VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Is dat met 5mm frees gedaan piet. Ziet er strak uit.


Hallo,

Nee, dit is met een 10 mm vingerfrees gefreesd.
Bij de laatste foto's gebruik ik een Cobalt vingerfrees met 2 snijtanden, normaal frees ik met vingerfrezen met 4 snijtanden, maar min laatste vingerfrees zo bot dat ik even deze frees heb gebruikt.
Inmiddels heb ik een aantal nieuwe 10 mm vingerfrezen binnengekregen.

Zie foto van de HSS vingerfrees, die ik normaal gebruik !
(het frezen van de proefopstellingsmal)
IMG_3158.jpg
 
O, dat is wel heel erg weinig, 3.5mm.
In mijn freesbank kunnen vingerfrezen in : van 1mm tot 24 mm.

Op zich geen probleem Piet, het is ook een fijnmechanische frees en heb er al heel wat mee gefreest werkt prima voor kunstof, alu en messing. Laatst nog een stalen onderdeel gefreest.
 
Inderdaad, in mijn bank is de grootste tang 20 mm in de ER32 serie.
En dan zijn er ook nog frezen met een verloopschacht, dus een groter snij deel dan de schacht.
Cor

Hallo Cor,

Ik heb 2 spantanghouders :
1 x NT ER 32
(standaard bij de aankoop van de boven freesbank)
Extra gekocht :
1 x NT 50 ER 40
Deze spantanghouder heb ik gekocht bij Hogetex : NT-50 ER 40
Vroeger in Doetinchem nu in Varsseveld.

In de NT-50 ER 40 Spantanghouder kan zelfs een frees in van : 26 mm
Maar de grootste spantang die ik heb is : 24 mm
 
Ik gebruik helemaal geen freeskop. Ik span de frezen met morseconus spantangen direct op in de spindel van mijn freesbank. Dit spant veel korter en nauwkeuriger op, waardoor de frees minder slingert en veel stabieler freest.
 
Ik gebruik helemaal geen freeskop. Ik span de frezen met morseconus spantangen direct op in de spindel van mijn freesbank. Dit spant veel korter en nauwkeuriger op, waardoor de frees minder slingert en veel stabieler freest.



Hallo Stefan,

Ik gebruik dit type spantanghouders.

We praten hier toch over het zelfde, of heb ik dit mis !



Of bedoel jij dit soort spantangen ???


images

Zie hier de spantanghouder die ik gebruik, volgens mij is deze redelijk zuiver, slingert niet en er zit geen ruimte op de spindel.
(ik heb geen afwijkingen in mijn freeswerk)

Ik frees zelfs 2 werkstukken te gelijk mee in de machineklem, zonder dat ze verschuiven of er uit wippen, omdat ze precies even dik zijn afgefreesd.
Maar ik heb ook een goede kwaliteit machineklem, waardoor de werkstukken goed vlak en haaks vastzitten.
(wel even de machineklem digitaal uitklokken op de kruistafel)
N.B.
Ook het/de werkstuk(ken) digitaal uitklokken in de machineklem, wel veel werk, maar dan weet je zeker dat he freeswerk goed s.

IMG_3771.jpg


Ik boor ook met de spantanghouder de gaatjes in de boven en onderarmen.
Dit werkt ook perfect.

IMG_3798.jpg
 
Ik bedoel de onderste spantangen, dus zonder freeskop.


Hallo Stefan,

Duidelijk !
Bedankt.

Volgens mij worden dit soort spantangen meestal gebruikt bij grote zware boven freesbanken.

Ik heb eerst overwogen om deze spantangen aan te schaffen, maar ik vind ze niet handig, zeker niet bij het gebruik van kleine boortjes van 1, 2 en 3 mm, volgens mij zijn deze niet eens leverbaar in de kleine maat, pas vanaf 6 mm.
 
Update : 310

Hallo allemaal,

Verder gegaan het frezen van de onderarmen.

