De Weeflijnen (1)
De doorgewinterde weeflijn matrozen kunnen dit hoofdstuk wel overslaan, maar voor de Newbies ga ik er toch nog iets dieper in.
Weeflijnen plaatsen is een eentonig en langdurig karweitje dus loop er zo af en toe eventjes bij weg, omdat in hoge mate de bekwaamheid bepaald van de Historische model-scheepsbouwers omdat het (bijna) altijd het de eerste ogen zijn van een toeschouwer die daar naar toegetrokken worden.
De kanonneerboot heeft maar 1 hoofdmast en aan iedere zijde 3 hoofdtouwen plus daarbij dat het gebouwd wordt op een schaal van 1:43 wat als voordeel geeft dat de weeflijnen op een onderlinge afstand wordt gemonteerd van
10 mm. Er zitten aan ieder zijde maar 24 weeflijnen dus er moeten (maar) (24x3)x 2= 144 knoopjes worden gelegd. Dan moet je eigenlijk beseffen dat je bij b.v. bij een driemaster zoals de
Sovereign of the Seas van Pietsan en anderen dit wel kan oplopen naar
3000 tot 4200 knoopjes!! Eerst maar even de basis handeling van iedere weeflijn opgezocht en hieronder geplaatst:
Even een paar opmerkingen over het bovenstaande:
95q: Kijk even goed hoe de knoop ‘loopt’ bij het aantrekken, als je het goed doet komt het korte eind links. Ligt het korte eind rechts dan trek je het lange eind straks over de knoop naar de volgende hoofdtouw en dat is niet goed, je gaat je hoofdtouw torderen!
95q+r: Het lijkt moeilijk maar het zit er bij mij ingestampt als ik bij ieder nieuw hoofdtouw begin:
voorlangs >>achterlangs >> onderdoor>> iets aanhalen >> door de lus >> stevig aantrekken en dat doe je dan uiteraard met een goede pincet met een zeer dunne lange punt.(Kruidvat)
Als je hem aantrekt m.b.v. een mini-combinatietang, knijp dan even met je duim en wijsvinger op je voorgaande hoofdtouw(en) en oefen even wat tegenkracht uit. Er bestaat anders een kans dat je de voorgaande hoofdtouwen naar elkaar toetrekt. De losse eindjes aan de buitenkant laat je even voor wat het is, die werk je dadelijk af.
Ik kan me zo voorstellen dat je er zoveel aardigheid aan krijgt dat je op een avond doorschiet en misschien wel gefixeerd 50 weeflijntjes in 1 keer achterelkaar doet, mijn ervaring is om dat niet te doen. Er komt namelijk de volgende 2 problemen om de hoek kijken: 1e ) Het is zaak om de weeflijnen op eenzelfde parallelle afstand te krijgen, op een schaal van 1:84 is dat al gauw 5 mm en neem van mij aan als dat varieert b.v. van 4,5 naar 5,5 mm dan doe je alle voorgaande bouwactiviteiten te kort want dat wordt een rot gezicht.
Hoe los je dit op: Bij de kit van DeAgostini zit meestal zo’n vel papier met een weeflijnen patroon die je er achter kan zetten, ik ben van mening dat dit een aardig (extra) hulpmiddel is, ikzelf doe het liever op de directe manier. Ik gebruik een afgekort latje van (in dit voorbeeld) 5 mm breed. Deze zet ik op de voorgaande weeflijn, klem hem met 2 mini-wasknijpers aan de buitenste hoofdlijnen en dat geeft mij een indicatie waar de volgende weeflijn (op 5 mm) moet komen te liggen. De nieuwe weeflijn breng ik net boven de bovenkant van dit latje aan, en als ik met de nieuwe weeflijn klaar ben druk ik met mijn pincet, de beide pootjes ieder aan een kant van het hoofdtouw, naar beneden tot op dit latje.
nb. op onderstaande foto heb ik 2 latjes van 5 mm (=10) aan elkaar geplakt omdat de onderlinge weeflijn afstand op de Kanonneerboot 10 mm is.
