Hallo Allemaal,
Even Off Topic.
N.B.
Ik ga geen reclame maken of namen van de bedrijven noemen !
Maar ik wil dit toch met jullie delen :
Ik heb gedurende 2 jaar frezen en draaibeitels uitgetest om te bekijken of er verschil zit in de "dure" en "goedkope" HSS frezen en HSS draaibeitels.
De uitslag is opmerkelijk, zo niet verbijsterend te noemen.
Ik kocht altijd mijn HSS frezen en HSS beitels bij een gerenommeerd bedrijf in Utrecht.
Niet goedkoop, maar ik ga altijd voor goede kwaliteit.
Voorbeeld : 10 mm HSS vingerfrees 23,= Euro per stuk.
Nu heb ik 2 jaar geleden op aanraden van een modelbouwvriend een aantal HSS frezen en HSS draaibeitels bij een bedrijf in Rotterdam gekocht, waar ik zelf niet zo gecharmeerd van was.
Voorbeeld : 10 mm HSS vingerfrees : 7.99 Euro per stuk
Nu zou je verwachten dat de "dure" HSS vingerfrezen veel langer mee zullen gaan dan de "goedkope" HSS vingerfrezen.
Niets is minder waar, beide vingerfrezen gingen allebei even lang mee, voordat ze "bot" waren en bramen aan de werkstukken veroorzaken
Dit geldt ook voor de HSS draaibeitels,
geen verschil.
Maar dit geldt ook voor de draaibeitels met een Widia (gesoldeerde) tip op de draaibeitel.
Voordeel van deze Widia beitels, is dat je deze beitels heel makkelijk weer zelf scherp kan slijpen.
Dit geldt ook voor de HSS draaibeitels, die kan je ook zelf heel makkelijk scherp slijpen.
Voor frezen is dit een stuk moeilijker, ik beheers dit niet, sommige modelbouwvrienden kunnen wel zelf de frezen slijpen.
Overigens gebruik ik de "botte" vingerfrezen als draaibetel, ik slijp 3 snijtanden weg en maak 1 snijtand scherp en slijp een gedeelte van de schacht weg, ik gebruik deze vingerfrees dan als binnen draaibeitel.
CONCLUSIE :
Jarenlang
VEEL te
VEEL voor HSS frezen en HSS draaibeitels betaald.
Dit wilde ik even kwijt !
Mogelijk/hopelijk kan ik hiermee andere (modelbouwers) van dienst zijn.
P.S.
Vandaag een nieuwe partij HSS Vingerfrezen en HSS Spiebaanfrezen binnengekregen uit R...
Nu weer On Topic !