VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Is zeker een mooie oplossing. Bij de draaibank “lijm” ik vaak metalen die ik wil draaien met lock tight extra strong aan elkaar. Ik heb het nooit geprobeerd met vlakke plaatjes maar volgens mij lukt dat ook prima. Licht verwarmen als je klaar bent en alles is weer los en het is veel makkelijker schoon te maken.

Ik ben benieuwd of dit ook kan werken,


Bedankt voor het compliment.

Ik ben benieuwd of dit ook kan werken.

Dit gaat heel goed werken, ik heb dit al diverse malen toegepast.
 
Update : 303

Hallo Allemaal,

Korte update :

De Kegellagers voor het draaipunt/draaitafel van de pendelassen en de wiellagers zijn vandaag binnengekomen.

IMG_3290.jpg


De kegellagers kunnen het gewicht van de geladen dieplader makkelijk aan, verdeeld over 10 pendelassen
Door de grote buitendiameter van 35 mm en de grote binnenmaat van 15 mm en een hoog te van 12mm van het kegellager, zal er ook nauwelijks speling komen op het draaipunt. (het zogenaamde wiebelen)
IMG_3292.jpg


IMG_3294.jpg


Correctie: Schrijffout : 20-11-2018
Moet zijn : 45 wiellagers, in plaats van 25 wiellagers

De 45 wiellagers (5 reserve lagers)
11 mm x 5 mm x 4 mm
2 wiellagers per (pendel)as.
IMG_3295.jpg


IMG_3299.jpg


Tot zover deze kleine update.
 
Slechts 1 lager per wiel Pieter? Of ga je de as lageren in het frame (2x per as), en de wielen los/vast/freewheelen op de as ter compensatie?
Cor
 
Slechts 1 lager per wiel Pieter? Of ga je de as lageren in het frame (2x per as), en de wielen los/vast/freewheelen op de as ter compensatie?
Cor

Hallo Cor,

De kegellagers worden in een messing behuizing opgesloten, de behuizing wordt in de bovenste draagarm bevestigd en draaien de pendelassen in de behuizing en hangen als het ware de pendelassen in de behuizing, helaas is er geen ruimte voor 2 kegellagers per pendelas, i.v.m. de hoogte. Het is de bedoeling dat de pendelassen ten alle tijde contact houden met het wegdek, dus hangen de pendelassen eigenlijk niet los van het wegdek.
Deze behuizing wordt met M 3 boutjes gemonteerd aan de onderkant van het achterdek.
Ik kan het moeilijk uitleggen hoe ik het precies ga maken, maar ik zal het t.z.t. door middel van veel foto's duidelijk maken, hoe ik de kegellagers ga monteren en de pendelassen bevestigd worden.
Mogelijk monteer ik nog een klein radiaallager, als steun voor de pendelas, als ik daar tenminste ruimte voor heb.

Nog even geduld hebben Cor, het komt helemaal goed, het gaat werken.
 
Ik had het over de wiel lagers Pieter; over de kegellagers hadden we al eerder geschreven..
Je liet zien dat je 25 wiellagers (diepgroef) hebt besteld, voor 20 wielen, zodoende..en je opmerking
Cor
Hallo Cor,

Okay, dan heb jou verkeerd begrepen !

Er komen per pendelas 2 lagers in de wielnaven.
Excuses, ik had niet gezien, ik heb geschreven 25 wiellagers, dit moet zijn : 45 wiellagers !
Schrijffoutje, bedankt, inmiddels aangepast.

Cor, je bent nog scherp hoor, goed op gemerkt !


P.S.
Het zijn inderdaad (diepgroef) radiaallagers.
 
hoi helicor , kan u ook eens bouwverslag posten . kunnen we uw kunsten ook volgen .mvg bertus


Hallo Bertus,

Je vroeg of Helicor een bouwverslag wil plaatsen, hij heeft dit in het verleden ook wel gedaan, helaas zijn de foto's niet meer zichtbaar.

Een filmpje van de aparte trailer is nog wel te zien.

Hij heeft echt een heel aparte trailer gebouwd, Super mooi.
Bekijk het onderstaande filmpje maar even. (pagina 5 in dit onderstaande topic)

http://www.modelbouwforum.nl/posts/3072414/
 
Laatst bewerkt:
Hoi Piet, Hoe ga je de dieplader ooit op kunnen optillen met een enkel rollager in de draaistellen, want dan vallen alle wielstellen eruit. Ik zelf zou eerder kiezen voor een axiaal lager i.c.m. een radiaal lager. Deze kun je dan spelingsvrij instellen. Het radiaal lager kun je tussen de messing plaatjes zetten.
 
