Bouw ION Pro van Freudenthaler / JP models

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door GJVO, 21 okt 2018.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zoals sommigen weten heeft Willy de Woofer een Ion Pro gekocht en ik zou hem helpen bouwen.
    Daar gooide mijn gezondheid wat roet in het eten maar inmiddels gaat het weer prima en heb ik de Ion nu thuis liggen en ga hem bouwen voor Wil.

    Ik zal een bouwverslagje maken voor Wil en voor andere geinteresseerden.
    De manier van bouwen is gebaseerd op ervaring en kan voor sommigen raar zijn maar dit is volgens mij de meest efficiente manier, een beetje zoals ik mijn wedstrijdkisten ook bouwde.

    De Ion Pro is een electrozwever, hotliner.
    Spanwijdte 2 meter en vliegklaar gewicht zal rond de 1700 gram liggen.
    Als motor komt er een Hacker B40 7L 4.4:1 in met een 13 x 6,5 prop.
    Als lipo een 3S 4200 mAh Wellpower.
    Deze is wel wat zwaarder maar de 4200 mAh is wel lekker omdat je dan de accu niet echt flink op hoeft te warmen.
    De regelaar is een Sunrise 150A Dutch F5B Special, tot 6S en kan makkelijk 300A aan.
    De aandrijving gaat zo'n 90A trekken, dus dan zit je aan ongeveer 1000 watt input.
    Een fijne 0,8 PK per kilo, meer dan snelste sportauto dus het wordt een vlot kistje.

    Dit is hem maagdelijk uit de doos.
    GFK romp, bespannen vleugels en stabilo.
    En de kwaliteit is erg goed:

    [​IMG]
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik probeer zodra ik wat gedaan heb het meteen neer te zetten zodat het een bijna real-time bouwverslag wordt.

    De romp is van epoxy en het motorspant moet ingelijmd worden.
    In hotliners gebruiken we geen domp of zijwaartsstelling dus de krachten gaan door de hartlijn van de romp.
    Ik heb het spant aan moeten passen voor de Hacker B40 want dat is een klein motortje, normaal zou je er een 36mm binnenloper met vertraging inzetten maar dit is een 27mm motortje.
    De volgende stap is de romp aan de voorkant ontvetten met alcohol en dan opschuren met schuurpapier.
    Het motorspant wordt ook ontvet en opgeschuurd omdat hier die 1,36 PK op komt te hangen.

    Een kijkje vanaf de vleugelopening richting neus:
    [​IMG]

    De opgeschuurde randen
    [​IMG]

    Het torretje op het spant
    [​IMG]

    De te gebruiken lijm, Uhu Endfest 24 uur epoxy

    [​IMG]

    Na de Endfest in de romp en op het spant aangebracht te hebben duw je het spant voor in de romp.
    Uitrichten doe je met behulp van de spinner.
    De motoras zet je klem in de spinner en dan zorg je ervoor dat de spinner overal een gelijke afstand tot de romp heeft zodat hij echt recht op de hartlijn van de romp staat.
    Nu is het een kwestie van 24 uur drogen.

    Uitrichten
    [​IMG]

    Achteraanzicht
    [​IMG]

    Nog even wat beter uitrichten en dan overal vanaf blijven.
    [​IMG]

    Nog even snel 2 gaten geboord waar de vleugelbouten komen.
    Helaas waren de inlijmmoeren er niet bijgeleverd, dus die zijn los besteld bij Lindinger, samen met de lipo en prop.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu eens kijken wat we met de vleugel kunnen doen.

    GJ
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De vleugel:

    De vleugel is deelbaar en wordt aan elkaar gehouden door een platstaf metalen verbinder en wordt dan in de romp gefixeerd met 2 houten duvels en vastgeschroefd met 2 M5 breekbouten.

    We moeten zelf de servosnoeren door ingedekte vleugel trekken.
    Dus een carbon stafje gepakt en dat doorgeprikt naar de servo-openingen.
    Daarna een stuk servosnoer genomen en dat met tape aan de carbonstaf geplakt en dan maar trekken.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor het laatste deel was het wat lastiger, je moet aan de wortel van de vleugel haaks naar beneden en dat lukt niet met carbon.
    Dus een stukje stroomdraad gepakt daar de inmiddels 2 servosnoeren aan vast geplakt en doorgetrokken (beetje pielen met een pincet om hem uit het gaatje te krijgen.
    Maar het is gelukt

    [​IMG]

    Door schade en schande wijzer geworden in de jaren test ik altijd elke servo voordat ik hem inbouw en zet ik hem in de middenstand.
    Nou had ik nog een geweldig hulpmiddel, de Aerobtec Device Terminal, daar zit ook een servotester ingebouwd.
    Dus eerst de volledige uitslag getest:

