeveer 3 uurtjes over nagedacht, en het gaatje had ik in 3 seconden geboord maar het resultaat mag er zijn vind ik zelf en heb daarom gelijk de vlag maar gehesen.

2) met vlag.jpg
 
Laatst bewerkt:
De NL vlag
Ik wilde het nog even hebben over de NL-vlag die ik in de blinde Steng gehesen heb.
Er worden in de Mantua-kit geen Nederlandse vlaggen mee geleverd, het enige wat wel meegeleverd wordt is een Paarse wimpel 15 mm breed L= 250 mm. Omdat ik er beslist een NL-vlag op wilde hebben ben ik naar zo’n ‘Lappenboer’ op de markt gegaan en heb daar 1 mtr. Lint gekocht van 25 mm breed voor 0,95 Eurocent, hij had verschillende breedten (goede stoffenwinkels hebben ze ook). Misschien een tip als je nog een NL-Vlag zoekt.
De Paarse wimpel bewaar ik maar voor de volgende Canal-Pride 2019 in Amsterdam.
NL Vlag.jpg
 
Blinde Steng of Geuzenstok?

Via een PB’tje werd ik er terecht op gewezen dat de benaming van onderdeel 84D “Blinde Steng” een iets wat “kromme” Italiaanse vertaling was naar de Nederlandse bouwbeschrijving . Hoe zit dat nu precies: Een blinde steng was in de 17e eeuw en daarvoor een verticale voortzetting van een boegspriet en had als enig doel een “Blinde”, dat is een dwarsscheeps zeil die soms onder de boegspriet gevoerd werd, aan te bevestigen.( zie A, zonder steng) Ook kwam het voor dat de “Blinde” aan een “bovenblindesteng” werd bevestigd en deze laatste stond dan op de boegspriet. Met daar weer bovenop de vlaggenstok. (zie B)
onderblinde.jpg
galjoen.jpg

In het kort komt het er op neer dat als er een “Boven-Blinde” werd gevoerd dan spreken we over een “Blinde Steng” en is de “Blinde” (het zeil) in zijn geheel weg gelaten maar wordt er alleen een Vlag gevoerd dan is de juiste benaming “Vlaggenstok” of nog liever een “Geuzenstok” en deze naam is weer afgeleid van de “Geus” een vlag die tot op de dag als vandaag nog gevoerd wordt door de Koninklijke Marine.
 
Laatst bewerkt:
Een duidelijk verhaal A3, net zoals het verhaal met de rietjes trouwens.
Gister ben ik een uurtje aan het rotzooien geweest, daarna had ik de slag te pakken.
Het resultaat wordt hier binnenkort getoond op dit Forum.
 
Gister ben ik een uurtje aan het rotzooien geweest, daarna had ik de slag te pakken.
Fijn Peter dat het gelukt is, inderdaad je moet eerst de slag eventjes te pakken krijgen. maar ik heb nog geen betere manier gevonden om de juiste lengte te kunnen bepalen. Veel succes nog. gr. A3
 
De Boom (83)

Gistermiddag kwam mijn zwart weeflijn-touw 0,5 mm aan, maar dat moest maar even wachten want ik wilde de Boom (of Giek) eerst nog even afmaken. Er valt eigenlijk niet veel te vertellen over de montage behalve dan dat ik kan aanraden om de samenstellingstekening 3 ver weg te stoppen want dat ging bij mij bijna fout. Op deze Tavola 3 hebben ze de Boom aan het uiteinde tekening-technisch een kleine 35 mm ingekort om het geheel nog op het papier te krijgen dus voor de afmetingen en het plaatsen van de onderdelen beslist alleen tekening 2 gebruiken. Verder worden op de boom links aan het eind een drietal messing ringen gemonteerd en deze moeten doorboord worden met een 0,6 mm boor om de 3 oogbouten te kunnen plaatsen, Mijn advies is om deze gaten eerst voor te boren (aan te zetten) met zo’n glas graveerstift met het kleinste bolletje, anders loopt je boortje zo weg. Op de inzet links nog even het Lummel-Scharnier aan de mast.
Rechts op de foto staan de 3 Hoofdlijnen al te wachten om voorzien te worden van de weeflijnen. De twee touw klampen heb ik vanwege het kleine lijm oppervlak nog voorzien van een spijkertje zonder kop zodat ze stevig verankert zijn in de boom.
1+2.jpg
 
Laatst bewerkt:
De Weeflijnen (1)