Hoi Piet, Hoe ga je de dieplader ooit op kunnen optillen met een enkel rollager in de draaistellen, want dan vallen alle wielstellen eruit. Ik zelf zou eerder kiezen voor een axiaal lager i.c.m. een radiaal lager. Deze kun je dan spelingsvrij instellen. Het radiaal lager kun je tussen de messing plaatjes zetten.

Hallo Stefan,

Ik kan straks het achterdek van dieplader gewoon optillen, zonder dat de 10 pendelassen eruit vallen.
Blijven kijken, dan zie je hoe ik dit ga maken, hoe pendelassen spelingvrij worden opgehangen.
Komt goed !

Nog even ter aanvulling, ik heb dit al eerder beschreven.
Het kegellager wordt opgesloten in een messing behuizing, waarin de buitenrand van 35 mm van het kegellager wordt opgesloten.
Een as van 20 mm wordt afgedraaid op 15 mm, die in de binnenrand van de kegellager past, de borst van 20 mm van 3 mm dik komt aan bovenkant in de behuizing geklemd/opgesloten.
Deze behuizing wordt aan de onderkant van het achterdek met vier M3 boutjes vastgeschroefd.
Aan de onderkant wordt het kegellager opgesloten in de behuizing en aan de buitenkant van de behuizing wordt het kegellager spelingvrij afgesteld met een stelschroef, (5 mm schroefdraad op de as van 15 mm, daarna wordt de stelschroef geborgd.
He is eigenlijk het zelfde systeem, als bij een voorwielnaaf van een luxe auto en een vrachtauto, alleen zitten hier 2 kegellagers in, helaas heb ik daar geen ruimte voor om 2 kegellagers toe te passen, dit is in principe ook niet nodig

Stefan, hopelijk begrijp je nu, wat ik maken/ga bouwen.
 
Laatst bewerkt:
Update : 304

Hallo Allemaal,

Verder gegaan met de 10 pendelassen.

(weer veel te veel foto's gemaakt)

Begonnen met de 20 bovenarmen op maat te frezen.
Het pakket eerst ontdaan van de overtollige S 39 en het pakket 1 nacht in het water laten liggen.

Buitenkant van de bovenarmen aan weerskanten glad geschuurd.
IMG_2905.jpg


Zo ziet het pakket er uit, na 1 nacht in he water liggen, alle restanten van de S 39 is losgeweekt.
IMG_2907.jpg


Het pakket van de bovenarmen opgespannen in de machineklem na de freesbank.
Het messingplaatje is bedoeld om het pakket zo vlak/horizon mogelijk op te spannen.
IMG_2911.jpg


IMG_2912.jpg


Begonnen met affrezen van de bovenkant van het pakket van de bovenarmen.
IMG_2917.jpg


De zijkant van het pakket van de bovenarmen af gefreesd.
IMG_2924.jpg


De hoek van boven/zijkant af gefreesd, dit wordt later nog mooi afgerond.
IMG_2926.jpg


De ronding aan de boven/zijkant gefreesd , door het werkstuk steeds iets te verzetten/te verdraaien, wordt het mooi afgerond.
IMG_2929.jpg


Het eindresultaat, nog even iets glad schuren en klaar. (mooie afronding van de hoek)
IMG_2931.jpg


IMG_2932.jpg


Tot zover deze update.
 
is snap er nu helemaal niks meer van. Je klemt het lager op de buiten en binnenring, maar hoe voorkom je dan dat het lager uit elkaar valt? Bij een wiellager heb je 2 kegellagers die rug aan rug staan waardoor de ene de ander in elkaar trekt. Met 1 kegellager gaat dit niet, je hebt altijd een 2e lager nodig. Maar ik zie het vanzelf wel.
 
is snap er nu helemaal niks meer van. Je klemt het lager op de buiten en binnenring, maar hoe voorkom je dan dat het lager uit elkaar valt? Bij een wiellager heb je 2 kegellagers die rug aan rug staan waardoor de ene de ander in elkaar trekt. Met 1 kegellager gaat dit niet, je hebt altijd een 2e lager nodig. Maar ik zie het vanzelf wel.

Hallo Stefan,

Blijven kijken !
Ik kan het misschien niet goed omschrijven, maar het gaat werken, proefopstelling gemaakt en het werkt goed.
Het werkt precies, zoals ik het in de gedachte had.
SMILEY OKAY.png SMILEY LACHEN.01.jpg
Helaas geen foto's van gemaakt, maar er komen t.z.t. nog wel foto's van, als de definitieve opstelling van de pendelassen klaar is, dan zal ik duidelijk laten zien, door middel van veel foto's, hoe het functioneert.
SMILEY HUILEN.jpg

Wel een beetje vertrouwen houden in : Pieter (Bob) de Bouwer.
SMILEY PIETER  DE BOUWER.jpg
 
Pieter, ik heb meer met schepen en heb hier nog lang niet alles bekeken maar wat ik wel gezien heb laat vakwerk zien !