    [​IMG]

    Daarna alle servo's gecenterd
    [​IMG]

    De servo's worden met 5 minuten epoxy in de vleugel gelijmd.
    Maar als er iets stukgaat moeten ze er ook wel uitkunnen.
    Dus ik doe er voor het inlijmen altijd schilderstape omheen.
    In geval van nood kan je dan de servo er met licht geweld uithalen, de tape scheurt dan en de servo komt los.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna zet ik het heveltje op de servo.
    Voor de aileron staat het heveltje in de middenstand iets naar voren gericht (richting neuslijst) omdat je dan meer uitslag naar boven hebt als je de ailerons als flaps gebruikt in butterfly stand.
    Bij de flapservo staat het heveltje in middenstand juist iets naar achter gericht (richting eindlijst) omdat je dan de flaps meer naar beneden kan trekken zodat ze bijna haaks op de vleugel kunnen gaan staan om zo hard mogelijk te kunnen remmen.

    En dan is het een kwestie van lijmen met 5 minuten epoxy.
    Niet te veel, gewoon een flinke druppel op het schilderstape en dan de servo op de vleugel drukken en laten drogen met iets zwaars, in dit geval een A123 cel.

    [​IMG]

    Over een minuut of 15 kan ik weer verder.

    GJ
     
    Q Brand, Jan Weststrate en Thedo vinden dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En we gaan doorrrrr

    De servo's zitten vast, nu de kabeltjes verder bewerken.
    Stekkers van de servo's afgeknipt, aan de stekkers zit nog zo'n 15cm kabel dus die stekkers zijn nog bruikbaar.
    Eerst maar even alles vertinnen.
    Moeilijke keuze maken... welke van mijn 8 soldeerbouten ga ik heet stoken.
    Het is een 15 wattertje geworden.

    [​IMG]

    Alle kabels van de servo op de verlengkabel gesoldeerd en geisoleerd met krimpkous.
    Daarna moest ik beslissen wat ik ging doen want ik moet 2x 2 servo's aansluiten naar de ontvanger.
    Dus wordt het per vleugeldeel 2 stekkers die met een verlengkabel naar de ontvanger gaan of maak ik per vleugeldeel 1 stekker.
    Om vergissingen van Wil te voorkomen (dat servokabels verkeerd aangesloten worden) heb ik gekozen voor 1 stekker per vleugeldeel.
    Bijkomend voordeel is dat er minder steekverbindingen zijn dus minder kans op uitval.

    Ik heb de groene 6 polige Multiplex stekkers genomen.
    [​IMG]

    De plussen en de minnen doe ik bij elkaar vandaar dat je hierboven ziet dat de middelste pootjes naar elkaar toe gebogen zijn.
    Ook dit is voor extra veiligheid, als ergens 1 min of plus draadje los raakt heb je altijd de andere toevoer nog.
    Hieronder de draden erop gesoldeerd.
    [​IMG]

    Zo ziet het er dan uit gesoldeerd en geisoleerd met krimpkous.
    En op de stekker geschreven waar wat zit, zodat ik niet in de war raak als ik de andere kant van de stekker ga solderen.
    [​IMG]

    En om het helemaal af te maken de stekker ingegoten in Plastidip, 1 kant wordt rood, de andere zwart.
    Dus dan is het simpel, vanaf de ontvanger moet rood op rood en zwart op zwart, geen fout mogelijk.
    [​IMG]


    De romp kan ik nog niets mee dus ik moet verder met de vleugel.
    Zo dan maar aan de aansturingen van de ailerons en flaps beginnen.

    GJ
     
    jve vindt dit leuk.
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dit laat niets aan duidelijkheid te wensen over Gert-Jan. En niet in de laatste plaats: heel veel dank.
     
  6. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Goed bezig :thumbsup:, maar euh, jij en epoxy???
     
  7. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Sorry, twee keer is nu ook niet nodig....:weetnie:
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dank je Wil.
    De volgende doe je zelf...

    De aansturingen en in de tussentijd een patatje en een frikandel naar binnen gewerkt.
    Ik moet aankomen maar zelfs met dit vette voer gaat het moeizaam.

    Eerst even gekeken wat er voor roerhoorntjes bij zaten.
    En verrassing , het zijn degelijke epoxy hoorntjes.
    Even de gaatjes voor de kwiklinks opgeboord want als ze ingelijmd zitten dan gaat het lastiger.
    Ik heb eerst een haakse lijn getrokken vanaf de achterlijst van de hevel op de servo zodat alles in de vliegrichting staat zonder dat er extra weerstand optreed.