De doorgewinterde weeflijn matrozen kunnen dit hoofdstuk wel overslaan, maar voor de Newbies ga ik er toch nog iets dieper in.
Weeflijnen plaatsen is een eentonig en langdurig karweitje dus loop er zo af en toe eventjes bij weg, omdat in hoge mate de bekwaamheid bepaald van de Historische model-scheepsbouwers omdat het (bijna) altijd het de eerste ogen zijn van een toeschouwer die daar naar toegetrokken worden.
De kanonneerboot heeft maar 1 hoofdmast en aan iedere zijde 3 hoofdtouwen plus daarbij dat het gebouwd wordt op een schaal van 1:43 wat als voordeel geeft dat de weeflijnen op een onderlinge afstand wordt gemonteerd van 10 mm. Er zitten aan ieder zijde maar 24 weeflijnen dus er moeten (maar) (24x3)x 2= 144 knoopjes worden gelegd. Dan moet je eigenlijk beseffen dat je bij b.v. bij een driemaster zoals de Sovereign of the Seas van Pietsan en anderen dit wel kan oplopen naar 3000 tot 4200 knoopjes!! Eerst maar even de basis handeling van iedere weeflijn opgezocht en hieronder geplaatst:

1) weeflijnen knopen uitleg.jpg

Even een paar opmerkingen over het bovenstaande:
95q: Kijk even goed hoe de knoop ‘loopt’ bij het aantrekken, als je het goed doet komt het korte eind links. Ligt het korte eind rechts dan trek je het lange eind straks over de knoop naar de volgende hoofdtouw en dat is niet goed, je gaat je hoofdtouw torderen!
95q+r: Het lijkt moeilijk maar het zit er bij mij ingestampt als ik bij ieder nieuw hoofdtouw begin:
voorlangs >>achterlangs >> onderdoor>> iets aanhalen >> door de lus >> stevig aantrekken en dat doe je dan uiteraard met een goede pincet met een zeer dunne lange punt.(Kruidvat)
Als je hem aantrekt m.b.v. een mini-combinatietang, knijp dan even met je duim en wijsvinger op je voorgaande hoofdtouw(en) en oefen even wat tegenkracht uit. Er bestaat anders een kans dat je de voorgaande hoofdtouwen naar elkaar toetrekt. De losse eindjes aan de buitenkant laat je even voor wat het is, die werk je dadelijk af.
Ik kan me zo voorstellen dat je er zoveel aardigheid aan krijgt dat je op een avond doorschiet en misschien wel gefixeerd 50 weeflijntjes in 1 keer achterelkaar doet, mijn ervaring is om dat niet te doen. Er komt namelijk de volgende 2 problemen om de hoek kijken: 1e ) Het is zaak om de weeflijnen op eenzelfde parallelle afstand te krijgen, op een schaal van 1:84 is dat al gauw 5 mm en neem van mij aan als dat varieert b.v. van 4,5 naar 5,5 mm dan doe je alle voorgaande bouwactiviteiten te kort want dat wordt een rot gezicht.
Hoe los je dit op: Bij de kit van DeAgostini zit meestal zo’n vel papier met een weeflijnen patroon die je er achter kan zetten, ik ben van mening dat dit een aardig (extra) hulpmiddel is, ikzelf doe het liever op de directe manier. Ik gebruik een afgekort latje van (in dit voorbeeld) 5 mm breed. Deze zet ik op de voorgaande weeflijn, klem hem met 2 mini-wasknijpers aan de buitenste hoofdlijnen en dat geeft mij een indicatie waar de volgende weeflijn (op 5 mm) moet komen te liggen. De nieuwe weeflijn breng ik net boven de bovenkant van dit latje aan, en als ik met de nieuwe weeflijn klaar ben druk ik met mijn pincet, de beide pootjes ieder aan een kant van het hoofdtouw, naar beneden tot op dit latje.
nb. op onderstaande foto heb ik 2 latjes van 5 mm (=10) aan elkaar geplakt omdat de onderlinge weeflijn afstand op de Kanonneerboot 10 mm is.
2) 2 in1 weeflijn.jpg