Groeten, Jan.
 
Update : 305

Hallo Allemaal,


Er zal een wijziging gaan plaatsvinden bij de bouw van de Goldhofer Dieplader :

Vandaag met de Goldhofer 5 bij 3 breed diepbed dieplader naar Goldhofer in Memmingen geweest, voor de jaarlijkse TÜV keuring (APK keuring)
Nu is Memmingen niet naast de deur vanuit Haren (Ems) 717 km, 10 uur rijden. Gisteravond om 21.00 uur vertrokken uit Haren (Ems) (2 inval chauffeurs, i.v.m. maximale rij en rusttijden)
De hele nacht doorgereden, met de verplichte rustpauzes, lekker rustig op de weg.
Om 8.00 uur aanwezig zijn voor de TÜV keuring.
Tijdens de keuring, een rondleiding door de fabriekshallen gehad,van de bedrijfsvoorlichter van Goldhofer, helaas mocht ik geen foto's maken, een beetje kinderachtig, maar ja, ik was er als gast,
Ik kan het ook wel begrijpen, ze zijn waarschijnlijk bang voor (bedrijfs) spionage
De keurig duurde maar 2 uur, de keuring ging heel snel, geen problemen, 1 breedte LED lampje stuk, na vervanging, is de dieplader goedgekeurd, kunnen we weer een jaar vooruit.
Direct teruggereden naar de basis in Haren (Ems), dit ging iets minder snel, behoorlijk druk op de weg, ruim 11 uur over gereden, vanavond om 21.45 uur weer thuis.

De bedrijfsvoorlichter van Goldhofer vroeg, hoever ik was met de bouw van de dieplader, als deze klaar is, moet ik de dieplader laten zien bij Goldhofer, dit was de afspraak bij het verkrijgen van de tekeningen.
Tevens vroeg hij waarom ik alleen maar en smalbed dieplader ging maken en er niet een breedbed bij ging maken, zoals bij de 1:1 Goldhofer.
Ik zei : Tja, ik heb hier geen tekening van.(Ik heb eerlijk gezegd, eigenlijk ook geen zin om er een breedbed bij te maken)
Maar ja, de tekening was geen probleem, die kon ik wel krijgen. (wel tekenen, dat ik de tekening niet kopieer of uitleen/weggeef)
Dus ja, nu heb ik eigenlijk geen keus, dus ga ik ook maar een breedbed maken, zoals de 1:1 Goldhofer, waar he smalbed en het breedbed uitwisselbaar zijn.
Hij begon ook weer te zeuren, dat ik eigenlijk wel een dieplader moest maken met een 3 assige interdolly, in plaats van de 3 assige jeepdolly, want jeepdolly's worden in Duitsland niet toegepast.
Ik heb gezegd, dat ik dit te ingewikkeld vind en dit niet wringvrij krijg, zeker niet als het diepbed wordt uitgeschoven.
Krijg je als antwoord : Daar heb je een punt, maar ook bij de 1:1 Goldhofer wringt de interdolly, als de dieplader is uitgeschoven en zwaar beladen is.
Ik heb gezegd : Dat ik dit een heel zwak argument vond en dat ik dit een slechte zaak vind, dat de 1:1 interdolly ook wringt.
Antwoord : Dat alle interdolly' s wringen, ook van de concurrent/collega fabrikanten.
Wat een gelu...... zeg !
Ik heb gezegd dat ik geen interdolly ga maken, maar een jeepdolly, dit vond hij niet echt leuk !

Het is een heel verhaal geworden, maar nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte.

Tot zover deze update.
 
Laatst bewerkt:
Update : 305

Hallo Allemaal,


Er zal een wijziging gaan plaatsvinden bij de bouw van de Goldhofer Dieplader :
.............................................................
Tot zover deze update.
Dat is toch helemaal geen probleem Pieter: je doet gewoon alles wat je van plan bent, en als er over een (maand/jaar/5 jaar) nog tijd over is, dan ga je pas beginnen met het breed-bed.
Probleem opgelost.
Toch?
Cor
 
Update : 306

Hallo Allemaal,

Het blijft mij toch bezig houden, de vraag van Goldhofer over het breed diepbed voor de te bouwen dieplader.
Vandaag maar eens de doos van de Metaalwinkel uitgepakt en de bestelde materialen gecontroleerd, of alles wel geleverd is, alles was keurig verpakt: De levering klopt !

IMG_2234.jpg


IMG_3616.jpg


IMG_3618.jpg


IMG_3621.jpg


Alles uitgepakt :
IMG_3628.jpg


Twee keer 1 meter aluminium staf 45 mm rond voor 62 aluminium velgen + 4 velgen voor reserve banden/wielen.
IMG_3635.jpg


IMG_3645.jpg


Tot zover deze update :
Wordt vervolgd.
 
Back
Top