Om alles nog even af te ronden.
Ik moest nog 1 accu van goudcontacten voorzien en aangezien ik dit ook al honderden malen gedaan heb en anderen misschien niet, de manier waarop iedereen het kan, met een normale 50 Watt soldeerbout.
WAARSCHUWING!
Altijd maar 1 kant strippen en pas de andere kant strippen als je de draad geisoleerd hebt met krimpkous!
In deze kist gaan 4mm goudcontacten, 2,71 euro voor 10 paar bij Hobbyking.
Geloof dat er dan ook nog zwart en rode krimpkous bij zit voor dat bedrag.
https://hobbyking.com/nl_nl/4mm-gold-connectors-10-pairs-20pc.html
Ik heb een plankje, daar heb ik 4 gaatjes in geboord, ongeveer 10mm diep en 4mm rond.
De contacten kunnen daar enigszins klemmend in staan.
Ik heb mannetje en vrouwtje gaten, de mannetjes zijn wat kleiner geboord.
Ik soldeer vaak met een Weller gassoldeerbout, maar alles wat boven de 50 Watt is voldoet.
Je maakt het contact heet door de bout er een tijdje in te zetten.
Op een gegeven moment smelt het soldeer als een badje in de stekker.
Dan haal je de bout eruit en zet de gestripte draad er meteen in.
Als de draad erin zit zet je de bout nog een seconde of 10 tegen de zijkant van de stekker zodat het soldeer de draad in kan trekken.
Daarna haal je de bout weg en houd de draad nog een seconde of 10 vast.
Dan kan je het uit het plankje trekken.
Krimpkous er omheen en 1 kant is bijna klaar.
Bij ons is gezien van de accuzijde de + (rode) het vrouwtje.
Red, Hot (+ accuzijde) ,Woman
Dan hetzelfde verhaal bij het mannetje.
Nog even een krimpkousje om het nekje van het mannetje en het krimpkous bij het vrouwtje mooi afsnijden zodat er ook een mannetje in kan en dan heb je dit:
Ik hou altijd 1 draad korter dan de andere zodat ze niet met hun kopjes tegen elkaar kunnen tikken, dan slaan er vonken over en zitten het mannetje en vrouwtje aan elkaar vast.
En het hele pakket, klaar voor gebruik.
Dit hele gedoe is nog geen 5 minuten werk, kost hooguit 50 cent en kan ruim 80 Ampere aan.
En dan zijn er mensen die een paar euro per stekker uitgeven en die stekkers zijn vaak nog slechter ook.
Wil kan vliegen, volgende week mooi weer dus misschien het eerste filmpje van de ION Pro
GJ