En dan ben je er nog niet, het is ook nog zaak om ALLE weeflijnen zo horizontaal als mogelijk, gelijk met de waterlijn van je schip, aan te brengen dit geeft een natuurlijk en rustig beeld van het totaal en al helemaal als je 2 of 3 masten op je schip hebt. Stel je eens voor dat de horizontale parallelliteit van de weeflijnen van je hoofdmast anders loopt dan je andere twee masten.
Ik zal even als voorbeeld mijn manier beschrijven hoe ik dit aanpak: de weeflijnen maak ik meestal in sessies van 5 stuks. Nadat ik zo goed en kwaad als mogelijk 5 weeflijnen aangebracht heb, druk ik mijn stoel zo’n 1,5 meter achteruit en overkijk wat ik geproduceerd heb, ik kan nu al zeggen dat dit je tegen zult vallen de lijnen lopen schots en scheef en daar ga ik het volgende aan doen: Allereerst pak ik mijn latje van 5 mm en controleer ik nogmaals van onderen af of dit nog steeds klopt zo niet dan corrigeren met je pincet. Als tweede ga ik controleren of de 5 lijnen allemaal parallel lopen met de waterlijn. En het kan niet anders dan dat je daar een hulpmiddel voor gebruikt, je kunt dit uitmeten d.mv. een schuifmaat vanaf de verschansing maar ik gebruik hiervoor de al eerder genoemde “Rokspuit”
(zie ook:http://www.modelbouwforum.nl/attachments/7-uitrichten-jpg.296824/)
Dit ding heeft een 60 mm brede ‘bek’ die je traploos in verticale richting kunt verschuiven tot een hoogte van 60cm. (Kom je dan nog in hoogte te kort dan leg ik er een boek onder). Het kan ook zijn dat je, als je een breed schip hebt je de bovenste weeflijnen niet kunt bereiken (de paal stoot tegen de verschansing) dan klem ik met 2 wasknijper een breed Gamma-latje op het vlakke gedeelte en klaar is kees.
Ik stel de hoogte in op mijn onderste weeflijn en controleer en corrigeer met mijn pincet de horizontaliteit, en zo loop ik daarna de andere 4 weeflijnen na. Nadat ik weer wat afstand genomen heb (blijven controleren) ga ik knoopjes van de 5 lijnen fixeren met een miniem drupje secondelijm op een sateprikker/tandenstoker. N.b. Hier valt wat voor te zeggen er zijn bouwers die dit helemaal niet doen, anderen doen allen de twee buitenste knoopjes in ieder geval doe ik het waar ik het nodig acht.Ik laat dit een poosje drogen, en begin alvast aan de volgende 5 weeflijnen. Als het genoeg gedroogd is moeten de overtollige begin en uiteindjes nog afgeknipt worden, mijn ervaring is, omdat de secondelijm uitgehard is, dit moeilijk gaat met een gewone of kleine nagelschaar Tegenwoordig gebruik ik een grotere (Tenen)Nagelschaar van de HEMA/Kruidvat en daar gaat het prima mee, Dus op je Sinterklaas/Kerst lijstje mini-wasknijpers, een rokspuit en een (tenen)nagelschaar
n.b. Ik keek net nog even op Marktplaats en er staan momenteel 3 rokspuiten in de aanbieding, vooral de in die Oranje doosjes zijn goed ( met één handgreep Traploos instelbaar) https://www.marktplaats.nl/z.html?query=rokspuit&categoryId=0&postcode=9403HM&distance=0
Ik wilde nog even wat foto’s laten zien van de kanoneerboot met weeflijnen en die maak ik meestal buiten (scherper en de juiste kleuren) maar vanwege het druilerige weer doe ik dat even als het een beetje droger is. Dus moeten jullie het even doen met deze iets onscherpe en oranje achtige binnen-opname.
3) op boot.JPG
 
Laatst bewerkt:
Het is precies zoals ik het ook doe, alleen fixeer ik de knoopjes met gewone witte houtlijm ipv secondelijm. Dat duurt wel wat langer, maar het droogt (voor mijn gevoel) minder zichtbaar op.
 
Dat duurt wel wat langer, maar het droogt (voor mijn gevoel) minder zichtbaar op.
Inderdaad Hans daar heb je gelijk in, normaal doe ik dat ook maar het 0,5 mm weeflijn-garen die ik besteld had was een Mantua product, en ondanks dat er vermeld was dat het 'touw' was bleek dat het een kunststof-achtige uitvoering te zijn (volgende keer moet ik toch maar iets beter op letten) en daar had de houtlijm geen vat op. En een bijkomend probleem was dat de knoopjes die ik hiermee legde spontaan weer een ietsje open sprongen, dus ik moest ze behoorlijk aantrekken. Normale (natuurlijke) garen neemt de houtlijm direct op en de knopen die ik legde trokken zich vanzelf vast.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal niet zeggen dat ik zweer bij katoen, maar het heeft om diverse redenen absoluut mijn voorkeur.
 
Back
Top