    Toen met de Dremel even wat hout weggefreesd in de ailerons en flaps waar de pootjes van de hoorntjes in komen te staan.
    Uitkijken dat je niet te diep freest dus de vinger onder het te frezen onderdeel houden zodat je voelt als je te diep gaat.
    [​IMG]

    Het resultaat in de flaps en in de aileron (de hevels verschillen).
    [​IMG]

    Aileron
    [​IMG]

    En dan komt de Uhu Endfest weer.
    Alles wat nooit meer los mag doe ik met de 24 uurs Uhu Endfest (groen) en andere dingen met de 5 minuten Endfest (blauw).
    [​IMG]

    Het resultaat bij de aileron.
    Het gaatje staat bij de aileron exact boven het scharnierpunt zodat hij symmetrisch scharniert.
    [​IMG]

    Bij de flap (welfklep, wölbklappe) staat ie achter het scharnierpunt omdat die verder naar beneden moet kunnen dan naar boven,
    [​IMG]

    Het geheel moet nu drogen dus ik kan niet verder.
    Morgen moet ik weer ter controle naar het ziekenhuis dus in de middag kan ik pas verder.
    Dan worden de stangetjes voor de aansturing gemaakt, de hoogteroerservo ingelijmd en gesoldeerd en de aansturing naar het hoogteroer op maat gemaakt.
    Foto's volgen.
    Maar morgen is hij af, morgenavond inprogrammeren in de zender en dan hopen dat Lindinger een beetje snel levert.

    GJ
     
    jve vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Haha, ja heb er niet eens bij nagedacht.
    Uhu Endfest is zo weinig, druppeltjes.
    En ik krijg dan ook niets op mijn hand.
    Ik heb nog wel plannen om een mal en daaruit een volcarbon kist te bouwen (ook voor Wil, een Speedkist) maar dan zal ik wel maatregelen treffen.
    Helemaal inpakken met goed luchtmasker met filter.

    Ik heb nu wel een nieuwe lever maar die moet nog even nieuw blijven he.

    GJ
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    "een volcarbon kist te bouwen (ook voor Wil, een Speedkist)"

    Nee, dan wordt je niet gematst :rolleyes: ;) :D. Gert-Jan, ik leer je wel trompet of trombone spelen.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat ik dan de buren niet echt blij maak.
    En dingen zonder toetsen snap ik toch niet.
    Piano, orgel, accordeon, keyboard, dat kan ik spelen.
    Gitaar maakt me al heel erg verward, er zitten geen toetsen op dus die tonen zitten altijd waar ik ze niet verwacht.
    Zo'n toeter is nog lastiger denk ik.

    GJ
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gisteren was ik nogal laat terug uit Rotterdam dus ik heb een dagje overgeslagen.
    Tot mijn schrik kwam ik erachter dat de stangetjes voor de aansturing er niet bijzaten dus ik moest wat improviseren.
    Ik had nog een setje aansturingen liggen van een andere kist, dus die heb ik op de flaps gezet.
    En voor de ailerons moest ik met carbon staf gaan spelen.
    Dus soldeerhulsjes genomen, en de carbon erin gelijmd met UHU Endfest 24H.
    Nadeel... het moet weer 24 uur drogen.
    Op het moment ligt het er zo bij.

    Eerst weer alles in de middenstand zetten
    [​IMG]

    De flap aansturing
    [​IMG]
    [​IMG]

    De ailerons

    [​IMG]

    En zo ligt het te drogen
    [​IMG]


    En nu ga ik de opening voor de hoogteroerservo uitfrezen en de servo en aansturing pas maken.

    GJ
     
  13. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Duurt lang dit keer ;-)
    Maar hoe heb je nou de servo hevels er op zitten? Haaks op de middenstand of heb je ze er verdraaid op geschroefd t.o.v. de middenstand?
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja Johan, ik had gisteren wat te vieren dus ben pas laat begonnen met het uitzoeken van de onderdeeltjes en toen bleek dat de stangetjes er niet bij zaten dus moest ik weer even in de voorraad zoeken of ik iets vervangbaars had.
    De servohevels staan er verdraaid op.
    Bij de rolroeren is de middenstand (1500 uS) iets naar voren gericht, richting voorlijst.
    De servohevel voor de flaps staat iets naar achteren, de eindlijst, gericht.
    Zo kunnen de ailerons lekker omhoog en de flaps goed naar beneden.
    Net de hevel voor het hoogteroer gelijmd en een opening gefreest voor de servo en aansturing,
    Nu weer wachten tot de epoxy droog is,

    GJ
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Idealiter zou met flaps neutraal de servo op ~80% uitslag zitten. Servo neutraal: flaps een graad of 30 naar beneden.
    En de hevenverhoudingen zo dat je 100% servoweg gebruikt voor de volle flapuitslag.