En dan ben je er nog niet, het is ook nog zaak om ALLE weeflijnen zo horizontaal als mogelijk, gelijk met de waterlijn van je schip, aan te brengen dit geeft een natuurlijk en rustig beeld van het totaal en al helemaal als je 2 of 3 masten op je schip hebt. Stel je eens voor dat de horizontale parallelliteit van de weeflijnen van je hoofdmast anders loopt dan je andere twee masten.
Ik zal even als voorbeeld mijn manier beschrijven hoe ik dit aanpak: de weeflijnen maak ik meestal in sessies van 5 stuks. Nadat ik zo goed en kwaad als mogelijk 5 weeflijnen aangebracht heb, druk ik mijn stoel zo’n 1,5 meter achteruit en overkijk wat ik geproduceerd heb, ik kan nu al zeggen dat dit je tegen zult vallen de lijnen lopen schots en scheef en daar ga ik het volgende aan doen: Allereerst pak ik mijn latje van 5 mm en controleer ik nogmaals van onderen af of dit nog steeds klopt zo niet dan corrigeren met je pincet. Als tweede ga ik controleren of de 5 lijnen allemaal parallel lopen met de waterlijn. En het kan niet anders dan dat je daar een hulpmiddel voor gebruikt, je kunt dit uitmeten d.mv. een schuifmaat vanaf de verschansing maar ik gebruik hiervoor de al eerder genoemde “Rokspuit”
(zie ook:
http://www.modelbouwforum.nl/attachments/7-uitrichten-jpg.296824/)
Dit ding heeft een 60 mm brede ‘bek’ die je traploos in verticale richting kunt verschuiven tot een hoogte van 60cm. (Kom je dan nog in hoogte te kort dan leg ik er een boek onder). Het kan ook zijn dat je, als je een breed schip hebt je de bovenste weeflijnen niet kunt bereiken (de paal stoot tegen de verschansing) dan klem ik met 2 wasknijper een breed Gamma-latje op het vlakke gedeelte en klaar is kees.
Ik stel de hoogte in op mijn onderste weeflijn en controleer en corrigeer met mijn pincet de horizontaliteit, en zo loop ik daarna de andere 4 weeflijnen na. Nadat ik weer wat afstand genomen heb (blijven controleren) ga ik knoopjes van de 5 lijnen fixeren met een miniem drupje secondelijm op een sateprikker/tandenstoker. N.b. Hier valt wat voor te zeggen er zijn bouwers die dit helemaal niet doen, anderen doen allen de twee buitenste knoopjes in ieder geval doe ik het waar ik het nodig acht.Ik laat dit een poosje drogen, en begin alvast aan de volgende 5 weeflijnen. Als het genoeg gedroogd is moeten de overtollige begin en uiteindjes nog afgeknipt worden, mijn ervaring is, omdat de secondelijm uitgehard is, dit moeilijk gaat met een gewone of kleine nagelschaar Tegenwoordig gebruik ik een grotere (Tenen)Nagelschaar van de HEMA/Kruidvat en daar gaat het prima mee, Dus op je Sinterklaas/Kerst lijstje mini-wasknijpers, een rokspuit en een (tenen)nagelschaar
n.b. Ik keek net nog even op Marktplaats en er staan momenteel 3 rokspuiten in de aanbieding, vooral de in die Oranje doosjes zijn goed ( met één handgreep Traploos instelbaar)
https://www.marktplaats.nl/z.html?query=rokspuit&categoryId=0&postcode=9403HM&distance=0
Ik wilde nog even wat foto’s laten zien van de kanoneerboot met weeflijnen en die maak ik meestal buiten (scherper en de juiste kleuren) maar vanwege het druilerige weer doe ik dat even als het een beetje droger is. Dus moeten jullie het even doen met deze iets onscherpe en oranje achtige binnen-opname.