De 20 onderarmen netjes afwerken.
Schuine kanten van 45 graden aan de 20 onderarmen gefreesd.
Snelspantang op de 20 onderarmen geklemd, zodat de solderingen niet loslaten tijdens het frezen.
IMG_3383.jpg


IMG_3380.jpg


2 spantangklemmen op de 20 onderarmen geklemd.
IMG_3387.jpg


IMG_3391.jpg


IMG_3391.jpg


1 spantangklem op de 20 onderarmen geklemd.
IMG_3391.jpg

IMG_3400.jpg


Tot zover deze update.
 
Update : 311

Hallo allemaal,
De 20 onderarmen netjes afwerken.
Verder gegaan met de schuine kanten van 45 graden aan de 20 onderarmen gefreesd.
Snelspantang op de 20 onderarmen geklemd, zodat de solderingen niet loslaten tijdens het frezen.

IMG_3407.jpg


IMG_3405.jpg


IMG_3411.jpg


Het instellen van de 45 gradenhoek in de machineklem van het werkstuk, met behulp van een gradenboog.
IMG_3415.jpg


IMG_3414.jpg


IMG_3407.jpg


Tot zover deze update.
 
Update : 312


Hallo Allemaal,


Ik was toch niet helemaal tevreden met de stuuruitslag van 58 graden van de achterste pendelassen links/rechts, terwijl het bij de 1:1 Goldhofer 60 graden is.

Een paar kleine aanpassingen uitgevoerd, aan de 20 bovenarmen en de 20 onderarmen. waardoor de stuuruitslag nu wel 60 graden is.
In de eerste situatie is de stuuruitslag 58 graden, volgens proefmalopstelling.

De achterkant van de 20 bovenarmen op 90 graden afgefreesd ten opzichte van de bovenkant van de 20 bovenarmen, waardoor er meer ruimte komt aan de achterkant bij het insturen vrijdraait van de zijkant van het bovendek/gieksleuf, waardoor de stuuruitslag 60 graden is geworden.

Oude situatie :
IMG_3101.jpg


Nieuwe situatie :
IMG_3420.jpg


De 20 bovenarmen 5 mm aan de onderkant ingekort, 5 m er afgefreesd, waardoor het draaipunt 5 mm hoger komt te liggen in de 20 bovenarmen waardoor de onderarmen ook 5 mm hoger komt te liggen, waardoor de wielbasis van de pendelas iets korter wordt.
Bovendien krijg ik aan de onderkant van het achterdek ook 5 m meer ruimte voor de ophanging van de draaistellen.

Het affrezen van de 20 bovenarmen aan de onderkant.
IMG_3401.jpg


IMG_3402.jpg


IMG_3456.jpg


IMG_3452.jpg


IMG_3454.jpg


IMG_3455.jpg


Even een referentiepunt met de 10 mm frees in de 20 bovenarmen gefreesd, zodat ik straks een vast meetpunt heb om de draaistellen aan de boenarmen te monteren.
IMG_3484.jpg


IMG_3487.jpg



Ook nog een paar kleine wijzigingen aan de 20 onderarmen uitgevoerd, zodat de stuuruitslag nu exact 60 graden is geworden en vrijdraait van de zijkant/gieksleuf van het achterdek. (3 mm speling)
(dit wordt in de volgende update beschreven)

Tot zover deze update.


N.B.
Ook een oplossing bedacht voor het breedbed voor de dieplader.
Ik maak en los breedbed, wat precies over het smalbed heen past en vastgezet wordt met vier insteekborgpennen, zodat het breedbed niet kan verschuiven, ten opzichte van het smalbed.

Als het breedbed op het smalbed ligt, zie je niet dat het smalbed binnen in het breedbed is opgesloten.
Door deze constructie hoef ik geen aparte haakkoppeling te maken voor de aankoppeling aan de nek van het zwanenhals en ook geen speciale bevestiging aan het achterdek te maken.
Dit breedbed is vrij eenvoudig te maken en scheelt heel veel werk, ten opzichte van een compleet apart los breedbed.
Dit is een concessie die niet zichtbaar is aan de buitenkant.
Bovendien wordt deze constructie ook nog eens extra sterk.
 
Back
Top