    Bij Rolroeren neutraal ongeveer 30% servo uitslag. Je hebt naar beneden maar weinig nodig (beetje welving in thermiekstand plus beetje rol naar beneden), naar boven is het lekker als je ailerons bij butterfly flink omhoog kunnen en je dan nog wat rolroeruitslag overhoudt.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het wordt perfect gedaan Gert-Jan. Petje af :).
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De motor zit er muurvast in, de Endfest heeft zijn werk gedaan.
    Dus nu het gat in het kielvlak frezen voor de hoogteroerservo.
    Deze wordt net als de vleugelservo's met 5 min epoxy verlijmd, nadat hij in schilderstape gewikkeld is.

    Het rondje en ook meteen het lijmoppervlak ontvet en geschuurd.
    [​IMG]

    Bovenin ook een sleufje gefreesd en een uitholling gemaakt om de aansturing van het hoogteroer te kunnen maken.
    [​IMG]

    De hevel voor de aansturing gemaakt (gefreesd en verlijmd met Endfest 24H).
    De oplettende kijker ziet dat de hevel niet in het midden zit maar iets naast het midden.
    Later zul je zien waarom dat is.
    [​IMG]

    En de hevel van dichtbij.
    [​IMG]

    Weer wachten tot de lijm droog is.
    In de tussentijd maar even mijn zender laden en een ontvanger binden.
    Dan kan ik morgen alles in de zender zetten.

    GJ
     
    jve vindt dit leuk.
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Fijn om te zien dat je weer zo lekker bezig ben Gert Jan.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bertus, ja ik ga weer lekker.
    Beetje jammer dat ik nu even geen auto meer heb.
    Ik moest vandaag een carbon buisje en een stukje verenstaal hebben voor de aansturing van het hoogteroer want dat maak ik ook zoals we het in F5B doen.
    Idiotproof.
    Alleen moest ik met het openbaar vervoer vanuit Uithoorn naar de enige modelbouwwinkel die Amsterdam nog heeft, Muco.
    Uur heen, 45 minuten kletsen en een uur terug.
    Materiaal 3,95, reiskosten 6 euro...

    Maar ik kan verder.
    We gaan dus nu de aansturing van het hoogteroer maken.
    De servo wordt in het kielvlak ingelijmd, eerst de kabels verlengd van de servo en toen getest of alles het deed.
    De servo in de middenstand gezet een heveltje er haaks opgezet.
    Omdat ik per se een kwiklink wilde gebruiken moest ik die aanpassen zodat de servo nog wel een volle slag kan maken.
    Dus met de Dremel aan het slijpen gegaan en dit is het resultaat:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb een carbon buisje genomen, 3mm buiten en 2mm binnen, liever had ik 2mm buiten en 1mm binnen gehad maar dat was er niet.
    In het buisje heb ik met 5min epoxy een stukje M2 schroefdraad gelijmd waar de kwiklink opgeschroefd word.
    Dan heb je nog een klein beetje een afstelmogelijkheid.

    [​IMG]

    Alles even in het kielvlak gelepeld om te kijken of alles is zoals ik dat wil.

    [​IMG]

    Aan de andere kant van het buisje een stukje verenstaal haaks omgezet.
    Het haakse deel is ongeveer 10mm
    En dat ook weer ingelijmd.
    [​IMG]

    Van boven ziet het er dan zo uit
    [​IMG]

    En dan... hoe stuur je het hoogteroer dan aan?
    Nou, je haakt het stukje verenstaal in de hevel op het hoogteroer
    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan zet je het hoogteroer vast met de 2 boutjes bovenop.
    En dan wordt dit het resultaat
    [​IMG]

    Je ziet dan ook waarom de hevel iets uit het midden moet zitten want anders kan je de slag niet maken als alles door het midden gaat.
    [​IMG]

    [​IMG]


    Nu is het een kwestie van de ontvanger aansluiten, alles in de middenstand zetten en de servo vastlijmen in het kielvlak.
    De levering van Lindinger is ook binnen, dus de prop, accu's en inlijmmoeren.
    Daar ga ik vanavond nog even mee aan de gang en dan morgen probeer ik alles te laten werken, dan moet ik even een filmpje schieten.
    Dat komt morgen dus.

    Wil kan bijna vliegen!!!!

    Gert-Jan
     
    jve vindt dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nog even wat foto's van de accu, motor en motorspant.
    Manu de fret heeft alles nog even grondig bekeken en ze geeft haar akkoord.

    [​IMG]

    Er moet een neus ruimte tussen de accu en bovenkant romp zitten.
    Akkoord.
    [​IMG]

    De romp met stabilo incl accu en motor.
    [​IMG]

    En het motorspant van de voorkant.
    Dat hadden jullie ook nog niet gezien.
    [​IMG]

    GJ
     
    ramses en jve vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina